iSolen.se
Guest
Man väljer den arbetsmetod som är mest rationell och ändamålsenlig. Nu har jag ingen kunskap om hur man jobbar på Lajkat och liknande sajter, men jag skulle kunna tänka mig att det ofta går till så här.
1. Ser en kul bild på någon annan sajt.
2. Konstaterar att det är t ex en bild från Getty, som man har avtal med.
3. Gör cmd-C på bilden (eftersom den uppfyller de tekniska kraven för den tänka webbpubliceringen) och klistrar in den i sitt publiceringsverktyg.
Olas alternativ – att gå in i Gettys arkiv, leta upp bilden, ladda ner den, ändra storlek, ladda in den i publiceringsverktyget – är rent slöseri med tid och arbete eftersom det inte tillför något som spelar någon roll.
(För övrigt har jag aldrig påstått att Lajkat har abonnemang hos TT och/eller Getty, men ni vet ju hur det är med Ola och läsförståelse .... Jag har sagt att jag inte vet något om hur det fungerar på Lajkat, men att jag tycker det är sannolikt att det finns fungerande avtal eftersom det gör det på Aftonbladet, som ju Lajkat vid starten var en del av.)
Du får inte använda dig av printscreen för att kunna återpublicera bilden. Läs avtalstexten för ditt bildköp, du ska använda den bilden du just köpt. Om du nu köpt den.
Men detta är svagt, ingen utom du tror att Lajkat har avtal med AP, Reuters, iStock, Getty, TT, Shutterstock, Fotolia, Dreamstime, Crestock, 123RF och div spanska, asiatiska och arabiska bildbyråer. Getty kan vi avskriva, Lajkat plockade ju ner bilden efter frågan om giltig licens.
Edit, AFE: Jag hade fönstret öppet över middagen och tryckte på post nu så jag såg inte dit medelande. Skriver inte specifikt om Erland hoppas jag. Ska läsa ifatt ovan.