Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en bildstöld/faktureringsfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt i informationssamlandet grunnar jag på en grej...

Hur gör man när man inte får fram namn på en bloggare? Hur jag än googlar, bläddrar runt i bloggen och försöker hitta kopplingar till personen (vet arbetsplats och förnamn på sambo men det är typ allt) får jag liksom bara ett användarnamn, och det lär jag ju inte komma långt med.

Bloggportalen eller blogg.se lär ju inte vara så tillmötesgående...

Låt BO göra jobbet. Annars, vi är nog några här som skulle kunna hjälpa till, låter som kul detektivarbete. Sajtmaila.
 
Små mästerdetektiver vill vi väl alla vara någon gång då och då så varför inte... ;-)

Nummer ett kan nog ha nyckeln begravd någonstans i sina bloggsidor - har sett på "om mig" och diverse undersidor (fått ett foto och gjord bildsök med det utan resultat):
http://ejmis.blogg.se/index.html

Nummer två är av det lite "flummigare" (läs abstraktare) slaget - här blir det knepigt. Denna kan nog evt hamna hos Bildombudsmannen som får jobba med folket som driver Wordpress, men om någon hitar något spännande så...
https://pamitthjarta.wordpress.com/

Observera att mitt mål är att få fatt på så många som möjligt utan att göra någon större skillnad på tid eller om de är aktiva eller inte. Ligger bloggen fortfarande uppe är det en "träff" som ska tas ner.

Har f.ö. upptäckt att Wayback Machine sparar på "kommando" ifall det inte finns något sedan tidigare vilket gör det till en grym liten oberoende tjänst för vidare arbete...

Hoppas bli klar med allt dokmenterande inom några dagar - efter det lägger jag upp länkar till alla aktuella sidor med min bild här.

Edit: har räknat igen, och det blir nog en bra bit över 30 olika sidor/bloggar innan jag är klar...
 
Jag kan tycka att det beror väl lite på, det verkar ändå vara en bloggar det handlar om.

Jag tycker heller inte man ska gå på som troll och jaga bloggare för bildstöld, det kan bli absurt. En blogg du verkar jaga heter "Tankebubblor om små och stora ting" .... Detta kan lätt börja likna upphovsrätts-haverism.

Det vore skillnad om det var H&M som hade din bild i reklam och tjänar pengar på den, men privatpersoner som bloggar? Kom igen..... Och någon som har bilden i slide på en presentation???? Ska du jaga dem på ersättning?

Jag tycker det går troll i upphovsrättsfrågan. Om någon drar in kosing på dina bilder, visst, men någon som bloggar eller har en presentation? Mitt tips är att du mailar dom och ber dem sluta använda bilderna om du har problem med det. Men att jaga alla på ersättning tycker jag verkar absurt.

Detta hamnar lite i samma kategori som att man inte ska få publicera foton där offentliga konstverk finns med på bilden, eller de stora jättarnas jakt fildelare. Det är ju en del av en större diskussion, hur långt ska man dra upphovsrättsjakten? Jaga en mamma som har en blogg? Det är ju ganska vanligt att man i en blogg länkar till bilder på nätet. Och de flesta har nog alls inget uppsåt, inte en tanke på bildstöld.

Så jag tycker nog att de ska få en chans att göra rättelse, och att ni ska tagga ned lite.
 
Senast ändrad:
Jag förstår hur du menar... men frågan är:

Har någon olovligen laddat ner en bild från mig och sedan lagt upp den som sin egen? Är det ett brott mott upphovsrätten?

Om svaret blir "ja" på de två frågorna ska det egentligen inte spela någon roll vem som gjort det.

Jag vill att min bild tas ner, och att någon form av kompensation till mig - den rätte ägaren - skall utgå.

Självfallet kommer jag inte bränna iväg fakturor av samma storlek till hobby-drömmaren som till bloggaren som enligt egen statistik har 35-45000 besökare i veckan och säljer annonser på det. Men någon form av kompensation borde jag ändå kunna be om? Jag tänker inte heller be högskolestudenten som skriver om sina resor om lika mycket pengar som jag kräver av författaren och föreläsaren (och det luktar dessutom som att hon är rådgivare i tv) som tar med min bild i en PPT som hon antagligen kör flera gånger i månaden (kanske tom flera gånger i veckan).

Men rätt ska väl ändå vara rätt oavsett?

Ovanstående är också anledningen till att jag har bett om hjälp här - för att jag vill köra det själv så långt som möjligt utan att blanda in tredje part då detta oundvikligen skulle innebära mycket större kostnader och besvär för alla parter.

Jag äger en bild. Bilden har använts av människor som inte borde använda den och jag vill ha någon form av kompensation för det. Jag vill dessutom att detta med olovligt användande av bilder drivs av alla som råkar ut för det så att folk där ute börjar fatta skillnaden mellan rätt eller fel. Och om det innebär att 30+ bloggare och företagare får sig en tankeställare så borde det ju vara ett mycket bra steg på vägen?
 
Jag kan tycka att det beror väl lite på, det verkar ändå vara en bloggar det handlar om.

Jag tycker heller inte man ska gå på som troll och jaga bloggare för bildstöld, det kan bli absurt. En blogg du verkar jaga heter "Tankebubblor om små och stora ting" .... Detta kan lätt börja likna upphovsrätts-haverism.

Det vore skillnad om det var H&M som hade din bild i reklam och tjänar pengar på den, men privatpersoner som bloggar? Kom igen..... Och någon som har bilden i slide på en presentation???? Ska du jaga dem på ersättning?

Jag tycker det går troll i upphovsrättsfrågan. Om någon drar in kosing på dina bilder, visst, men någon som bloggar eller har en presentation? Mitt tips är att du mailar dom och ber dem sluta använda bilderna om du har problem med det. Men att jaga alla på ersättning tycker jag verkar absurt.

Detta hamnar lite i samma kategori som att man inte ska få publicera foton där offentliga konstverk finns med på bilden, eller de stora jättarnas jakt fildelare. Det är ju en del av en större diskussion, hur långt ska man dra upphovsrättsjakten? Jaga en mamma som har en blogg? Det är ju ganska vanligt att man i en blogg länkar till bilder på nätet. Och de flesta har nog alls inget uppsåt, inte en tanke på bildstöld.

Så jag tycker nog att de ska få en chans att göra rättelse, och att ni ska tagga ned lite.

Bloggaren kan knappast göra bildstölden ogjord genom att ta ner bilden eller rätta namnet så här i efterhand.

Bloggarna tyckte bilden var såpass bra att de ville använda den så den har uppenbarligen ett värde för bloggaren.

Bloggar har ofta reklam på sidorna så någon tjänar pengar på att bloggen piffas upp med bra bilder, dvs de är inte så oskyldiga som det verkar. Blogghotellet tjänar också pengar.

Om man vänder på det, ska det vara fritt fram att konsekvenslöst sno andras bilder och använda som sina egna? Sätta upp en sajt "www.hetastfrånfotosidan.se", lägga på kommentarsmöjlighet och sälja reklamplats?
 
Jag förstår hur du menar... men frågan är:

Har någon olovligen laddat ner en bild från mig och sedan lagt upp den som sin egen? Är det ett brott mott upphovsrätten?

Om svaret blir "ja" på de två frågorna ska det egentligen inte spela någon roll vem som gjort det.

Jag vill att min bild tas ner, och att någon form av kompensation till mig - den rätte ägaren - skall utgå.

Självfallet kommer jag inte bränna iväg fakturor av samma storlek till hobby-drömmaren som till bloggaren som enligt egen statistik har 35-45000 besökare i veckan och säljer annonser på det. Men någon form av kompensation borde jag ändå kunna be om? Jag tänker inte heller be högskolestudenten som skriver om sina resor om lika mycket pengar som jag kräver av författaren och föreläsaren (och det luktar dessutom som att hon är rådgivare i tv) som tar med min bild i en PPT som hon antagligen kör flera gånger i månaden (kanske tom flera gånger i veckan).

Men rätt ska väl ändå vara rätt oavsett?

Ovanstående är också anledningen till att jag har bett om hjälp här - för att jag vill köra det själv så långt som möjligt utan att blanda in tredje part då detta oundvikligen skulle innebära mycket större kostnader och besvär för alla parter.

Jag äger en bild. Bilden har använts av människor som inte borde använda den och jag vill ha någon form av kompensation för det. Jag vill dessutom att detta med olovligt användande av bilder drivs av alla som råkar ut för det så att folk där ute börjar fatta skillnaden mellan rätt eller fel. Och om det innebär att 30+ bloggare och företagare får sig en tankeställare så borde det ju vara ett mycket bra steg på vägen?

Det är bra att du gör skillnad, men du tänker ändå jaga högskolestudenten med krav om pengar eller hot om rättegång? Du tänker ändå jaga den dagdrömmande bloggande mamman på pengar eller hota om rättegång, allt för de länkar till en av dina bilder. Förmodligen i ren tanklöshet och okunskap.

Om någon bloggare skulle länka till min bild, jag skulle inte jaga den. Men som jag skrev, är det ett stort företag som gör pengar på den, visst då kan man nog anse att man ska ha betalt.

Din fråga, är det inte ett brott mot upphovsrätten? Ja det är det säkert, men jag tycker det blir överdrivet. Jag tycker blir paragrafrytteri att jaga vanligt folk för att de länkar till en bild i sin blogg där de skriver om sitt liv. Vad skadar det dig? Varför har du så mycket emot det att du är beredd att hota med rättegångar etc för att de inte ska ha din bild där?

Rabiata upphovsrättsivrare gör nog mer skada än nytta, sedan spelar det kanske ingen roll om de är privatpersoner, stora företag eller sitter i domstolar. Man måste kunna skilja stort från smått.
 
Det är bra att du gör skillnad, men du tänker ändå jaga högskolestudenten med krav om pengar eller hot om rättegång? Du tänker ändå jaga den dagdrömmande bloggande mamman på pengar eller hota om rättegång, allt för de länkar till en av dina bilder. Förmodligen i ren tanklöshet och okunskap.

Om någon bloggare skulle länka till min bild, jag skulle inte jaga den. Men som jag skrev, är det ett stort företag som gör pengar på den, visst då kan man nog anse att man ska ha betalt.

Din fråga, är det inte ett brott mot upphovsrätten? Ja det är det säkert, men jag tycker det blir överdrivet. Jag tycker blir paragrafrytteri att jaga vanligt folk för att de länkar till en bild i sin blogg där de skriver om sitt liv. Vad skadar det dig? Varför har du så mycket emot det att du är beredd att hota med rättegångar etc för att de inte ska ha din bild där?

Rabiata upphovsrättsivrare gör nog mer skada än nytta, sedan spelar det kanske ingen roll om de är privatpersoner, stora företag eller sitter i domstolar. Man måste kunna skilja stort från smått.

Småbloggare som inte gör det kommersiellt och där ingen tjänar pengar på det är väl mest att jämföra med snatteri. Nog ska man säga ifrån och anpassa kravet till användningen men tillåtet kan det aldrig vara att ta andras bilder.
 
Det är bra att du gör skillnad, men du tänker ändå jaga högskolestudenten med krav om pengar eller hot om rättegång? Du tänker ändå jaga den dagdrömmande bloggande mamman på pengar eller hota om rättegång, allt för de länkar till en av dina bilder. Förmodligen i ren tanklöshet och okunskap.

Om någon bloggare skulle länka till min bild, jag skulle inte jaga den. Men som jag skrev, är det ett stort företag som gör pengar på den, visst då kan man nog anse att man ska ha betalt.

Din fråga, är det inte ett brott mot upphovsrätten? Ja det är det säkert, men jag tycker det blir överdrivet. Jag tycker blir paragrafrytteri att jaga vanligt folk för att de länkar till en bild i sin blogg där de skriver om sitt liv. Vad skadar det dig? Varför har du så mycket emot det att du är beredd att hota med rättegångar etc för att de inte ska ha din bild där?

Rabiata upphovsrättsivrare gör nog mer skada än nytta, sedan spelar det kanske ingen roll om de är privatpersoner, stora företag eller sitter i domstolar. Man måste kunna skilja stort från smått.

Jag noterar dina invändningar, och utan att ge mig in i långa ordväxlingar om högst personliga uppfattningar om rätt/fel blir mitt svar:

Jag tänker hålla mig till sakfrågan. Jag tänker (försöka) göra en markering. Till samtliga. Exakt hur har jag inte tagit ställning till ännu, men alla inblandade bör gå ur det med en ökad förståelse om vad som händer/kan hända om man "tar" bilder.

Längs vägen kommer jag antagligen - liksom med Tammy (måste läsa mer om hennes fall) och flaggbilden få ta emot en hel del skit från folk som tycker att jag är boven. I samtliga fall kommer det dock alltid vara den andra parten som avgör hur det slutar, men rätt till mitt eget verk kommer jag alltid ha.
 
Jag kan tycka att det beror väl lite på, det verkar ändå vara en bloggar det handlar om.

Jag tycker heller inte man ska gå på som troll och jaga bloggare för bildstöld, det kan bli absurt. En blogg du verkar jaga heter "Tankebubblor om små och stora ting" .... Detta kan lätt börja likna upphovsrätts-haverism.

Det vore skillnad om det var H&M som hade din bild i reklam och tjänar pengar på den, men privatpersoner som bloggar? Kom igen..... Och någon som har bilden i slide på en presentation???? Ska du jaga dem på ersättning?

Jag tycker det går troll i upphovsrättsfrågan. Om någon drar in kosing på dina bilder, visst, men någon som bloggar eller har en presentation? Mitt tips är att du mailar dom och ber dem sluta använda bilderna om du har problem med det. Men att jaga alla på ersättning tycker jag verkar absurt.

Detta hamnar lite i samma kategori som att man inte ska få publicera foton där offentliga konstverk finns med på bilden, eller de stora jättarnas jakt fildelare. Det är ju en del av en större diskussion, hur långt ska man dra upphovsrättsjakten? Jaga en mamma som har en blogg? Det är ju ganska vanligt att man i en blogg länkar till bilder på nätet. Och de flesta har nog alls inget uppsåt, inte en tanke på bildstöld.

Så jag tycker nog att de ska få en chans att göra rättelse, och att ni ska tagga ned lite.

Först vill jag starta med att säga att jag personligen aldrig hade orkat jaga denna typ av problem, eller att lägga den tiden på det (jag tjänar alldeles för mycket pengar på mitt vanliga jobb, och skulle gå back på att ägna för många minuter åt det - simpel matematik).

Det sagt så tycker jag att Göran, och andra fotografer som hamnat i kläm, gör helt rätt i att försöka få ersättning och rätta till situationen. Det är något som bidrar till respekten för fotografier och att foton har ett värde, och inte bara är att betrakta som en "slit-och-släng"-produkt som man kan sno hur som helst ifrån andra.

Sedan så tycker jag att 1: Din David vs Goliat-argumentering är utanför kärnfrågan (själva bildstölden), och dels dessutom 2: logiskt felaktig; du argumenterar att det inte är HM som snott bilden, men samtidigt så ignorerar du fakta att det inte är Getty Image som blivit bestulna, utan en liten enskild firma/privatperson som kanske inte är fantastiskt rik. Din argumentation är inte bara en halmgubbe, det är dessutom en ologisk inkonsekvent sådan.

Sedan; vad är det som säger att käranden inte kommer att begära en en betydligt lägre och rimligare ersättning om det är en simpel privat blogg, jämfört med om det var H&M som snott bilden?

Göran, och ni andra som blivit bestulna; stå på er för eran och vi fotografers rätt. Hade själv aldrig haft varken tid eller energi till det, men jag tycker ni hjälper till att höja respekten och värdet för fotografiet i en digtal ålder där det blivit allt för lätt att ignorera fotografers rättigheter!
 
Först vill jag starta med att säga att jag personligen aldrig hade orkat jaga denna typ av problem, eller att lägga den tiden på det (jag tjänar alldeles för mycket pengar på mitt vanliga jobb, och skulle gå back på att ägna för många minuter åt det - simpel matematik).

Det sagt så tycker jag att Göran, och andra fotografer som hamnat i kläm, gör helt rätt i att försöka få ersättning och rätta till situationen. Det är något som bidrar till respekten för fotografier och att foton har ett värde, och inte bara är att betrakta som en "slit-och-släng"-produkt som man kan sno hur som helst ifrån andra.

Sedan så tycker jag att 1: Din David vs Goliat-argumentering är utanför kärnfrågan (själva bildstölden), och dels dessutom 2: logiskt felaktig; du argumenterar att det inte är HM som snott bilden, men samtidigt så ignorerar du fakta att det inte är Getty Image som blivit bestulna, utan en liten enskild firma/privatperson som kanske inte är fantastiskt rik. Din argumentation är inte bara en halmgubbe, det är dessutom en ologisk inkonsekvent sådan.

Sedan; vad är det som säger att käranden inte kommer att begära en en betydligt lägre och rimligare ersättning om det är en simpel privat blogg, jämfört med om det var H&M som snott bilden?

Göran, och ni andra som blivit bestulna; stå på er för eran och vi fotografers rätt. Hade själv aldrig haft varken tid eller energi till det, men jag tycker ni hjälper till att höja respekten och värdet för fotografiet i en digtal ålder där det blivit allt för lätt att ignorera fotografers rättigheter!

Men har någon hamnat i kläm om en mamma som bloggar om sitt liv, utan att tjäna pengar, länkar till en bild hon får fram på googles bildsök? Samma sak kan ju vara att någon lägger upp en bild på facebook som denne tycker är rolig eller illustrerar hur de känner sig den dagen. Ska man då jaga dem för bilstöld och kräva pengar annars blir det rättegång? Jag tycker det blir upphovsrätts-fundamentalism. Ty, idag är facebook var mans blogg, ingen skillnad.

Hur många har inte i så fall ägnat sig åt bildstöld? Jag skulle tro att de flesta någon gång länkat eller lagt upp en rolig bild på facebook, dvs, det ni kallar bildstöld. Jag tycker inte att någon har blivit bestulen för det alls, ingen har förlorat på det, bilden har däremot fått mer exponering vilket man som fotograf även kan vara glad för.

Att jaga bloggar och facebook-inlägg tycker jag mest är rabiat. Att jämföra ett facebookinlägg eller blogginlägg med att någon går in i en butik och snattar är absurt.

Mitt råd är som jag tidigare sa, maila och be dem ta bort det om du ids lägga energin på det. Men att börja kräva ersättning och hota med rättegång för sådan saker tycker jag gränsar till rättshaverism. Det får ju helt orimliga proportioner, det tror jag nog majoriteten av den svenska befolkningen skulle anse.
 
Sorry Leif, hade inte förstått att det handlade om inlägg på Facebook. Då är jag lite mer med dig om problemet att jaga kränkningarna av upphovsrätten.
 
Sorry Leif, hade inte förstått att det handlade om Facebook. Då är jag lite mer med dig om problemet att jaga kränkningarna av upphovsrätten.

Den enda gång det handlat om Facebook är i Leif's egna inlägg... själv har jag aldrig sagt något om det.

- Bara så det blir rätt....
 
Den enda gång det handlat om Facebook är i Leif's egna inlägg... själv har jag aldrig sagt något om det.

- Bara så det blir rätt....

Ok, skumt!

Var rädd att jag missat någon info i tråden då jag läste Leifs inlägg - som till 90% verkade handla om främst Facebook (som iaf jag bedömde det snabbt).

Hade du tex försökt att gå efter varenda privata postning av dina foton på Facebook i folks egna privata tidslinjer - då hade jag nog varit benägen att hålla med Leif om mycket av problematiken i den taktiken.
 
Ok, skumt!

Var rädd att jag missat någon info i tråden då jag läste Leifs inlägg - som till 90% verkade handla om främst Facebook.

Hade du tex försökt att gå efter varenda privata postning av dina foton på Facebook i folks egna privata tidslinjer - då hade jag nog varit benägen att hålla med Leif om mycket av problematiken i den taktiken.

Facebook är knepigt... där försöker jag vara försiktig både med egna och andras alster, och jag postar i allmänhet aldrig egna foton som jag är "rädd om".
 
Hade du tex försökt att gå efter varenda privata postning av dina foton på Facebook i folks egna privata tidslinjer - då hade jag nog varit benägen att hålla med Leif om mycket av problematiken i den taktiken.
Pga mycket stor tidsåtgång, eller något annat?

Det spelar väl ingen upphovsrättslig roll om en bild är olovligen publicerad på Facebook eller på en blogg?
 
Men har någon hamnat i kläm om en mamma som bloggar om sitt liv, utan att tjäna pengar, länkar till en bild hon får fram på googles bildsök? Samma sak kan ju vara att någon lägger upp en bild på facebook som denne tycker är rolig eller illustrerar hur de känner sig den dagen. Ska man då jaga dem för bilstöld och kräva pengar annars blir det rättegång? Jag tycker det blir upphovsrätts-fundamentalism. Ty, idag är facebook var mans blogg, ingen skillnad.

Hur många har inte i så fall ägnat sig åt bildstöld? Jag skulle tro att de flesta någon gång länkat eller lagt upp en rolig bild på facebook, dvs, det ni kallar bildstöld. Jag tycker inte att någon har blivit bestulen för det alls, ingen har förlorat på det, bilden har däremot fått mer exponering vilket man som fotograf även kan vara glad för.

Att jaga bloggar och facebook-inlägg tycker jag mest är rabiat. Att jämföra ett facebookinlägg eller blogginlägg med att någon går in i en butik och snattar är absurt.

Mitt råd är som jag tidigare sa, maila och be dem ta bort det om du ids lägga energin på det. Men att börja kräva ersättning och hota med rättegång för sådan saker tycker jag gränsar till rättshaverism. Det får ju helt orimliga proportioner, det tror jag nog majoriteten av den svenska befolkningen skulle anse.

Så skrev har inte, tvärtom att han skulle låta agerandet hos bildtjuven bestämma hur han själv ska agera samt anpassa ev krav.

För övrigt, när blev det mer ok för fattiga studenter eller ensamma mammor att begå valfritt brott här i Sverige? Likhet inför lagen skall väl inte sluta gälla när det handlar om upphovsrättsbrott?
 
För övrigt, när blev det mer ok för fattiga studenter eller ensamma mammor att begå valfritt brott här i Sverige? Likhet inför lagen skall väl inte sluta gälla när det handlar om upphovsrättsbrott?

Nu börjar kanske diskussionen hamna lite utanför ämnet, men för upphovsrättsbrott går det bra för upphovsrättsinnehavaren att välja hur hårt den vill drämma till upphovsrättsbrottsligen. Det gäller inte för brott som finns i brottsbalken.

TS har alltså en möjlighet att visa barmhärtighet mot de som har brutit mot hans uppohovsrätt av okunskap, men det är förstås helt upp till honom.
 
Ok, skumt!

Var rädd att jag missat någon info i tråden då jag läste Leifs inlägg - som till 90% verkade handla om främst Facebook (som iaf jag bedömde det snabbt).

Hade du tex försökt att gå efter varenda privata postning av dina foton på Facebook i folks egna privata tidslinjer - då hade jag nog varit benägen att hålla med Leif om mycket av problematiken i den taktiken.


Det handlade om flera bloggar i detta fall. Men min poäng är att det är ingen större skillnad på en privatpersons blogg och dens facebook eller? De används i regel på samma sätt. Så varför skulle det vara skillnad, det är ju samma typ av bildstöld på ett facebook inlägg i så fall eller?

Man länkar upp en bild som passar det man skriver, eller något man tycker är roligt. Det är ju så pass allmänt idag att nog alla har gjort, och gör det. Bildstöld likväl. Men jag tycker det är stor skillnad mot om ett företag tar någons bild och tjänar pengar på det. Men i detta fall skulle man ju jaga även den bloggande mamman och studenten på pengar eller gå i rättegång.
Då menar jag att då får man väl jaga alla facebookinlägg med.... same same om du frågar mig? Ganska harmlöst tycker jag. Men det är min åsikt.
 
Nu känns det som att vi börjar hamna i en situation som mycket väl kan leda till över 200 sidor lång tråd, coh det vill jag helst - efter att ha plöjt igenom 170 sidor i "Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?! "(http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137670)

Om man ska börja dra gränser och göra skillnad, vem är det egentligen som avgör var gränsen går? Du? Jag? Bloggaren som inte visste bättre eller företagaren som försörjer sig på sin verksamhet? Ska vi fråga hon som är strax över 20 och får högvis av produkter att visa upp i sin blogg eller snubben som bara genom att han länkar till var han tagit bilden och skriver "Lånad av..." tror att han gör rätt för sig? Eller ska vi be skolrektorn som på kommunens server skriver en blogg där hon laddar upp bilder hon inte äger? Vem är egentligen rätt person att göra gränsdragningen?

Svaret på den frågan har vi väl redan i och med att det redan är konstaterat att man inte får ta en bild man inte äger och ladda upp den som sin egen? Där är det ju ganska svart/vitt...

Påföljden vid brott varierar ju däremot i stort sett alltid vad det än handlar om, och det är klart som f-n att hästhopparen som hobbybloggar om sitt intresse aldrig kommer att dömas lika hårt som företagaren som gör TV-framträdanden och reser land och rike runt och föreläser en bild hon inte äger som del av sitt arbetsmaterial... det fattar väl vem som helst? Sedan kan ju var och en tycka vad han eller hon vill om slutresultatet.
 
...
TS har alltså en möjlighet att visa barmhärtighet mot de som har brutit mot hans uppohovsrätt av okunskap, men det är förstås helt upp till honom.

Precis min poäng, helt upp till honom att välja åtgärd, men att det är samma sak som att bildstöld är ok för de fattiga studenterna eller ensamma mammorna kommer jag aldrig hålla med om, likheten inför lagen betyder här alltså att det inte är tillåtet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.