Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 vs Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Kane

Aktiv medlem
Nu när Nikon D200 säljs ut för under 10k så är frågan om det är ett bättre köp än den 1 år modernare Canon 40D (eller eventuellt 450D för under 8k) för strax över 10k. Vad säger kameraexpertisen på forumet?

Att en kamera är en kamera som ger de bilder fotografen förmår skapa... Kameran fabrikat och modell har väldigt liten betydelse.

/Leif

Beror ju helt på vad du skall fota.

Sport mm som jag sysslar mest med = 40D. Den är även bättre är D300.

Övrigt foto vet jag inte.

Mikael,

Har du speciella krav på din kamera (snabbhet, vädertätning och dylikt) så ska du kolla dessa mot produktbladet, så får du svaret. Vill du bara ha en bra kamera, rent allmänt, så är det säkert en fråga om tycke och smak. Och känslan i greppet. Och vilket system kompisarna har.

Per.

PS. Här har du en kort sammanfattning av skillnader, mest till 40D:s fördel: http://dptnt.com/2007/08/canon-eos-40d-vs-nikon-d200/ DS.

Om du skall lägga så mycket på ett kamerahus antar jag att du tänkte behålla både hus och övrig utrustning ett tag.

Mitt råd blir därför att kika på vilket system som passar dig bäst. Om du kommer hålla på ett tag kommer ju detta bara ett av många hus du kommer att äga av det märket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar