iSolen.se
Guest
Tips på affärsidé för en fotograf som har svårt att få ihop det: ta bilder av alldagliga ting, t ex fotbollar nu inför EM och lägg upp dessa så de hamnar högt i google:s resultat för bildsök. Sedan när folk laddar ner dessa för att använda på facebook-inbjudningar för fotbollskvällar så skickar man fakturan.
Om bilderna blir så bra att dom stjäls med omfattning är de säkert så bra att fotografen istället kan sälja dem via bildbyråerna. Då kan han få hjälpa av advokaterna för att få stopp på eländet, tjänar pengar på bilderna och slipper lägga massa tid på att jaga bildtjuvar.
Jag har förståelse för att man blir upprörd över bildstölder. Men om jag går till mig själv så inser jag att det här är ett misstag jag själv skulle kunna göra. Om jag söker på google efter kanelbulle så skulle jag inte förrän idag reflektera över att kopiera in en bild skulle vara bildstöld,
Du är fotograf och vet inte att bilder på internet har upphovsrättsskydd.
jag skulle se det ungefär som clipart vilken någon tidigare hänvisar till. Däremot skulle skulle jag tänkt både en och två gånger om det varit ett mer "avancerat" motiv jag letade efter. Men uppsåt verkar inte vara applicerbart i copyright-frågor (så är det enligt http://www.bonuscopyright.se/pages/Skadestand) så TS har ju jurudiken på sin sida.
Generellt så finns ju problemet inom alla branscher, någon kan göra en kopia av ett datorprogram jag utvecklar och sälja detta. Svårt att skydda sig mot, det man får fokusera på är att tillföra någon slags värde som gör att kunden vill betala mig istället för kopian.
Lyckligtvis finns det lagar som skyddar våra verk i de flesta länder.