Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en bildstöld/faktureringsfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gissar att den publicerades när Lajkat fortfarande var en del av Aftonbladet. Men jag har som sagt inte lyckats hitta så mycket mer information om fallet eller sett bilden.

Det påstår Lajkat fortfarande och det står likadant i tidningarna 8 september i år.

Sett bilden har du garanterat, det är en av de mest kända svenska bilderna. Du menar kanske manipuleringen. Det räcker med att rita röd ring runt eller pil mot mannen som inte vill vara med på bilden, du vet som Aftonbladet brukar göra.

Stämningen gäller både publicering och manipulering.

Han använder sig av Bildombudsmannen.
 
Stämningen gäller både publicering och manipulering.

Att Hasse skulle stämma Aftonbladet för att man publicerar en bild ur TTs arkiv låter orimligt, så du får nog berätta mer om vilka speciella villkor som gäller denna bild, som jag själv har publicerat ett antal gånger under årens lopp.

Du får gärna berätta mer om manipuleringen också, om jag känner Hasse rätt är det nog något mer än en röd pil.
 
Att Hasse skulle stämma Aftonbladet för att man publicerar en bild ur TTs arkiv låter orimligt, så du får nog berätta mer om vilka speciella villkor som gäller denna bild, som jag själv har publicerat ett antal gånger under årens lopp.

Du får gärna berätta mer om manipuleringen också, om jag känner Hasse rätt är det nog något mer än en röd pil.

Skulle gärna berätta mer men jag undanhåller inget och känner ingen av de inblandade. Jag baserade det jag skrev på en rad samstämmiga tidningsartiklar. Inga kvälls eller gratistidningar. Lajkat kanske inte har något avtal med TT eller betalade inte för den bilden.

Manipulerad betyder väl samma sak i tidningar som här på fotosidan. Du kan väl fråga "Hasse" eller varför inte någon av dina kollegor på aftonbladet så får vi höra två sidor av stämningen.
 
Skulle gärna berätta mer men jag undanhåller inget och känner ingen av de inblandade. Jag baserade det jag skrev på en rad samstämmiga tidningsartiklar.

Okej. Jag läste flera artiklar men såg inget om att själva publiceringen av bilden var ett problem, bara manipuleringen.

Manipulerad betyder väl samma sak i tidningar som här på fotosidan.

Nej. Din monumentala okunskap om dessa frågor upphör aldrig att förvåna.
 
Okej. Jag läste flera artiklar men såg inget om att själva publiceringen av bilden var ett problem, bara manipuleringen.

Nej. Din monumentala okunskap om dessa frågor upphör aldrig att förvåna.

Det är ditt hemmaterritorium, Journalisten som skrivit just det men det finns fler källor. Du har kontakter på Aftonbladet, skulle du inte kunna utnyttja dessa för att bringa ljus över situationen och minska spekulationerna? Det vore intressant att få den "anklagades" syn på saken ventilerad.

Har du sålt eller köpt någon bildbyråbild?
 
http://lajkat.aftonbladet.se/7-sanningar-om-hur-man-raggar-pa-landet/
Samtliga utom en som är printscreenade inom loppet av två timmar. Förste svenske fotograf (bilden på kiosken) jag fick tag på har inte givit Aftonbladet sitt medgivande. Han tackade för att jag uppmärksammade honom på bildstölden. Det står t.o.m. uttryckligen att man inte ska "låna" bilder från honom utan att först ta kontakt med honom. Fotografens namn är förresten bortbeskuret.

Nästa fotograf har ännu inte svarat.
 
http://lajkat.aftonbladet.se/7-sanningar-om-hur-man-raggar-pa-landet/
Samtliga utom en som är printscreenade inom loppet av två timmar. Förste svenske fotograf (bilden på kiosken) jag fick tag på har inte givit Aftonbladet sitt medgivande. Han tackade för att jag uppmärksammade honom på bildstölden. Det står t.o.m. uttryckligen att man inte ska "låna" bilder från honom utan att först ta kontakt med honom. Fotografens namn är förresten bortbeskuret.

Nästa fotograf har ännu inte svarat.

Jag har också grävt och det är slående, de allra flesta bilder kommer från tveksamma källor, dvs andra "delat" sajter. Faktum är att jag har försökt att hitta bilder som kommer från lagliga källor, det finns såna, men icke. I princip allt verkat stulet.

Print screen är för att ta bort alla exif etc från bilderna. Ytterligare ett tecken på att det fuskas.

Vad gör man, hur stoppar man tokerierna? Aftonbladet (koncernen) tjänar pengar på detta så de går knappast att prata med.
 
Tycker du att alla bilder från t ex TT, AP och Getty "verkar stulna" när de publiceras av andra tidningar också? Eller är det bara Aftonbladet din teori gäller?

Det gäller Lajkat. Kollar man så är det väldigt mycket printcreenbilder. Så jobbar ingen seriös när det finns rättigheter till bilderna. Dessutom skriver de själva att de använder tidigare publicerat material.

Angående Aftonbladet finns det ju rätt många rättsfall så det stjäls bevisligen en hel del där också men inte så extremt som på Lajkat.
 
Förlåt, men jag tror inte att du vet så mycket om hur seriösa medier jobbar. Att de t ex använder "tidigare publicerat material" är en självklar sak.

Så seriösa medier tar printscreen istället för att använda de fina originalen som de får via bildbyråerna (TT, Getty, AP) som du säger lajkat har abonnemang hos? På de flesta bilderna, inte enstaka.

Säg någon som gör så.
 
Jag har också grävt och det är slående, de allra flesta bilder kommer från tveksamma källor, dvs andra "delat" sajter. Faktum är att jag har försökt att hitta bilder som kommer från lagliga källor, det finns såna, men icke. I princip allt verkat stulet.

Print screen är för att ta bort alla exif etc från bilderna. Ytterligare ett tecken på att det fuskas.

Vad gör man, hur stoppar man tokerierna? Aftonbladet (koncernen) tjänar pengar på detta så de går knappast att prata med.
Ett mycket märkligt förfarande. Vad är syftet? Originalbilden ligger i jpg-format under 300 KB. Någon på Aftonbladet tar en printscreen där man precis klipper bort upphovsmannens namn. Denne någon hos Aftonbladet sparar i png-format på 1,4 MB!
Jag menar, ska man ändå syssla med olycksfall i arbetet kan man lika gärna bara ladda ned jpg-filen, dra in den i PS, beskära bort namnet och åter spara den för webb i jpg-format. Eller är det sådan tidspress att man inte har de extra sekunder det tar att dra in den i PS? Exakt samma förfarande finns till GIMP om man nu saknar PS.
 
Förlåt, men jag tror inte att du vet så mycket om hur seriösa medier jobbar. Att de t ex använder "tidigare publicerat material" är en självklar sak.

Var i upphovsrättlagen framgår det att det skulle vara okej att norpa bilder bara de har varit publicerade tidigare?

Jag tycker inte att det ser seriöst ut, inte det minsta. Att skära bort byline och att lägga upp bilderna utan att ange källa, och att inte kontakta upphovsmannen, det kan jag inte se som annat än systematiska brott mot lagen om upphovsrätt.

Ledsen, men Aftonbladet förefaller inte vara en seriös aktör i mediebranschen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.