Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Ursäkta för ännu en "vilken..."-tråd men jag har gjort sökningar innan men inte hittat riktigt vad jag söker.

Just nu sitter jag på en Dell Inspiron 9400 med 17" widescreen, 100 gig HDD, 2GHz och 2 Gb internminne. Datorn är klumpig och lite väl stor (3,6 kg) kan jag tycka så här i efterhand.

Jag söker en som är klart lättare, runt 14" skärm, minst 200 gig hårddisk, helst 3 GB RAM, bra skärm och trådlöst nätverk (802.11g) samt DVD-brännare.

Jag kommer inte att spela på datorn och den bildbehandling jag gör görs normalt sett i Capture NX och Elements men i framtiden kanske jag även kör Photoshop.

Några förslag?

Via prisjakt och lite filtrering så fick jag fram några prisvärda LG t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=277154

Är det någon som kör med Toshiba Satellite?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=309987

Hur står sig Dells maskiner mot LG, HP och Toshiba?
 
Senast ändrad:
Ingen annan som gjort en liknande "upphandling" mellan lättare datorer under 10.000 kr?

LG E-300 vs Toshiba Sattelite U400 vs Dell XPS M1330 vs HP Pavilion
 
Det brukar komma Mac:arjaner (personer som har Mac) som vill att du ska välja en mac.

Välj det system du gillar båda är bra, windows mångsidigt och ENORMT utbud av program, mac mer begränsat men bra i sin nisch.
 
Viktor N skrev:
Det brukar komma Mac:arjaner (personer som har Mac) som vill att du ska välja en mac.

Välj det system du gillar båda är bra, windows mångsidigt och ENORMT utbud av program, mac mer begränsat men bra i sin nisch.
Jag glömde visst skriva det men MAC är inte intressant och inte heller argumenten varför.

Jag vill ha en dator som är hyfsat smidig att kunna ta med sig samt fungera som arbetsdator för bildhantering m.m.

Vet egentligen inte om skärmen skall vara 12" eller 14" men folk här på forumet kanske har lite egna synpunkter som kan ge mig en inriktning.
 
jdandanell skrev:
... Vet egentligen inte om skärmen skall vara 12" eller 14" men folk här på forumet kanske har lite egna synpunkter som kan ge mig en inriktning.

Köpte en fotoväska och upptäckte att befintlig bärbar inte går ner så ett gått råd kan vara att ta reda på maximal storlek på datorn om du har några sådana begränsningar.

Letar nu en 12" bärbar Mac G4.
 
Du har en poäng Jan-olof även om kanske väskan inte skall bestämma datorn till största grad.

Om man börjar med att försöka hitta optimal storlek på skärm så har man ju kommit en bit på väg...

Om man kikar på följande storlekar, vilken är att föredra om man både skall ha med sig datorn "på fältet" och arbeta hemma?

12,1"
13,3"
14,1"
15,4"

Idag har jag som sagt 17" och visst, stor och härlig att blåsa upp bilderna på men knappast smidigt att ha med sig ut på fältet. Med sina 3,6 kg är den inte heller så lätt
 
JAg skulle prioritera så här:
1. Låg vikt
2. Blank eller matt skärm? För min del matt eftersom reflexer syns mindre då.
3. Upplösning
4. Batteri kapacitet
5. Skärmstorlek, så stor som möjligt. Beroende på 1) vikt 2) plats.

Hemma skulle jag skaffa en bra separat skärm, de som sitter i bärbara brukar sällan vara riktigt bra för bildbehandling.
 
Znote 3405W

Jag vet inte om denna Zepto är vad du kanske söker men den verkar ha ett bra pris. Jag tittar själv efter en bärbar och läst att Dell 1530 fått bra recensioner och är bra lätt.

Ngn som har erfarenhet av denna Dell dator?

anders
 
Viktor N skrev:
Det brukar komma Mac:arjaner (personer som har Mac) som vill att du ska välja en mac.

Välj det system du gillar båda är bra, windows mångsidigt och ENORMT utbud av program, mac mer begränsat men bra i sin nisch.

En ren felaktighet bör ju inte stå okommenterad även om ts inte är intresserad av mac: Mac kan köra alla windowsprogram så utbudet är absolut inte begränsat på det sättet.
 
Jag skulle inte gå under eller över 14-15tums skärm, viktigt med bra skärm också. Om du kan hålla dig så kommer det intressanta nyheter i aug/sep om man får tro IDGs hemsida. HP, Asus verka ha bra kvalitet vad jag läst från andra användare. Kör XP istället Vista eftersom sistnämnda suger kraft.

anders


jdandanell skrev:
*bump*

Ingen som har några fler handfasta tips?
 
Jag sitter nu på en Dell Precision M4300. 4gig ram, och med en matt skärm på 1920x1200 (15.4"). Använder Vista64 och det funkar mycket bra att köra både CS3 och Lightroom2 beta, som finns som 64bitars program.

Den kanske är lite stor, men funkar som sagt bra att redigera bilder ute i fält med.

/Björn
 
Anders P Hansson skrev:
Jag skulle inte gå under eller över 14-15tums skärm, viktigt med bra skärm också. Om du kan hålla dig så kommer det intressanta nyheter i aug/sep om man får tro IDGs hemsida. HP, Asus verka ha bra kvalitet vad jag läst från andra användare. Kör XP istället Vista eftersom sistnämnda suger kraft.

anders
Kan du precisera vad det är för typ av nyheter vi får se till hösten? Nya processorer? Nya skärmar?
 
Jag får min XPS M1330 i morgon.
Valde den för att jag tycker att 13,3" är en bra kompromiss mellan prestanda och mått/vikt.

Vidare gick det att få riktigt bra prestanda genom att plocka på lite extra.

Valde T9500, 250/7200rpm och 9-cell batteri.

Naturligtvis duger inte skärmen till seriöst bildbehandlingsarbete men det får man ju ha en annan skärm till.

Dessvärre kan man inte komma undan Vista så det blir till att ta bort mängder med dumheter.

Jag är van vid en gammal och trött dator så denna blir hur som helst ett litet lyft ;-)
 
Jag har inte läst inläggen i tråden, men svarar ändå:

Jag rekommenderar Dell XPS M1330. Skärmen på 13.3 tum känns absolut inte för liten, men datorn är liten och nätt, väldigt portabel. Skillnaden mot 12" känns enorm! 12" känns på tok för litet för mig, men 13.3" funkar riktigt bra.

Jag valde ett 9-cells batteri, vilket jag ångrar lite nu, det slimmade 6-cells batteriet hade varit bättre för mig. Jag kommer köpa till ett 6-cells i efterhand.

Jag har fyra gig ram i den här burken, och det känns lagom just nu.

Jag tycker verkligen du ska kolla in Dell och då speciellt XPS M1330!
 
Sabud skrev:
Jag får min XPS M1330 i morgon.
Valde den för att jag tycker att 13,3" är en bra kompromiss mellan prestanda och mått/vikt.

Vidare gick det att få riktigt bra prestanda genom att plocka på lite extra.

Valde T9500, 250/7200rpm och 9-cell batteri.

Naturligtvis duger inte skärmen till seriöst bildbehandlingsarbete men det får man ju ha en annan skärm till.

Dessvärre kan man inte komma undan Vista så det blir till att ta bort mängder med dumheter.

Jag är van vid en gammal och trött dator så denna blir hur som helst ett litet lyft ;-)

Vilken leveranstid har Dell? Vad får du betala för ditt val?
 
Beställde den 5/7 och fick den i dag av Schenker.

Min setup kostade 15.000:- prutat och klart. Det enda jag inte gillar är de silverfärgade tangenterna med grå/svart text. Blänk och dålig kontrast.

Tänk om den hade haft LG,s sköna bord med vita tangenter och svart text. Nåja, man kan inte få allt! Skärmen är däremot toppen, riltigt bra.

Funderar även på att skaffa ett 6-cells batteri som gör den lite lättare men framför allt kompaktare.
 
Sabud skrev:
Beställde den 5/7 och fick den i dag av Schenker.

Min setup kostade 15.000:- prutat och klart. Det enda jag inte gillar är de silverfärgade tangenterna med grå/svart text. Blänk och dålig kontrast.

Tänk om den hade haft LG,s sköna bord med vita tangenter och svart text. Nåja, man kan inte få allt! Skärmen är däremot toppen, riltigt bra.

Funderar även på att skaffa ett 6-cells batteri som gör den lite lättare men framför allt kompaktare.

Du får lära dig att skriva utan att kolla på tangenterna ;) Jag skulle föredra ett tangentbord med alla bokstavstangenter helt blanka, då är det färre som vill låna datorn :D Själv kollar jag aldrig på tangenterna, så det funkar för mig ändå :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.