Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en bildstöld/faktureringsfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är också medveten om att en bild jag lägger upp på nätet kan användas, på samma sätt som jag tidigare påpekade att jag inte skulle ställa min cykel olåst på stan och räkna med att den finns kvar när jag kommer tillbaka.

Du får ha en rejäl kjetting med riktigt ordentligt lås. Ett vaanligt lås bryter man upp med lite kylsprej och hammare på under 3 sekunder. På fyllan så räcker det ibland med ett par välriktader sparkar.

Var brukar du ha din cykel stådende förresten, och vilken färg/modell är det?

Tänkte att det kan vara bra att kunna testa hur praktiskt ditt lås fungerar... Skulle misstänka att det inte alls är så säkert som du inbillar dig (men låt oss testa)! :)

För att få lite proportioner på det här kan det vara intressant att veta hur efterfrågad bilden är på marknaden.

Göran! Hur många försäljningar har du gjort av den här bilden på en kanelbulle?

Per! Din nya BMW; hur många uthyrningar har du gjort av den?

Vill veta om det är OK om jag "lånar" den en kväll för en nöjestur (självklart utan att fråga innan).

Har du inte hyrt ut den och tjänat pengar på det - så är det säkert helt OK då din bil uppenbarligen inte har något värde för dig!

Skall även fråga grannen om hans fruga har sålts på marknaden... annars är det nog fritt fram (inget uppenbarligt värde konstaterat).

Du får ha en rejäl ketting med riktigt ordentligt lås. Ett vaanligt lås bryter man upp med lite kylsprej och hammare på under 3 sekunder. På fyllan så räcker det ibland med ett par välriktader sparkar.

Var brukar du ha din cykel stådende förresten, och vilken färg/modell är det?

Tänkte att det kan vara bra att kunna testa hur praktiskt ditt lås fungerar... Skulle misstänka att det inte alls är så säkert som du inbillar dig (men låt oss testa)! :)

Jag tänker inte skriva i ett publikt forum vart den står men om du är välkommen att göra ett försök så får jag en anledning att köpa en ny.

På samma sätt som en cykel utomhus alltid kan stjälas på något sätt så kan en bild som visas för andra människor stjälas. Som jag ser det så får man acceptera ett visst svinn på bilder likväl som på cyklar. Jag som cyklar till jobbet varje dag får nog räkna med att cykeln förr eller senare blir stulen. Skillnaden här är att i vissa av fallen som TS hänvisar till så har sannolikt inte förövaren varit medveten om att denne begått ett brott, men det gör det ju inte mindre straffbart i lagens mening. Och sedan har några av oss andra en annan åsikt om när man ska börja fakturera.

Vill veta om det är OK om jag "lånar" den en kväll för en nöjestur (självklart utan att fråga innan).

Har du inte hyrt ut den och tjänat pengar på det - så är det säkert helt OK då din bil uppenbarligen inte har något värde för dig!

Skall även fråga grannen om hans fruga har sålts på marknaden... annars är det nog fritt fram (inget uppenbarligt värde konstaterat).

Jämförelsen blir ju rätt absurt tycker du inte?

Jag förstår helt och fullt om man går efter något stort företag som tagit ens bild och gör pengar på den på något sätt. Om den säljs som konstverk, te x, eller på något annat sätt.

Här handlar det främst om kids, någon småbarnsmamma vars blogg inte längre är i drift mm. Om jag skulle skriva på min blogg eller facebook att "Jippie idag är det kanelbullens dag" och länka till TS bulle via ett bildsök på google så skulle jag få en faktura av TS eller hot om rättsliga åtgärder, jag tycker det är helt absurt.
Är det aldrig någon som länkat en bild på facebook? Det är bildstöld, det är ingen skillnad på facebook och en blogg. Ska man jaga alla på facebook med?

Alltså det håller inte, man måste skilja på del om det görs i vinstdrivande syfte, dels om det är uppsåt. Om någon någon länkat till en bild på facebook, sin blogg, instagram.... hota med rättsliga åtgärder?

Ja jag vet inte vad jag ska säga..... mer än att uppenbarligen skiljer sig uppfattningen på en fotosida starkt mot övriga samhället, för alla har nog begått bildstöld någon gång i så fall.

Martin, du tycks inte heller ha förstått. Jag ska därför ta det en gång till.

Detta är, i mitt tycke, en unik bild:

pluto.jpg

Det är en bild på dvärgplaneten Pluto. Fram till förra året fanns det inte några sådana bilder av Pluto. Oavsett vem man är och vad man ska använda bilden till, så är det svårt att hävda att man trodde att bilden gick att använda hur man vill. Som om sådana högupplösta bilder på Pluto var vanligt förekommande.

Nu är förvisso NASA, som har tagit bilden mha rymdsonden New Horizons, väldigt generösa med att göra i princip samtliga sina bilder fritt tillgängliga för allmänheten, men det hör inte till saken.

Bildens unikhet är inte det som påverkar upphovsrätten och NASA skänker alltid bort bilderna så det var inget vidare exempel, utan faktiskt ett exempel på motsatsen, det är vad som är bestämt om bilden som gäller och inte dess unikhet.

Poängen är att ju mer unik och speciell en bild är, desto mindre har jag förståelse för att folk tror att de är »public domain«.

Men efter den här tråden kanske ändå du börjar ha förståelse. Det finns en växande medvetenhet om att det inte är ok, sen att folk väljer att bryta mot lagen ändå är en annan femma. Ingen tror att tanka piratebay-filmer är lagligt längre vilket var en vanlig åsikt för 10 år sedan.

Bilder på kanelbullar och dörrhandtag är däremot inte särskilt unika. Det innebär inte att inte fotografen har rätt att skydda sin bild och kräva pengar av dem för användningen (jag var tydligen tvungen att skriva ut det en femte gång också), men för min del spelar det roll vad motivet (alltså vad som avbildas) är och vad den används till och var och varför – och därför hur jag agerar i frågan.

TS har bestämt sig för att skicka fakturor till alla som har använt hans kanelbild, oavsett vem och varför. Det är hans fulla rätt att göra så. Jag har dock tagit mig friheten att komma med åsikter i frågan.

/ Kiwi

Du har snöat in dig på unikheten, det har inte med saken att göra.

Fel igen: TS verkar beaktar visst vem och varför enligt hans inlägg ovan eller har du information som inte står i tråden?

Åsikt får du gärna ha, det kan vara kul att diskutera, men skriv dem inte i form av "så här är det".

Ja.

På samma sätt tycker jag att det är helt OK att göra inbrott i fattiga och slummiga hem. De har ju ändå inte så mycket unika eller fina saker. Inget av något större värde helt enkelt. Då är det bara att köra tycker jag!

När jag varit ute på krogen så brukar jag alltid sno några cycklar att ta mig med med. Är helt enkelt för snål för att ta taxi, och för lat att hyra de cyklar som kommunen ställt ut. För myclet meck när man är berusad och på snusen helt enkelt.

Eftersom jag är på fyllan så tänkter jag inte efter, och därmed har jag inte heller något ont uppsåt. Vill ju bara hem så snabbt och billigt som möjligt..

Brukar ändå ta mitt ansvar och återvinna/recycla cycklarna till naturen (slänger de i kanelen brevis där de miljövänligt kan brytas ner och oxideras naturligt). :)

Haha, plus 10 för dina inlägg!

Jag förstår helt och fullt om man går efter något stort företag som tagit ens bild och gör pengar på den på något sätt. Om den säljs som konstverk, te x, eller på något annat sätt.
Jag kör inte taxi. Jag tjänar inga som helst pengar om jag lånar en BMW för en nöjestur.

Martin, du tycks inte heller ha förstått. Jag ska därför ta det en gång till.

Detta är, i mitt tycke, en unik bild:

pluto.jpg

Det är en bild på dvärgplaneten Pluto. Fram till förra året fanns det inte några sådana bilder av Pluto. Oavsett vem man är och vad man ska använda bilden till, så är det svårt att hävda att man trodde att bilden gick att använda hur man vill. Som om sådana högupplösta bilder på Pluto var vanligt förekommande.

Nu är förvisso NASA, som har tagit bilden mha rymdsonden New Horizons, väldigt generösa med att göra i princip samtliga sina bilder fritt tillgängliga för allmänheten, men det hör inte till saken. Poängen är att ju mer unik och speciell en bild är, desto mindre har jag förståelse för att folk tror att de är »public domain«.

Bilder på kanelbullar och dörrhandtag är däremot inte särskilt unika. Det innebär inte att inte fotografen har rätt att skydda sin bild och kräva pengar av dem för användningen (jag var tydligen tvungen att skriva ut det en femte gång också), men för min del spelar det roll vad motivet (alltså vad som avbildas) är och vad den används till och var och varför – och därför hur jag agerar i frågan.

TS har bestämt sig för att skicka fakturor till alla som har använt hans kanelbild, oavsett vem och varför. Det är hans fulla rätt att göra så. Jag har dock tagit mig friheten att komma med åsikter i frågan.

/ Kiwi

frågan är inte om bilden är unik bilden tillhör fotografen tar du hans bild o använder den utan tillstånd är det bildstöld oavsett hur kraxig,vanlig du tycker bilden är. Tydligen var den riktigt bra eftersom så många snott den o jag önskar att flera satte ner foten o att fler fick betala när dom snott bilder först då kommer det kanske minska.
Sedan idag när man kan hitta gratisbilder varför då ens sno andras? dom hade kunnat mailat TS o sagt dom gillar den o frågat om dom får låna den.

och vad har storleken med saken att att göra? bilden räcker till för web det är där dom som tagit den har använt den. Du anser att det skulle varit värre om dom tagit en stor bild vad är skillnaden? på nätet behövs inga jättebilder för att funka.

Så vart vill du komma med ditt inlägg?
att en unik bild är mer värd att skicka en faktura för?
en större bild som man kan printa är oxå värd mer?
vad spelar det för roll vad den som snor en bild använder den till? det är fortfarande stöld av TS bild.

men du anser att om man tar den till en liten oskyldig blogg o skriver vilken (fin kanelbulle) så är det ok? inget uppsåt bara en bild på en kanelbulle som dessutom är alldeles för vardaglig,krappig bild så den kan inte vara värd något?

så tycker du det är rätt av TS att kräva betalt för hans bild som dom tagit utan lov eller vad menar du?

Jämförelsen blir ju rätt absurt tycker du inte?

Här handlar det främst om kids, någon småbarnsmamma vars blogg inte längre är i drift mm. Om jag skulle skriva på min blogg eller facebook att "Jippie idag är det kanelbullens dag" och länka till TS bulle via ett bildsök på google så skulle jag få en faktura av TS eller hot om rättsliga åtgärder, jag tycker det är helt absurt.
Är det aldrig någon som länkat en bild på facebook? Det är bildstöld, det är ingen skillnad på facebook och en blogg. Ska man jaga alla på facebook med?

Alltså det håller inte, man måste skilja på del om det görs i vinstdrivande syfte, dels om det är uppsåt. Om någon någon länkat till en bild på facebook, sin blogg, instagram.... hota med rättsliga åtgärder?

Ja jag vet inte vad jag ska säga..... mer än att uppenbarligen skiljer sig uppfattningen på en fotosida starkt mot övriga samhället, för alla har nog begått bildstöld någon gång i så fall.

Småbarnsmamman ska förstås inte heller behöva betala fortkörningsböter eller skattetillägget när hon deklarerade fel.

Om facebook, bilderna man länkar/delar mellan användare på facebook är inte bildstöld.

Om någon kör för fort oavsiktligt eller inte spelar noll roll när polisen står där med radarn. Om denne person dessutom snor en cykel för att sälja för att tjäna pengar eller bara för att komma hem...ska det spela roll?

Tycker det borde vare Google som stäms, eller de som snott bilderna (även om de haft det lätt).
Ingen kommer att ge sig på Google (som ju faktiskt begår upphovsrättsbrott dagligen till skillnad från The Pirate Bay som fälldes för medhjälp till upphovsrättsbrott utan att det fanns ett påvisat huvudbrott). Google är helt enkelt för stort.

Ingen kommer att ge sig på Google (som ju faktiskt begår upphovsrättsbrott dagligen till skillnad från The Pirate Bay som fälldes för medhjälp till upphovsrättsbrott utan att det fanns ett påvisat huvudbrott). Google är helt enkelt för stort.

Det här är OT men google ger samhällsnytta. Pirate bay var 99% upphovsrättsbrott.

Exakt.

Därför tycket jag man borde avskaffa skattesystemet (känner inte en enda, inte ens vänstermänniskort eller miljöpartister, som inte någon gång köpt tjänster svart, eller optimerat sina skatteuppgifter).

Känner inte heller någon som alltid håller sig 100% inom fartgränserna. Tycker vi skall införa fri fart på alla vägar i Sverige då det ändå helt uppenbarlig inte finns något praktiskt folkligt stöd för detta.

Samma sak med P-vakter - känner ingen som gillar dom!!

Det kommer nog med tiden. Hav tålamod.

Senast ändrad:

Ack ja. Det var väl bara en tidsfråga innan någon skulle börja blanda ihop äganderätt med upphovsrätt även i den här tråden.

För tydlighetens skull: äganderätt och upphovsrätt är olika rättigheter som inte kan appliceras på samma sätt.

Även utan den distinktionen haltar din analogi och är närmast att betrakta som en halmgubbe då jag ju inte gjort något påstående om att det är rätt att använda Görans kanelbullebild utan hans tillstånd.

Nu är förvisso NASA, som har tagit bilden mha rymdsonden New Horizons, väldigt generösa med att göra i princip samtliga sina bilder fritt tillgängliga för allmänheten, men det hör inte till saken. Poängen är att ju mer unik och speciell en bild är, desto mindre har jag förståelse för att folk tror att de är »public domain«.

Bilder på kanelbullar och dörrhandtag är däremot inte särskilt unika.

Håller med. Tycker det är helt rätt tänkt. Har alltid tyckt det är felt att sno Jaguar och Ferarri. Däremot några WV, Skoda eller Ford är ju helt OK - inte särskilt unika på minsta sätt. Ganska trista faktiskt. De får skylla sig själva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar