Artificiell skrev:
Det här snappades upp på nätet...
"Model name: Nikon D3x (may change to D4)
Specifications (where different from those of the Nikon D3)
Maximum resolution: 5960 x 3964 (23.6 MP)
Sensor details: 35.9 x 23.9 mm FX full-frame CMOS, RGB, made by Nikon, Inc.
AF: Nikon Multi-CAM4000 DX (provisional name)
ISO range: 100-6400 in 0.5 or 0.33 EV steps (50 - 12800 in menu mode)
Maximum speed: 6.5 fps @ 23.6 MP and 11 fps @ 10 MP (almost up to the D3)
Movie mode: Yes (may be withdrawn because of import duty rates in US/EU)
LCD pixel count: 1080000
Weight with batteries approx. 1.4 kg
MSRP: USD 6750
Comments: Sensor noise performance is only marginally below that of the D3, so D3x noise at say 200 ISO = D3 noise at 400 ISO. Expected release date April 2008 but if likely to be delayed I predict it will be announced as the Nikon D4."
... och då är det befogat med nya, 'fasta' och skarpa objektiv, typ:
(28/1.4)
35/1.4
50/1.2
85/1.4
(135/2.0)
Personligen tror jag att det mesta av detta är ren dynga.
Att kameran kommer att heta D4 tvivlar jag på, D3x är betydligt troligare.
Var de fått 23,6 MP från undrar jag över -i D3:s firmware stod ju drygt 24 och det tycker jag är betydligt mer troligt.
Att nikon gör sensorn -visst, kan väl så vara.
AF-modulen lär inte heta Multi-CAM 4000 DX med tanke på att det är en FX-sensor i kameran och personligen tvivlar jag på att Nikon skulle ha haft tid eller ork att utveckla två (och ett halvt - D300:s är ju i princip som D3) helt nya fokusmoduler paralellt. Det blir nog samma som i D3, alltså Multi-Cam 3500FX.
Hastigheten -mycket tveksam, låt oss säga att D3x får 24 MP -det är i princip dubbla antalet pixlar mot D3 -och detta borde rimligen innebära att snabbheten sjunker till det halva, alltså nånstans kring 4,5 bps.
Movie Mode -aldrig i livet. Då blir alla fotografer med den kameran utslängda från varje arena som tv sänder ifrån.
Så det är vad jag tror och gissar -jag har naturligtvis inga som helst faktska argument för mitt resonemang men vem har det i dagens läge å andra sidan. Det enda vi kan räkna med är att vi kommer att få svar någon gång under året.
/Daniel -som gärna skulle se nya fasta objektiv med AF-s motor.