Först vill jag starta med att säga att jag personligen aldrig hade orkat jaga denna typ av problem, eller att lägga den tiden på det (jag tjänar alldeles för mycket pengar på mitt vanliga jobb, och skulle gå back på att ägna för många minuter åt det - simpel matematik).
Det sagt så tycker jag att Göran, och andra fotografer som hamnat i kläm, gör helt rätt i att försöka få ersättning och rätta till situationen. Det är något som bidrar till respekten för fotografier och att foton har ett värde, och inte bara är att betrakta som en "slit-och-släng"-produkt som man kan sno hur som helst ifrån andra.
Sedan så tycker jag att 1: Din David vs Goliat-argumentering är utanför kärnfrågan (själva bildstölden), och dels dessutom 2: logiskt felaktig; du argumenterar att det inte är HM som snott bilden, men samtidigt så ignorerar du fakta att det inte är Getty Image som blivit bestulna, utan en liten enskild firma/privatperson som kanske inte är fantastiskt rik. Din argumentation är inte bara en halmgubbe, det är dessutom en ologisk inkonsekvent sådan.
Sedan; vad är det som säger att käranden inte kommer att begära en en betydligt lägre och rimligare ersättning om det är en simpel privat blogg, jämfört med om det var H&M som snott bilden?
Göran, och ni andra som blivit bestulna; stå på er för eran och vi fotografers rätt. Hade själv aldrig haft varken tid eller energi till det, men jag tycker ni hjälper till att höja respekten och värdet för fotografiet i en digtal ålder där det blivit allt för lätt att ignorera fotografers rättigheter!