Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra färg på vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

soyair

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man kan ändra färgen på vatten?
Trodde att jag skulle kunna göra det via hue/saturation men det gick ju inte som jag tänkt mig.

Vill ändra färg på vattnet som kommer ur trädgårds slangen så att den får lite färg.

Uppskattar den hjälp jag kan få.
 
Karamellfärg i slangen innan du sätter tryck? :)

Nej, du får visa en exempelbild om du vill att det ska gå att hjälpa här...
MVH/J
 
Vatten som sprutar ur en slang under högt tryck, d.v.s. med luft inblandat i strålen, tenderar att vara mer eller mindre vitt/ljusgrått. Att ändra färg med hue/saturation fungerar då inte/inte bra, helt enkelt för att det inte finns någon färg att ändra, strålen är mer eller mindre neutral.

Du behöver helt enkelt lägga till en färg..för det finns mängder med metoder, frågan är bara hur vettigt det kommer se ut. Sprutande vatten ur en vattenslang ÄR inte t.ex. blått, därför lär det se minst sagt märkligt ut om du färgar det blått.
 
Jag har redan tagit bilden och ville fixa det i photoshop.

Kan låta lite konstigt men jag och tjejen experimenterade lite där hon står framför en pissoar. Hon håller i en vattenslang så att det ser ut som att hon urinerar. Vet att det inte låter vettigt men rummet hade en massa klotter och det kändes som ett lite roligt foto. Vill därför få vattnet lite gulare bara. Men det kanske inte går att fixa i så fall.
 
Jag har redan tagit bilden och ville fixa det i photoshop.

Kan låta lite konstigt men jag och tjejen experimenterade lite där hon står framför en pissoar. Hon håller i en vattenslang så att det ser ut som att hon urinerar. Vet att det inte låter vettigt men rummet hade en massa klotter och det kändes som ett lite roligt foto. Vill därför få vattnet lite gulare bara. Men det kanske inte går att fixa i så fall.

Det låter faktiskt intressant! Hursomhelst tror jag problemet med det valda verktyget ligger i att strålen saknar färg från början. "Hue" skiftar ju bara färger, men något som är neutralt från början kommer att förbli neutralt. Nu är nog strålen inte helt neutral, men troligen inte så långt ifrån. Vad du behöver göra är att manuellt färsätta strålen.
 
Kan du inte pensla in lite gul färg... med låg opacitet kan det nog bli ganska bra med lite pill osv.

Dvs om strålen inte har någon färg som ovanstående påstår.
 
Jag hade målat önskad färg där du vill ha den, dragit ner opaciteten på färgen och valt "Color" eller så som blandningsläge. Soft light kan också funka, prova dig fram för att se var du får bäst resultat. Sen får du leka med färgtoner och färgmättnad för att det ska se naturligt ut.
 
hmm..hue/saturation kan du använda..dock får du bocka i "color" elr vad det nu står..då blir hela bilden färgad..men kör man i lager är det bara o måla bort med svart pensel elr om du markerat det du vill färga innan så löser det sig
 
Tack för alla svar. Har lyckats att få ihop det nu. Skapade nytt adjustment layer med färg.
Tycker bilden blev ok.

Om ni vill kolla hur det blev eller kommentera kolla in bilden Ifeanyi.

Om ni har några bra tips, trix eller kritik kommentera gärna.

Tack för råden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.