light
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
DPchallenge har en annan variant med "basic editing" och "advanced editing" där (om jag kommer ihåg rätt) den enklare varianten inte tillåter något annat än grundläggande redigering av typen beskärning, färg, kontrast och skärpning och sånt. Kloningsverktyget är inte tillåtet, inte ens för att ta bort dammprickar. Det är heller inte tillåtet med lager eller att kombinera element från flera bilder. När jag var med så tyckte jag det var en bra och neutral modell, det blir liksom ingen direkt diskussion om "äkta" om man inte kan använda några redigeringsverktyg för att ändra bilden. "Advanced" tillåter mycket mer redigering men fortfarande inte att kombinera element från flera bilder.
Eftersom rätt många hakar upp sig på ordet "manipulation" (det gör jag också), så skulle jag inte ha något emot om man använde sig av andra uttryck , t.ex. "grundläggande redigering", "avancerad redigering" isf "Ja, manipulerad", "Nej, omanipulerad".
Men det är i slutändan inte ordvalet som är det väsentliga, utan innehållet/regelverket och att alla i en community är eniga om vilka regler som gäller.
Och som i alla andra sammanhang där man samlas kring något gemensamt; kan man inte finna sig i dessa gemensamma stadgar/regler, så bör man nog söka sig någon annanstans. Bättre det än att stanna kvar och skapa söndring och förvirring.
En konstruktiv diskussion ska dock alltid kunna föras.