Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äkthet i naturfotografier

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina svar under i fet text.

På /N's hemsida talas det om "absolut äkthet", jag blev lite nyfiken på hur denna definition kan vara? Och hur andra definierar absolut äkthet?

1) Syftar detta på manipulation i naturen, tex dra bort ett grässtrå för att det ser fult ut? Är det att bryta mot äktheten?
Absolut äkthet kan givetvis tolkas - det viktigaste är dock att inte skada naturen under några omständigheter. Således plockar man inte bort strån i naturen. Du är mer naturvänlig om du plockar bort strået i PS. Men bilden är då inte längre fotografisk äkta. Den vilar inte längre på en fotografisk dokumentation eller tolkning. Utan är förändrad i PS i det syftet att bli bättre. Jag personligen har inga störande strån att plocka bort i PS, jag har redan sätt till att bilden antingen har en annan komposition/utsnitt utan störande strå eller så har jag använt mig av det störande strået i kompositionen så att det plötsligt behövs. Att bryta mot äktheten är att dels visa en bild som ger indikation att vara "äkta" även om den är manipulerad i PS eller att låta bli ange hur bilden är gjord. I vilket fall som helst ska man inte ljuga om någon frågar.

2) Är det okej att använda graduerat gråfilter? Bilden blir ju faktiskt mer som ögat upplever den om man har det än om man är utan. Och om inte gråfilter är fusk; är det då inte heller fusk att göra två olika exponeringar på himmel och mark och klippa ihop dem heller?
Ja det är det, men du ska givetvis säga att du använt det om någon frågar.Du kan dubbelexponera med många olika effekter, men ska ange hur du gjort om frågan dyker upp. Montage i PS är montage och inte fotografisk bild!

3) Softfokus har många i sina naturbilder då och då. Men frågan är då, ska man skapa det med softsokusfilter eller genom att ändra fokus under exponerings gång, ger något så när likvärdiga resultat om man lyckas bra. Den här bilden till exempel, http://www.helleso.com/showpic.asp?...1&owner=25, är ju inte direkt vad man ser med ögat och ändå tycker ju inte jag att det är på något sätt fusk. Sen vet jag inte hur den är tagen iofs.
Jag andades på linsen och linsen klarnade under slutartiden. Jag kunde fått liknande effekt med softfilter, eller med att jobba med lager i PS. Som sagt tidigare, ange vad du gör om någon frågar. Vad som ögat ser, är i övrigt en subjektiv fråga - där diskussionerna ibland blir mycket långa. Några definitiva svar finns inte. I vilket fall som helst kan ingen säga att något är mer naturligt än något annat.

4) Polarisationsfilter? Förändrar ju verkligheten som f-n jämfört med ögats verklighet.

5) Kleta saker på linsen för effektens skull? Vaselin, mixade oliver eller vad det nu må vara.

Ni får gärna själv vidareutveckla om ni vill :)

Du får med andra ord göra vad du vill, men du får inte låta bilden förmedla något annat än vad den gör. Du får inte ljuga, och du får gärna informera. Du får däremot INTE skada naturen, under några omständigheter. T.ex. plocka bort strån, störa vid fågelbo, skrämma bort djuren medvetet för att få den bilden du vill ha, knäcka grenar, frysa ned insekter, hälla ut diskmedel i vattnet för att få fräckare vattenbilder mm. Du får dessutom heller inte fotografera djur i djurpark/inhägnad och sedan framställa dessa som bilder på vild djur.

Jag har fotograferat natur under 33 år och har aktivt genom alla dessa år utvecklat mina tekniker och mitt bildtänkande. Jag har dessutom under ALLA dessa år varit mycket aktiv.

Genvägar till "bra" bilder har det alltid funnits (djurpark, sandwich som påstas INTE vara det, PS etc), och det har tyvärr också alltid funnits naturfotografer som ständigt använder dessa vägar. En bra naturfotograf har däremot lärt sig så mycket om fotografi så att dessa genvägarna inte behövs. Det blir dessutom bättre och mer ärliga bilder genom hårt arbete.

Om man skulle tycke att det inte är så farligt att ta någon genväg, får det givetvis stå för var och en. Jag gör det INTE, därför är jag också medlem i /N.

Senast ändrad:
Intressant läsning tekniker inom och "äkta (natur)fotografi" - i motsats till PS-tekniker. (Ej ironiskt menat)

Många värderar hantverket som en duktig svartvitt kopist utför högt. (kopist - den som står i mörkrummet och gör kopiorna) Vilka tekniker använder en kopist då?

* Pjattar/efterexponering - mörka/ljusa partier
* Olika typer av filter - få till suddighet/drömskhet
* Selentoning mm - få fram färgtoner
* Efterblekning - få till riktig högdager
* Retuschbläck - ta bort repor och damm direkt på kopian
* Olika papper och framkallare - för att få till speciell materialkänsla

Fast kopistens arbete sker ju iofs efter det att slutaren har tryckts ner, så det hör väl inte till äkta fotografi ändå?

Är det slutaren som är det avgörande?
-Christian

PS. Och nu ser jag ett långt inlägg av terje också... kul!

Så det där med att inte plocka bort strån skall alltså tolkas bokstavligt? Vad är bakgrunden till det?

Man kan ju knappast prata om "skada" genom att plocka strån från växter som växer upp igen. Om inte annat så åstadkommer man ju betydligt större skada på väg till platsen.

Det är ju en sak om man vill ha det 100% autentiskt. Men att börja prata om skada och att jämföra det med att störa känsliga fåglar känns för mig lite hycklande.

Terje, du verkar också vara inne på linjen att det viktiga är att skilja på fotografisk och icke fotografisk bild? Det ena är manipulation, det andra inte? Hur definierar du en fotografisk bild? Ser du dessa bilder som fotografiska eller ej?

light skrev:
Jag uppskattar din ärlighet. Men jag vill påminna dig och oss andra om vad fotosidan skriver:

"För att vi skall prata om samma saker och att alla medlemmar skall ha samma syn på begreppet så gäller vår definition för ordet manipulerad. Det fungerar inte att skapa egna värderingar eller synsätt, utan vi bestämmer vad som gäller."

Om det blir alltför många som opponerar sig mot fotosidans definition, som också i allt väsentligt är en internationellt erkänd definition, då skapas en villervalla som skulle vara mycket destruktiv.

Och som alla vid det här laget vet så önskar jag att "Ingen uppgift" fältet tas bort. Jannes högst personliga uppfattning förändrar inte det.

Om jag då inte fyller i något alls så lider ingen.

Jag anser att dubbelexponering och andning på linsen är omanipulerad fotografi, men kryssar inte i det under bilderna.

Om någon frågar står jag för vad jag gjort såsom i denna tråd.

Senast ändrad:
Att rensa i ett motiv, t.ex vid fotografering av guckusko, kan vara förrödande. Den växer i risiga snår för att den trivs där och börjar jag rensa bort riset kan miljön förändras så att växten inte trivs där längre..

"Spirit of the wild" - från Photoshopland, tror jag

dJb skrev:
Det finns ju även en rad fotografer som t ex Steve Bloom som gärna klonar och "hjälper sina bilder på traven" en hel del med datortekniker.
Steve Bloom ställer just nu ut med en gratis utomhusutställning "Spirit of the wild" på Kongens Nytorv i Köpenhamn - cirka hundra bilder i storformat - anordnad av EarthMatters.
Utställningens sista dag skulle egentligen varit 15/8 (dvs i morgon) men är förlängd till 22/8.

Kunde som väntat inte hitta någon varuinformation under storformatsbilderna om eventuell manipulation.

Känns lite trist att inte veta om det är en förstklassig fotografs eller en förstklassig photoshopares alster man beundrar.

Eller är det bara vi konkurrerande naturfotografer som engagerar oss i hur bilden blivit till, "vanligt folk" kanske nöjer sig med att bilden är fin och pryder sin plats på väggen?

Självklart skall man inte röja i känsliga miljöer, det förstår ni säkert att jag inte syftade på. Men att rycka ett torrt grässtrå framför en gödselstack faller ju under samma regel. Är inte det lite fundamentalistiskt, om man gör det under förevändning att inte "skada"? Om man har som princip att det skall vara autentiskt förstår jag det som sagt, men respekt för naturen handlar det inte om. Då skulle man inte kunna gå till fotoplatsen eftersom man dödar betydligt fler växter på vägen dit.

Re: "Spirit of the wild" - från Photoshopland, tror jag

cowboy skrev:
............Eller är det bara vi konkurrerande naturfotografer som engagerar oss i hur bilden blivit till, "vanligt folk" kanske nöjer sig med att bilden är fin och pryder sin plats på väggen?

Men tycker du att fotosidans uppgift manipulerad/icke manipulerad (med den definition som anges) säger så mycket mer om hur bilden kommit till? Man vet ju egentligen ingenting om bildens framställningssätt med den definitionen.

jimh skrev:
Så det där med att inte plocka bort strån skall alltså tolkas bokstavligt? Vad är bakgrunden till det?

Man kan ju knappast prata om "skada" genom att plocka strån från växter som växer upp igen. Om inte annat så åstadkommer man ju betydligt större skada på väg till platsen.

Det är ju en sak om man vill ha det 100% autentiskt. Men att börja prata om skada och att jämföra det med att störa känsliga fåglar känns för mig lite hycklande.

Det ska tolkas bokstavligt ja. Annars faller det på sin rimlighet och blir tolkningsbart. Jag har sett en blomsteräng efter ett nedslag av "mindre nogräknade" naturfotografer. Det var inte snyggt. Visst har du rätt i att växter växer upp igen. Fåglar går till häckning även nästa år.

Allt kan tolkas, fast inte på detta området.

Hycklande? Inte alls, jag gör inga val i naturen om vad som är viktigare än annat. Allt är lika viktigt!

Terje skrev:
Hycklande? Inte alls, jag gör inga val i naturen om vad som är viktigare än annat. Allt är lika viktigt!
Men du gör ju val. Annars måste du stå utanför naturen och fotografera med ett bamsetele. Är du i naturen påverkar du den vare sig du vill eller inte.

cwe skrev:
Intressant läsning tekniker inom och "äkta (natur)fotografi" - i motsats till PS-tekniker. (Ej ironiskt menat)

Många värderar hantverket som en duktig svartvitt kopist utför högt. (kopist - den som står i mörkrummet och gör kopiorna) Vilka tekniker använder en kopist då?

* Pjattar/efterexponering - mörka/ljusa partier
* Olika typer av filter - få till suddighet/drömskhet
* Selentoning mm - få fram färgtoner
* Efterblekning - få till riktig högdager
* Retuschbläck - ta bort repor och damm direkt på kopian
* Olika papper och framkallare - för att få till speciell materialkänsla

Fast kopistens arbete sker ju iofs efter det att slutaren har tryckts ner, så det hör väl inte till äkta fotografi ändå?

Är det slutaren som är det avgörande?
-Christian

PS. Och nu ser jag ett långt inlägg av terje också... kul!

Många fotografer ser mörkrummet som en del i sin bildframställning. Då gäller inte slutaren.

Jag har min härkomst från dia och fotar digitalt på samma sätt, så för mig är det slutaren.

Inget sätt är fel, det enda som är fel är att försöka ensa alla om en definition.

jimh skrev:
Självklart skall man inte röja i känsliga miljöer, det förstår ni säkert att jag inte syftade på. Men att rycka ett torrt grässtrå framför en gödselstack faller ju under samma regel. Är inte det lite fundamentalistiskt, om man gör det under förevändning att inte "skada"? Om man har som princip att det skall vara autentiskt förstår jag det som sagt, men respekt för naturen handlar det inte om. Då skulle man inte kunna gå till fotoplatsen eftersom man dödar betydligt fler växter på vägen dit.

Om man som fotograf vill kunna visa upp och sälja sina bilder under devisen "som det faktiskt såg ut" får det aldrig vara någon tvekan. Om man har gjort det i en bild av 1000, vad är som säger att det inte har gjorts i fler då.

jkene skrev:
Om man som fotograf vill kunna visa upp och sälja sina bilder under devisen "som det faktiskt såg ut" får det aldrig vara någon tvekan.
Visst. Det skriver jag ju också i båda mina inlägg att jag har förståelse för.

Men enligt Terje handlar /Ns ställningstagande inte inte om äkthetsprincipen i bilden utan något slags etikkod i naturvistelsen. Och det tycker jag låter som stor dubbelmoral med tanke på annan åverkan som måste göras för att överhuvudtaget komma ut i naturen.

Graal skrev:
Terje, du verkar också vara inne på linjen att det viktiga är att skilja på fotografisk och icke fotografisk bild? Det ena är manipulation, det andra inte? Hur definierar du en fotografisk bild? Ser du dessa bilder som fotografiska eller ej?

Jag vet så innerligt väl vad som är möjligt att åstadkomma i ett mörkrum - så jag ger mig inte in på vad som är manipulation eller inte.

Alla som känner till Christer Strömholms bilder, vet betydelsen av en duktig kopist. Strömholm själv gjorde inget arbete i mörkrummet. Ändå beundrar många hans bilder för den höga mörkrumskvaliteten. Fast det är exempelvis Örjan Kristenson som kopierat bilderna.

Bra mörkrumsarbete, eller trolleri i mörkrummet är givetvis manipulation - men fotografisk manipulation. Idag kan man enkelt göra det samma i PS, som en digital manipulation.

Båda fall är lika lite äkta, för den del... ;)

PS!
Jag gissar på att ditt exempel visar fotografiska manipulationer. :))

jimh skrev:
Visst. Det skriver jag ju också i båda mina inlägg att jag har förståelse för.

Men enligt Terje handlar /Ns ställningstagande inte inte om äkthetsprincipen i bilden utan något slags etikkod i naturvistelsen. Och det tycker jag låter som stor dubbelmoral med tanke på annan åverkan som måste göras för att överhuvudtaget komma ut i naturen.

Mitt svar på det dilemmat är att du tar din bild av kommersiella skäl, men du vandrar inte i skogen av kommersiella skäl.

Jag tror säkert Terje har ett bättre svar :)

(Och vem är denne "slash-N som all pratar om?)

Re: "Spirit of the wild" - från Photoshopland, tror jag

cowboy skrev:

Känns lite trist att inte veta om det är en förstklassig fotografs eller en förstklassig photoshopares alster man beundrar.

En viktig orsak till att äkthetsfrågorna är aktuella och en förutsättning för att en förening som /N finns. Bloom hade inte blivit medlem i /N, om man säger så.

jkene skrev:
(Och vem är denne "slash-N som all pratar om?)
http://www.naturfotograferna.se/

Jag tycker inte det blir mer logiskt att separera transporten. Det skulle i sin förlängning möjliggöra transport med både bandvagn och helikopter till fotoplatsen bara man inte plockar upp en kotte från motivet. Helikopter används väl för övrigt av många.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar