Det var ett tag sedan jag sist postade något här, så jag tänkte att det kan vara på sin plats med en uppdatering.
Jag har nu gått igenom och dokumenterat 61 olika bloggar/webbplatser/instagramsidor där min bild förekommer.
Några av dom använder bilden mer än en gång, vilket gör att antalet sidor där den förekommer är 67 totalt.
50 av dessa 61 personer är identifierade, och kommer alla inom kort få en faktura, av resterande 11 åker jag på att gå en omväg via respektive bloggares "host". (blogg.se - wordpress - blogspot.com) för vidare hjälp. Har dessutom en träff på en sida som enligt google translate är litauisk - den kommer jag prova att kontakta direkt alternativt rådfråga Bildombudsmannen om.
Bilden det handlar om är något så trivialt som en kanelbulle och finns på
www.pastelito-sueco.com (det är egentligen två olika filer av samma foto - en png och en jpg) och jag är säker på att en bildsök på respektive bulles url kommer ge en god bild av omfattningen.
Detta med att fakturera eller inte fakturerar är något jag "stött och blött" rätt intensivt de senaste veckorna. Å ena sidan så kanske jag borde vara "snäll" och enbart varna de mindre (och i många fall yngre) bloggarna, men å andra sidan så känner jag att jag vill att folk ska fatta att man inte får ta vilken bild som helst och publicera den som sin egen.
Dessutom har jag fått ganska god hjälp på vägen av:
Bloggare strax over 20 som på sida upp och sida ner lägger ut bilder på produkt efter produkt de köpt eller fått - den ena dyrare än den andra. "Hoppsanm idag spenderade jag över 2000 på en handväska, men den vär ju sååå snygg!" Varför ska jag hålla inne med att fakturera dem? De må vara unga, men köpkraft verkar ju finnas - så varför betalade de inte för sig när det gällde bilder till sin blogg?
Bloggare som på samma sida som min bild ligger upplagd säger att "alla bilder är mina om inget annat anges".- Ehhh?
Bloggare som säger att bilden är "lånad av..." och tror att det räcker?!?!?!
Bloggare som säger att "Idag ska jag baka!" och - istället för att faktiskt plocka fram sin telefon eller kamera och ta en egen bild av resultatet att ladda upp - ger sig ut på google för att hitta alternativ (majoriteten av bloggarna som lagt upp min bild har gjort just det senare).
Bloggare som far land och rike runt och föreläser med min bild i sitt material. (och omsätter över 2 miljoner)
En annan grej som hjälpt mig på vägen är att läsa om hur mycket skit Tammy fick ta emot när hon ville att folk skulle sluta använda hennes flagga.
Så - i stort sett alla som tagit min bild kommer att få en faktura. Däremot kommer jag vara betydligt medgörligare när det gäller att förhandla med hobbybloggaren än jag kommer vara när det kommer till föreläsaren/författaren eller bloggaren med 35-45k besökare i veckan. Men jag vill forfarande att den fösta känslan hobbybloggaren får när de sliter upp kuveret/öppnar mailet och börjar läsa är att "Shit! Vad har jag nu gjort? Hur fanken ska jag komma ur det här?" Jag vill skaka om så hårt att de tänker sig för innan tar en bild igen.