ANNONS
Annons

Ändra färgerna på Fotosidan kanske?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag tycker det skulle vara trevligt om man piffade upp Fotosidan lite. om man klicakr på tex. "Alla nya kritikbilder" Så kommer alla bilderna fram. Bakgrundsfärgen som är vald bland dessa thumbnails är grå... Tråkig grå färg som är ostimulerande. jag skulle önska en kliniskt ren och fin vit färg istället. Vidare önskar jag att bakgrundsfärgen var automatisk svart när man klickar på en bild. Detta för att svart färg isolerar bilden bättre och det blir behagligare att titta på bilden. Många sätter redan idag en svart ram runt sina bilder för att markera detta och ofta väljer jag svart bakgrund när jag tittar på bilderna.

Lite synpunkter bara som ajg har funderat lite på... tror det skulle piffa upp fotosidan lite mera och även göra det behagligare att titta på bilderna.

Hmm kanske bara jag som har reagerat på detta...? Ja då får jag väl fortsätta leva i det tysta och acceptera min minioritets ställning :)

håller med om det där med svart bakgrund runt bilderna. Om inte annat kunde man kanske lägga till det under "dina inställningar" att man får välja startbakgrundsfärg

Jag tycker uppläget är ok vad gäller forum, profiler, artiklar, privatannonser, produkter recensioner etc.

Däremot skulle jag se en lite "elegantare" och renare layout när man väljer att titta på bilder.
En mörkare behagligare bakgrundsfärg än vit, nån mörk grå kanske, och mindre kringinformation. Bilden borde vara det mer centrala när man betraktar en bild. Nu måste man förstora varje bild få att bort all skit runtomkring.

Jag tycker layouten är en av Fotosidans starka sidor. Vit bakgrund som default vid bildvisning är utmärkt, eftersom det är "naturligare" än svart i mina ögon. Det går ju dessutom att med ett enkelt klick på knappen uppe till höger att ändra till svart.

Däremot vore det ju kanon om fotografen själv kan välja bakgrundsfärg för de egna bilderna. Alltså den som lägger upp en bild väljer vilken bakgrundsfärg det ska vara för andra tittare, men de ska också förstås kunna välja en annan färg om de vill se bilden på ett annat sätt.

Svart bakgrund passar ibland, grå ibland och vit ibland. Det beror på bilden och på nyanserna. Det finns ingen universalbakgrund som passar alla bilder bäst. Svart framhäver nyanser i mörka partier. Vit framhäver nyanserna i ljusa medan de mörka delarna då får mindre framträdande roll. Detta beror på ögats och hjärnans sätt att anpassa seendet till en "normalstandard" (jämför kamerans sätt att exponera allt att visas medelgrått). Bäst vore om fotografen fick välja vilken bakgrund som bilden visas med och sedan kan det vara som nu, att man själv kan växla. Synd bara att den grå bakgrunden här inte är samma snygga grå nyans som man får i portfolion.

Det knepiga med att välja bakgrund själv för varje bild man laddat upp tycker vi är att det kan bli väldigt "flipprigt" när man bläddrar sig igenom ett antal bilder, det kommer växla "vilt" mellan vitt vitt svart vitt grått osv...

Begränsar man bakgrunden till säg en 1cm ram runt bilderna blir det mer lätthanterligt.

Jag tycker bakgrunden ska vara underställd bilden. Bilden är det viktigaste. Kan man förhöja upplevelsen av bilden är det något positivt.

Jag tycker inte det blir flipprigt och att det blinkar. Jag tycker det blir blir mer intressant att se lite variation. Att ha samma färg hela tiden blir tråkigt i längden. Roligare att kreativa "montage"

När jag ramar in en förstoring lägger jag ner stor omsorg när det gäller valet av passepartout och ram. Jag tycker det är lika viktigt att kunna göra det på webben.

/Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar