xavslut
Avslutat medlemskap
Graal skrev:
Jag ställde en fråga till Terje Hellesö:
"Vad är den fotografiska mörkrumsbilden en manipulation av om den nu kan anses manipulerad? I förhållande till vad är den oäkta om den kan ses som oäkta? Det enda jag kan se att den är en manipulation av är verkligheten och det är ju dina bilder också, Terje?"
Upprepar för tredje gången och hoppas på svar! Undrar om det inte krävs ett svar med tanke på det du skrev tidigare?
Att jag inte svarat dig innan är enkelt, jag har inte hunnit läsa din fråga för än nu. Och jag har väl aldrig varit en sådan som undvikit att svara.
Din fråga utgår ifrån vad som läggs i ordet manipulation. Och vad jag lägger i ordet. När jag använde ordet innan var det för att sätta ordet i ett kontrastförhållande till äkthet. Och jag kan hålla med dig att ordet manipulation kan tolkas på olika sätt. I detta fall kan ordet användas i en lurande term. Om en bild ger sken av overklighet kan den givetvis inte ha en manipulerande effekt. Verklighet kan ju inte illustreras med tydlig overklighet.
Där tror jag vi är helt överens. Tror överhuvudtaget att vi är överens om det mesta - det handlar dock bara om ordanvändningen som kan vara oklar. Ursäkta mitt norska påbrå, mitt svenska ordförråd är fortfarande under utveckling.
Egentligen lägger jag inte någon negativ klang i ordet manipulation, som för mig är att medvetet förändra något från sitt ursprung till en personlig bild med egna tolkningar.
När ordet får en negativ klang för mig, är när man manipularar för att lura.