Annons

Olympus E-3

10MP
Vridbar skärm
11 AF-korspunkter
AF från -2 EV
5 fps
väderskyddad
trådlös blixt i 3 grupper
100% sökare, förstoring 1.15x
810g

PDF:en verkar ha stämt bra.
 
Umm.. det var inte mycket till spec, om det skulle föreställa en officiell sådan vill säga ...
 
Tyvärr, men gäsp! De där specarna hade varit bra för ett par år sedan, men jag tror Olympus missat tåget rejält.

Till exempel när man pratar om low light capacity, pratar man om hur blixtarna beter sig - inte ett ljud om ISO-känslighet och brus.

Jag har gillat Olympus kameror länge - jag plåtade med OM-1 och OM-2 när det begav sig, och en E-10 var den första avancerade digitalkameran jag använde. Nu tror jag tyvärr det är kört, men jag har haft fel förr :)
 
Äntligen

Vad kul att se att Olympus är så kaxiga när det gäller just AutoFokusen. Även att höra alla positiva tillrop från just Canoniterna. Prislappen är även en mycket positiv överraskning, men undrar ändå vart prislappen hamnar för ett paket?

• E-3 kit med objektiv
• ZD ED 12-60mm/F2.8-4.0 SWD
• EC-20 Tele Extender/Converter 2x
• SHLD-4 Power Battery Holder for E-3
• GS-3 Optional Grip Strap
• AABN-1 AA Battery Holder (bundled with the grip)
• B+W UV Ø72mm (010) MRC
• SanDisk Extreme IV 8GB UDMA CF card
• LCD Screen protector
 

Bilagor

  • e-3_af.gif
    e-3_af.gif
    34.4 KB · Visningar: 6,747
Prislappen på huset är väl det som är kul. Objektiven har ju tyvärr inte varit så kul prissatta tidigare, och lär knappast bli det nu heller (om man nu tittar på objektiv som kan matcha huset och Canon/Nikons motsvarigheter).

Tanken är god, men jag tror att det här endast kommer att sälja till de som redan är Olympusfrälsta.
 
Den har allt som 40D har +
roterande lcd,
IS,
11 korslagda af punkter,
HELT miljötätad,
för att citera fr. IR "I've used a lot of autofocus SLRs over the past 20 years, and this may be the fastest I've seen."
STÖRRE sökarbild.

Det enda försprånget som Canon har på papperet är 6.5 fps i stället för 5.

Så jag tycker att den verkar mycket intressant! Nu är jag bara intresserad hur bilderna ser ut :)
 
Hands-On Preview @ Imaging-Resource

fiolmattias skrev:
Den har allt som 40D har +
I sin Hands-On Preview av Olympus E-3, så nämner ju Shawn Barnett på Imaging-Resource överhuvudtaget inte Canon EOS-40D i samma andetag, däremot räknar han upp två andra kameror med riktiga miljöskydd som den tänkta kundkategorin:

Olympus finally announced their long-awaited prosumer camera, the E-3. Though it was originally billed as a pure pro camera, the E-3 is really more comparable to the semi-pro cameras of Olympus's competitors, like the Pentax K10D or the Nikon D300.

Phil Askey på Digital Photo Review däremot, verkar inte vara i nåd hos varken Canon eller Olympus, eftersom ingen preview av varken EOS-1D Mark III eller E-3 setts till. Måhända är han vidskeplig för treor kanske?

Kollade lite på dpreview, men där verkar det ju vara en troll-heaven just nu. Bättre då att kolla in www.43photo.com där finns förresten också en ingående förhandstitt.

E-3 är en bastant kamera för att tåla tuffa tag; Såg förresten en bild på marknadschefen stående på kameran, för att visa dess tålighet. Den väger 150g mer än E-1'an, men har också ett större sökarhus med mera glas i. (Sökaren är större och bättre än hos 40D för 1.6x, och helt i klass med de bästa för 1.5x formatet).

Om man betänker att sensorn hos Four Thirds är en fjärdedel till ytan av motsvarande hos Nikon DX, så bör egenskaperna vid låga ljusnivåer vara maximalt 2EV sämre. Dvs. så bra som Nikon D3 presterar vid ISO6400, lika bra bör E-3 prestera vid ISO1600, eller så bra som Canon 1DsMkIII presterar vid ISO12800, lika bra borde E-3 kunna klara av ISO3200.

Källkod:
Nikon D3          1300g  160 x 157 x 88 mm  miljötätad 48000 SEK
Canon EOS 1DsIII  1385g  150 x 160 x 80 mm  miljötätad 77000 SEK
Canon EOS 1DIII   1335g  156 x 157 x 80 mm  miljötätad 36500 SEK
Canon EOS 5D       895g  152 x 113 x 75 mm  ---------- 24000 SEK
Olympus E-3        810g  142 x 116 x 74 mm  miljötätad ????? SEK
Olympus E-1        660g  141 x 104 x 81 mm  miljötätad
Olympus OM4Ti      510g  136 x  84 x 50 mm  miljötätad
Olympus E-400      375g  129 x  91 x 53 mm  ----------  4500 SEK
 
Med denna väderskyddade trio kommer man långt

Prislappen på huset är väl det som är kul. Objektiven har ju tyvärr inte varit så kul prissatta tidigare, och lär knappast bli det nu heller (om man nu tittar på objektiv som kan matcha huset och Canon/Nikons motsvarigheter).
Som nyligen nämnts i en annan tråd, så måste vidvinkeloptik till Four Thirds konstrueras som retrofokus redan vid samma härad som dess registeravstånd (38.67mm). Ju kortare brännvidd, desto mer telecentrisk blir konstruktionen, vilket samtidigt minskar vinjetteringen. Nackdelen är behovet av ett "inverterat teleobjektiv" med flera linselement, som gör att objektivet fysiskt blir längre. Kunde man eliminera spegelhuset i digitalkamerorna, så skulle man slippa kravet på att göra objektiven för de kortare brännvidderna av typen retrofokus.

• Zuiko Digital ED 7-14mm f/4 (16000 SEK)
Diag 75º - 114º
780 g, Ø86.5 x 119.5 mm

• AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED (17300 SEK)
Diag 84° - 114°
1000 g, Ø98 x 131.5 mm

• Canon EF 14mm f/2.8L II USM (22000 SEK)
Hor 81º, Ver 104º, Diag 114º
645 g, Ø80 x 94 mm

Med den alldeles utmärkta ultravidvinkelzoomen så har Olympus varit unik tills nu, då även Nikon presenterar en liknande men ljustarkare för sitt nya FX-format. Jämför man pris/kg eller pris/volym, så verkar Canons fasta vidvinkel dras med ett omotiverat överpris.

Med denna väderskyddade trio kommer man långt. Lägg dessutom till en EC-20 och en FL-50R, så är fotoväskan full. Kanske ett stativ också, men den inbyggda bildstabiliseringen kan nog hjälpa en hel del också.
 

Bilagor

  • trezd.jpg
    trezd.jpg
    74.7 KB · Visningar: 6,680
Jag ska citera mig själv:

"What is this Olympus?!?! If I wanted a small high-noise sensor I would by a E-410! This was your chance to do something extraordinary, but no, the development-people on Olympus is determined to bring the company to the grave..

That´s to bad... :´("

Som någon skrev innan:
"det var inte mycket till spec.."

Jag hade verkligen i min naivitet hoppats på att Olympus skulle göra något riktigt bra.. *suck*

Jag blir faktiskt mycket besviken..
 
Re: Hands-On Preview @ Imaging-Resource

Sundvisson skrev:
Om man betänker att sensorn hos Four Thirds är en fjärdedel till ytan av motsvarande hos Nikon DX, så bör egenskaperna vid låga ljusnivåer vara maximalt 2EV sämre. Dvs. så bra som Nikon D3 presterar vid ISO6400, lika bra bör E-3 prestera vid ISO1600, eller så bra som Canon 1DsMkIII presterar vid ISO12800, lika bra borde E-3 kunna klara av ISO3200.

Skulle det där vara en positiv egenskap hos kameran? :D

Nä, jag tror vi får tacka Olympus för visat intresse och gråta en skvätt över att de inte varit snabbare.
 
Spännande detta! *läser för fullt*

Detta gillar jag:

"Look and feel. Aimed squarely at the Nikon D300 and Canon 40D, it's no surprise that the Olympus E-3 is big and teeming with buttons and controls. Its overall feel is very tight, solid, hefty, and well-thought-out. It is easily the finest experience I've had with an Olympus SLR, and probably the best Live View experience I've had with any SLR to date. "

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E3/E3A.HTM#
 
Jag lämnar den här tråden nu - det är uppenbart att E-3:an redan hittat sina (få) köpare här :)
 
Hej då Anders, ha ett bra liv.

Tycker det känns ganska mycket som en E-510 i väderskyddad kostym. Nån spektakulär grej borde de fått in, om inte så för buzzen det genererar på nätet. Typ HDR, 12MP eller nån smartare AF i live view.

Personligen är det den ultra-snabba (?) autofocusen som lockar mest + vädertätningen + 5 fps + trådlös blixtstyrning. Tyvärr inget som inte konkurrenterna har.

Om de lyckats förbättra bildkvalitén från E-510 så blir jag också glad men jag är inte missnöjd i dagsläget. Mindre brus på 1600-3200 som är det hetaste samtalsämnet i dagsläget hade faktiskt varit användbart.

Här är den officiella broschyren
 
4/3???

Olympus E3: (lxbxh) 142x116x75mm. Volym=1235cm3
vikt: 800g


Canon 5D: (lxbxh) 152x113x75mm. Volym=1288cm3
vikt: 810g

Canon 40D: (lxbxh) 146x108x74mm. Volym=1167cm3
vikt: 740g


Jag som trodde att 4/3-systemet skulle ge kompaktare och lättare kameror.

Vad pysslar Olympus med?
 
ANNONS