Teodorian
Aktiv medlem
Läs och fundera över denna provokatörs åsikter på http://www.kenrockwell.com/tech/full-frame-advantage.htm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
pareli skrev:
Sannolikt kommer D3 vara "skarpare" än D2X. Men, det återstår att se om Nikon kan leva upp till de numera redan enorma förväntningarna. Om dom inte har fått ordning på bruset den här gången tror jag dom är körda för ett bra tag framöver...
I vilket fall som helst återstår en hel del. D3 är för dyr för de flesta. D300 blir sannolikt mycket mer prisvärd. Som 1Ds MkII och 5D, ungefär. Få ser det motiverat att lägga upp de åtskilliga extra kronorna. När kommer en prisvärd FX från Nikon? Tills dess gör jag som Rockwell, biter i det sura äpplet och använder Canon... :-]
pareli skrev:
5Ds framgångar visar väl att folk vill betala lite extra? Två FX i två prisklasser hade varit perfekt.
För mig handlar det nog egentligen mest om upplösning och brus. Om D200 hade kunnat leverera hade det varit den perfekta kameran. Fast, om man jobbar mest med vidvinklar (som jag) är också optiken en betydande faktor. Det finns egentligen inga objektiv med brännvidd mindre än 17 mm som kan leverera riktigt bra skärpa. Då behöver man en fullformatskamera...
Hans William skrev:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=24809331&page=1
Spekulationer om en billigare Fx kamera med fler pixlar från Nikon och Sony
pareli skrev:
Sannolikt kommer D3 vara "skarpare" än D2X. Men, det återstår att se om Nikon kan leva upp till de numera redan enorma förväntningarna. Om dom inte har fått ordning på bruset den här gången tror jag dom är körda för ett bra tag framöver...
I vilket fall som helst återstår en hel del. D3 är för dyr för de flesta. D300 blir sannolikt mycket mer prisvärd. Som 1Ds MkII och 5D, ungefär. Få ser det motiverat att lägga upp de åtskilliga extra kronorna. När kommer en prisvärd FX från Nikon? Tills dess gör jag som Rockwell, biter i det sura äpplet och använder Canon... :-]
Teodorian skrev:
Jag ser tre positiva effekter för oss konsumenter av att fler tillverkare lanserar digitala fullformatskameror:
1) Bättre utbud, mångfald och valfrihet
2) Lägre priser med ökad volym
3) Bättre bildkvalitet
En eventuell fjärde effekt är att det digitala fotograferandet med DSLR kan bli ännu mer accepterat och utbrett då de personer som tidigare "vägrat" gå över till eller velat komplementera med en DSLR nu ser ett av de sista hindren undanröjas (det höga priset kan kanske kvarstå).
Min undran är hur många tillverkare vi kommer att ha med FF DSLR om fem år: Canon, Nikon, Sony?, Pentax?, ?
Är det rimligt att vi kan ha budgetmodeller av FF DSLR för 15.000 Kr inom fem-sex år?
macrobild skrev:
Teoretiskt har alltså d2x förmåga att vara "skarpast"