Arleklint
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Det låter som om "fotografisk äkthet" bara kan göras färdigt i kameran, det tycker jag är en för snäv tolkning.
Som jag ser det kan det även göras i mörkrum.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
HDFS) (KGS skrev:
Det låter som om "fotografisk äkthet" bara kan göras färdigt i kameran, det tycker jag är en för snäv tolkning.
Lowrider skrev:
Fråga: Bör jag ändra på min ingående uppfattning?
Kan ju tilllägga att jag själv inte kan leverera "äkta" fotografier än... men jag övar på det
HDFS) (KGS skrev:
Då e vi överens. Jag utgår från att du inte skiljer på digitala och analoga "mörkrum". Sov gott!
Eller likt dessa munkar sopa undan småkryp framför den store NaturFotografen se denne inte riskerar att döda någon av dem.Graal skrev:
"Ragnar Blomfeldt (light) skrev:
Så lite mer "piska" skulle nog göra fotosidan gott.
--------------------------------------------------------------------------------
Torbjörn M svarade:
Ja, lite sekterism har aldrig skadat någon."
Varför inte en liten straffsanktion också, för de som uppenbarligen har manipulerade bilder och inte uppger det? En veckas praktik på N/s kansli?
Lowrider skrev:
.... Antingen mixtrar jag med utrustningen på plats på ett eller annat sätt, knäpper bilden och sen lämnar jag den orörd, och då är bilden INTE manipulerad .....
Fråga: Bör jag ändra på min ingående uppfattning?
Ursprungligen handlade diskussionen om naturbilders äkthet. Det jag inte förstår är varför just naturbilder behöver vara äkta. En hårt manipulerad naturbild är fortfarande en naturbild. Varför förutsätts det, som av Ragnar, att naturbilder måste vara icke-manipulerade? Jag vägrar lämna uppgift om manipulering eller ej, även om ingen av mina bilder här är manipulerade enl. FS definition. Anledningen är att det tar fokus från bilden, likväl som det är trist att den första reaktionen som en bild framkallar är att "oj vilken skärpa det finns i den gluggen" el. dyl. Vi kommer längre och längre bort från diskussionen om vad bilderna säger oss och fokuserar mer och mer på form och teknik.light skrev:
Ja, om du vill följa fotosidans regler och definition då behöver du ändra din "ingående uppfattning", för enligt den går det alldeles utmärkt att "röra" bilden även efter det att du tagit den utan att det blir "manipulation".
Stadan skrev:
Ursprungligen handlade diskussionen om naturbilders äkthet. Det jag inte förstår är varför just naturbilder behöver vara äkta. En hårt manipulerad naturbild är fortfarande en naturbild. Varför förutsätts det, som av Ragnar, att naturbilder måste vara icke-manipulerade? Jag vägrar lämna uppgift om manipulering eller ej, även om ingen av mina bilder här är manipulerade enl. FS definition. Anledningen är att det tar fokus från bilden, likväl som det är trist att den första reaktionen som en bild framkallar är att "oj vilken skärpa det finns i den gluggen" el. dyl. Vi kommer längre och längre bort från diskussionen om vad bilderna säger oss och fokuserar mer och mer på form och teknik.
Ragnar: varför ska just naturbilder enbart vara dokumentära? Det finns ju en massa bilder som kan få oss att känna och uppleva saker och som inte behöver vara rättsliga bevismaterial.
Anders Östberg skrev:
Håller med Staffan... det finns en väldigt stark (Skandinavisk) tradition, får man säga konservatism, kring naturbilder. Det är en fin tradition men synd bara att många anhängare av den traditionen är så fördömande av alla andra sätt att avbilda världen. Tolerans fungerar bäst om den är dubbelriktad...
Nej, inte alls, det var bara en generell kommentar.light skrev:
Jag hoppas du inte syftar på mig.
...
Du ska inte försvara Fotosidans policy, och inte heller ska du påtvinga någon annan den. Det är redaktionens uppgift.light skrev:
Det är lite synd att det är jag som ska behöva försvara fotosidan och att det är jag som gärna får skäll och att det är mig det ironiseras över, bara för att jag råkar uppskatta att fotosidan har en bestämd policy.
Nåväl, slut med självömkan, till saken.
Varken jag eller fotosidan talar uteslutande om naturbilder. För varje bild som publiceras gäller:
"Fotosidan lägger inga moraliska aspekter på vilket som skall anses mer rätt eller fel, olika saker kan vid olika syften skapa det eftersökta resultatet. Vad vi däremot tycker är viktigt, är att berätta om en bilds eventuella manipuleringar, för att betraktaren skall få en så bra grund som möjligt att stå på, i samband med sin kritik av bilden."
Staffan: "Jag vägrar lämna uppgift om manipulering eller ej, även om ingen av mina bilder här är manipulerade enl. FS definition."
En sådan "vägran" går tyvärr i direkt konfrontation med fotosidans "Vad vi däremot tycker är viktigt...".
Inte bara det. En sådan "vägran" gör också livet lite "surt" för alla oss som gärna vill bejaka och följa denna communitys bestämda skrivelse.
Och slutligen, för min del så kommer bilden i "fokus" först när jag vet vad det är jag betraktar. Jag för min del kan inte rätt bedöma, värdera, en bild som jag inte vet vad det är, så att säga. Det är därför jag har full förståelse för fotosidans bestämda skrivelse.
tormig skrev:
Ni som tycker det är så viktigt att veta hur en bild blivit till hur betraktar ni målningar?
Står ni och funderar på vilket underlaget är, duk, pannå etc, om det olja eller akryl, om konstnären rivit färgerna själv, vilken storlek det var på penslarna, om den är gjord i ateljé eller uromhus, om konstnären hade skor på sig eller var barfota osv. Om ni inte får reda allt detta klarar ni då inte att ge utlåtande om verket?
"Hur skall jag kunna säga om den är bra eller inte, jag vet ju inte vilken pensel han använde?!"
Kan inte uttryckas bättre!Maxell skrev:
Uppgifterna om mina bilder och hur de har kommit till bestämmer jag över –ingen annan. Jag har emellertid aldrig, och tänker heller aldrig, varse ljuga eller mörka någon information. Den dag Fotosidan kommer avkräva mig dessa uppgifter som ett villkor för att få vara medlem, då drar jag.