Annons

Ännu en....50d vs d300

Produkter
(logga in för att koppla)

Da9l

Medlem
Tittar och läser, läser och tittar, klämmer och känner....får inte tummen ur....
Någon som kan ge mig lite argument pos och neg för vilken som väger tyngst (inte vikten alltså:)).
 
det är väl snarare vad du tycker och känner inför kameran, det finns en uppsjö olika kameror att både läsa/klämma/känna på, finns det 100 bra åsikter och fördelar så finns det 100 dåliga, för att inte trampa folk på tårna för mycket men ändock så finns det en stadig ström av folk som är fastbitna i både märke och sina åsikter om vad som är bra och dåligt utan egentliga belägg, och du kommer säkerligen få ett par länkar till nån tråd redan skapad och sen överfyllas med till en början några "kanske" trevliga +/- sen har det en tendens att spåra ur och bli en kasta mest skit tävling och märkes fixering.

är det D300 eller 50D du kikat på så är det en riktigt trevliga kameror både teknikmässigt och kvalitet, bra begagnat utbud men i sista stund så blir det du som bestämmer och där kommer bollen landa.

Har själv haft 50D och riktigt trevlig, dock bytte till storebror till D300 pga FF kan inte ge nåt direkt "hands on" gällande D300 men verkar även där vara klockren.

skulle rekommendera dig att läsa lite användar recensioner, finns även här på fotosidan men kanske även andra runt om på nätet.
:)
 
Har du canon eller nikon idag så tycker jag du ska fortsätta med samma märke.. annars kan jag rekommendera nikon. Det är en riktigt bra kamera som känns superbra i handhavandet.
 
Tittar och läser, läser och tittar, klämmer och känner....får inte tummen ur....
Någon som kan ge mig lite argument pos och neg för vilken som väger tyngst (inte vikten alltså:)).

Titta dig inte blind på just kamerahuset. Där skulle jag påstå att det viktigaste är hur den ligger i handen även om det skiljer litet på tekniksidan förstås. Titta på tillbehören. Vilka objektiv vill du ha? Något annat du känner att du behöver? Har du polare med något av märkena så kan du kanske få låna tillbehör?

Vad du än väljer till slut så finns det ingen risk för att du köper något dåligt.

Äger själv en D300 och trivs utmärkt med den, å andra sidan har jag haft Nikon i 30 år. /FW
 
Tänker inte heller säga vilket märke som är bäst men bara vad jag har upplevt av de två systemare jag har ägt. Min 1:a systemare var en Canon 400D mer att jag tyckte den kändes bra i handen. Blev van med alla funktioner så det föll naturligt när jag uppgraderade till 50D pga jag hade mitt 70-200 f/4L IS kvar mm. Är riktigt nöjd med min 50D så länge iallafall jag håller mig under ISO3200. Nikon är också riktigt bra & tycker den har en liten fördel ifrån mina vänner som har D200/300 att det är mer tryck i färgerna utan några speciella ändringar i huset.

Skulle gärna vilja prova Nikon men med de glas jag har nu mm till Canon så skulle det kosta allt för mkt att byta system. Har sett att Nikon,s 70-200 2,8 Vr är riktigt vass på en del bilder men ack så dyr. Nu tycker jag att 50D är en bra storlek & jämför jag med lillasysterns 400D så är det en leksak men den ger fortfarande riktigt bra bilder. Men som andra har sagt känn på dem & framförallt gå till någon butik som kan låta dig prova, Skynda långsamt. :)
 
300D
+ Bättre vädertätning
+ Aningen "rejälare"
+ Bättre JPEG bilder direkt ur kameran
+ Aningen bättre AWB

50D
+ Bättre liveview
+ Aningen snabbare AF
+ Aninge snabbare serietagning
+ Lite billigare
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.