Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Akerstrom skrev:
En ren felaktighet bör ju inte stå okommenterad även om ts inte är intresserad av mac: Mac kan köra alla windowsprogram så utbudet är absolut inte begränsat på det sättet.

Jag vet, om man kör windows på mac:en.

Du kan ju aldrig installera IE 7 eller likanade Windowsprogram/Windowsversion i Mac OS X 10.5.

Precis, jag har ett fönster jag öppnar om jag vill köra något windowsprogram. Alla program som är gjorda för windows kan köras på mac, plus alla program som är gjorda för mac förstås.

Akerstrom skrev:
Precis, jag har ett fönster jag öppnar om jag vill köra något windowsprogram. Alla program som är gjorda för windows kan köras på mac, plus alla program som är gjorda för mac förstås.

Genom någon emulator då, antar jag, om du kör det under OSX. OSX är ju baserat på Free BSD, vilket är en UNIX-variant, knappast windowskompatibelt.

Det stämmer, och det finns flera olika alternativ. Själv använder jag VMware Fusion om jag behöver köra windowsprogram.

Jag har en hel windowsmiljö tillgänglig om jag skulle behöva den, både windows vista och windows xp då vissa windowsprogram inte fungerar så bra under vista utan vill ha xp. Det tar några sekunder att starta, sedan är windows igång, precis som på en "vanlig" pc.

Re: Acer mfl

Anders P Hansson skrev:
kommer med mindre bärbara byggda på Intels nya atom processor

anders

Skulle avråda från Acer och HP.

Acer sen tidigare erfarenheter och det bolag som jag jobbar på nu har kastat ut HP för att supporten har varit extrem dålig och datorerna krånglat för mycket. Bolaget som jag jobbar på nu har ca 700 laptops. Sen i våras har dom bytt över till Dell och det fungerar klart bättre.

Glöm inte att köpa till service avtal.

Vill man ha bekymmers löst datorägande så är Mac det som gäller. Nu till hösten så kommer nya spännande modeller från Apple.

Den klart lättaste Windows XP installationen som jag har gjort är på en Mac via BootCamp som är Apples verktyg för att starta ingång Windows på din Mac. BootCamp följer med MacOSX 10.5

Sen finns det andra produkter som gör det enkelt att köra Windows i ett fönster i MacOS och det mest populära är väl Parallels Desktop for Mac. VMWare har även liknande produkt.

Walle skrev:
Genom någon emulator då, antar jag, om du kör det under OSX. OSX är ju baserat på Free BSD, vilket är en UNIX-variant, knappast windowskompatibelt.

Oj, lite felaktigheter, men rätt tänkt. OS X är _inte_ baserat på FreeBSD, utan på en mach-kärna (FreeBSD/Linux etc bygger på en monolitisk kärna), däremot så använder sig OS X av BSDs userland + alla sina egna frameworks osv. Det bästa av två världar, typ.

Att köpa VMWare Fusion eller Parallells är inte så farligt dyrt, och då kan man köra Windows i någon slags "shared mode", så att alla Windows (XP) fönster dyker upp som riktiga fönster i OS X (man kan tabba, kopiera mellan fönster osv), vilket är riktigt fräckt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar