ANNONS
Annons

Ännu en bildbyrå med stockbilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
"Stock photogaphy". "Stock" som i lagrat utbud, redo för omedelbar leverans. En onödig anglicism för det fina svenska ordet "arkivbilder". ;-)

Om köparen betalar mellan 2 och 6 Euro per bild och fotografen sedan får 35% av detta blir det ju inte mycket kvar. Har jag missat något, eller är ersättningen verkligen så här låg???

Jaha, ännu några grabbar som försöker sälja sina semesterbilder genom en snygg hemsida. Bilderna är ju riktigt tråkiga.

Skrämmande låg procentandel av försäljningspriset till fotografen!!! Skulle vara högst tveksam till att sälja mina bilder där!!!

hmmm...20 kr för en högupplöst bild:S tveksamt om de skulle va något att ha...då får man ju sälja väldigt många bilder varje månad för att det ska bli lite "klirr i kassan" o tack Erik för svaret=)

Idén verkar vara att försöka dra nytta av bilder man tar utan större tanke, tog en titt på några bilder av olle som laddat upp mer än 900 bilder, han har en Canon 1D MarkII och klipper vingarna på fåglar, stjärten på apor, etc. Kanske ett typexempel på vilken typ av bilder som man får får priset?

Även jag snubblade över annonsen i Metro idag. Då jag jobbar med reklam sitter jag lite på båda stolarna så för köparen verkar väl fotomedia vara bra om man väl hittar ngt man gillar. Billigt för mindre nogaräknade produktioner imo.

Någon nämnde att 35% var låg ersättning till fotografen, vad ligger det på normalt? Följdfrågan blir således vilken bildbyrå som amatörfotografer bör vända sig till (för visst känns det som om det är dom som är målgruppen med Metros annons)?

Som fotograf känner jag mig inte redo för bildbyrå och det är inte därför jag fotar men nu blev jag nyfiken. OM man väl någon gång skulle få ett infall är det inte väldigt svårt att komma med och vart skall jag isf vända mig?

Jag förstår inte hur desperata en del är att "sälja" sina bilder. Sån där smörja som fanns på den där sidan vore ju pinsamt att ha sitt namn på och än mer att ha sålt det för några euro.

Tyvärr ganska sorglig samling bilder om man tänker ta betalt för det. Ersättningsnivån och priset gör det inte värt besväret att ta fram kvalitativa bilder för försäljning. Lycka till i alla fall.

Har kollat igenom några100 bilder på sidan och antar att ingen skulle betala mer än de priserna som är. Om någon nu vill betala nåt alls. Men om något skulle säljas är ju 35 % till fotografen ett rent skämt.

Det skulle vara intressant om fler bildköpare kunde berätta hur de tänker vid bildköp.

Följande är taget från sidan för ersättning: "Income per download: When an image or photo is downloaded, the individual or entity doing so, the User, pays for the image/photo the Photographer has uploaded and the Photographer’s account, the Account Holder, is automatically credited with 35% of the revenue generated for every photograph and image downloaded. When the balance on an account exceeds 60 EUR, the Account Holder is entitled to submit a request for payment."

Säg att man laddar upp x antal bilder. Många laddar upp, konkurrensen blir stor varvid man säljer kanske några få. Om man säljer en stor bild för 6 euro, så måste man alltså sälja 29 bilder innan man tillåts få ut sin ersättning. Detta medför alltså att de flesta bilder ges ingen ersättning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar