martinot
Aktiv medlem
Nu känns det som att vi börjar hamna i en situation som mycket väl kan leda till över 200 sidor lång tråd, coh det vill jag helst - efter att ha plöjt igenom 170 sidor i "Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?! "(http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137670)
Om man ska börja dra gränser och göra skillnad, vem är det egentligen som avgör var gränsen går? Du? Jag? Bloggaren som inte visste bättre eller företagaren som försörjer sig på sin verksamhet? Ska vi fråga hon som är strax över 20 och får högvis av produkter att visa upp i sin blogg eller snubben som bara genom att han länkar till var han tagit bilden och skriver "Lånad av..." tror att han gör rätt för sig? Eller ska vi be skolrektorn som på kommunens server skriver en blogg där hon laddar upp bilder hon inte äger? Vem är egentligen rätt person att göra gränsdragningen?
Svaret på den frågan har vi väl redan i och med att det redan är konstaterat att man inte får ta en bild man inte äger och ladda upp den som sin egen? Där är det ju ganska svart/vitt...
Påföljden vid brott varierar ju däremot i stort sett alltid vad det än handlar om, och det är klart som f-n att hästhopparen som hobbybloggar om sitt intresse aldrig kommer att dömas lika hårt som företagaren som gör TV-framträdanden och reser land och rike runt och föreläser en bild hon inte äger som del av sitt arbetsmaterial... det fattar väl vem som helst? Sedan kan ju var och en tycka vad han eller hon vill om slutresultatet.
Jag håller med dig Göran att tråden håller på att tas över ifrån att hjälpa dig (trådskaparen) med dina frågor och problem, till att diskutera något relaterat, men samtidigt något helt annat.
Dvs istället för att hjälpa dig, börja att diskutera moraliska och rättsliga dilemman om vilka, och i vilka sammanhang, som man eventuellt kan stö över lagen/upphovsrätten, och när man isf bör beivra den, eller inte som upphovsrättslig innehavare.
Det kan jag iofs tycka kan vara nog så intressant, men det borde helt klart hamna i en ny egen tråd, så att vi inte rör till denna med en massa sådana sidodiskussioner (även om jag själv berört de).