Annons

Köpa Hasselblad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Satt och funderade lite på att byta ut min D200 mot en D300 framåt våren.

Så i fredags dog min externa HD, i lördags ville inte Laptopen starta(nu fixad). Tänker nu istället gå tillbaka och fota mer analogt och lägga D300-pengarna på en Hasselblad istället.

Jag kan absolut INGENTING om mellanformat mer än att jag läst mig till att en 500C/M verkar vara det som rekommenderas.

Kommer att ha den till landskapsfoto om köpet blir av och undrar nu; vad behöver jag för grejjer? Vilka brännvidder? Vad finns det för filmalternativ idag? Vad kostar en beg? Jag behöver veta så mycket som möjligt så jag hoppas att ni vill dela med er av kunskapen.

/Hasse
 
Du kan hitta ett bra paket för halva pengarna, och säkert en bra bit under, av vad en D300 kommer att kosta. Ett basic paket jag skulle rekommendera är ett 500 C/M hus, 2 bakstycken (så du kan byta till en annan film om du har lust, utan att behöva ta slut den första rullen) och 2 linser. Själv använder jag ett 50mm och ett 80mm. Det motsvarar väl ungefär 28mm och 50mm på en 35mm kamera. Sen kan du ju välja ett tele istället, t.ex. 150mm, om du gillar tele. Finns allt mellan 30mm och upp till åtminstone 250mm. Försök hitta lite nyare linser med T* coating, dom är skarpare/kontrastigare och klarar motljus bättre. Själv använder jag dom äldre silverfärgade linserna och dom är riktigt bra även dom. Min budget hanterar inte nya linser just nu!

Finns en hel del film kvar att välja mellan, själv använder jag bara neg. film och oftast Kodak Portra serien, 160VC eller 400VC. VC står för Vivid Color och ger lite mustigare färger. Bra färger och den nya serien skall visst vara förbättrad för scanning.
 
Jag köpte en 501CM med 80mm, prismasökare och magasin för 6000.. superfin!
Ännu bättre är att jag tänker inte ta ett lån på 250.000 och köpa en bil när jag börjar jobba, utan jag tänker ta ett lån på 250.000 och köpa ett digitalbakstycke..
Tror väldigt många amatörfotografer ofta går och ojjar sig över att de inte har råd med den kameran de vill ha.. men de köper dyra volvo-kombi-bilar för 100.000tals kronor... eh.. ok?

För landskap så behöver du nog en vidvinkel.. en 50mm kanske?

Själv har jag bara prövat en 40mm och då får man myyycket vidvinkel.

Tänk bara på att du har alltid mer användning för en vidvinkel än för en tele, om du inte ska fota fåglar dvs. :)
 
Det blir väl 50 och 80mm för att motsvara vidvinkel och normal vad jag kan förstå.

Min "plan" är att i första hand leka med linjer och former i naturen, då det kvadratiska formatet inbjuder till sånt.

I första hand s/v.
 
Jag har sedan länge ett flertal Nikon digitala systemkameror, och jag gick i samma funderingar som du Hasse, sagt och gjort, jag gick ock köpte 2st hasselbladare, en 500C/M och en 500 ELM.

Jag hade också ett Phase One P25 bakstycke på 22 megapixlar, med en sensor på 48*36mm som jag lånade över sommaren.

Instinktivt så gillade jag 500C/M mer än ELM varianten, och om jag skulle använt film, så skulle jag bara haft 500C/M med när man kör digitalt så vill man ju kunna köra "continously shooting" och därför kan jag bara rekomendera ELM varianten.

Nu har det gått ca 2 månader sedan jag var och hämtade bakstycket i Köpenhamn, och jag har nu sålt alltihop igen, förutom min hasselblads kamera rem och min batteriombyggnad till ELM kameran.


Jag kan bara konstatera att en manuellt fokuserad hasselbladare inte hör hemma på 2000 talet!!

Jag fotar människor i första hand, och skärpan var svår att få till eftersom det räckte att modellen eller jag andades, så blev bilden oskarp, dvs skärpe planet förskjuts lätt.

Baktyckena presterar super bra under optimala förhållanden, dvs i studio ljus.

Här är lite bilder som jag tog på min första session med bakstycket.

http://weddingphoto.se/dbp25_test


och på denna länken finns samma bilder, fast tagna med min Nikon D200, så att du kan se skillnaden....
http://weddingphoto.se/dbp25_test/fler

Och visst kvaliteten på dessa bilder är underbar.....men det var andra saker som gjorde att jag övergav tanken på dig. mellanformat.


1. en manuellt fokuserad hasselbladare med digitalt bakstycke kostar lika mycket som 2st Canon 1Ds m3, eller som 3st Nikon D3.

2. Ett bakstycke är jätte dåligt på följande:

- låg frame rate
- högt brus på iso 200 och uppåt
- Slö autofokus på de flesta mellis kameror med få autofokus pounkter
- Smuts fastnar superlätt på sensorn



Så om jag bara skulle fotat i studio, då skulle det kanske vara intressant, men jag använder nästan uteslutande min kamera i tuffa situationer och "on location" på bröllop etc, med dåligt befintligt ljus. Här skulle definitivt inget bakstycke grejja det.


Dessutom så presterar min Nikon väldigt bra i studio.
Jag gjorde en enkel jämförelse, jag tog samma bild med min Nikon D200, 50mm objektiv som med min Hasselblad 80mm objektiv, och det är inte nån större skillnad i kvalitet på bilden. Visst Phase One P25 levererar högre upplösning, men skillnaden är inte den som jag ville ha och förväntade mig.




MEN, om det är maximal upplösning du vill ha och kan står ut med en dyr utrsutning så kan jag varmt rekomendera Phase one P45+ med en Mamiya AFDII 645 AF kamera. Jag provade det kittet på semestern och kan bara konstatera att det börjar närma sig vad jag vill ha, i form av features etc. Prislappen är en aning hög, och vikten är en aning tung för mig.

Om du vill köra hasselblad, så rekomenderar jag dig att köra med H1 eller H2, för de har autofokus. Dock är de extremt tunga tillsammans med objektiv och bakstycke.

Gillar du vidvinkel för du nog använda H3, eftersom det är den enda kameran som kan ta Hasselblads 28mm objektiv, H1 & H2 kan ta 35:an, men inte 28:an. tillsammans med Phase Ones bakstycke.
 
Senast ändrad:
Man måste ju inte köpa just Hasselblad.

Fujis 6x8 är en arbetshäst, tror att den också har restitutionsinställningar.
Fuji 6x9

Mamiya RZ, RB, 6, 7, 1000s, 6x4,5, 6x4,5 AF

Pentax 6x4,5, 6x4,5 AF

Rollei

Storformat
Först måste du nog försöka komma underfund med hur mycket du vill bära.
 
supermax_fred skrev:
Jag har sedan länge ett flertal Nikon digitala systemkameror, och jag gick i samma funderingar som du Hasse, sagt och gjort, jag gick ock köpte 2st hasselbladare, en 500C/M och en 500 ELM.

Jag hade också ett Phase One P25 bakstycke på 22 megapixlar, med en sensor på 48*36mm som jag lånade över sommaren..... [klipp]

Ett uttömmande svar! Tack för det, men jag kommer enbart att använda mig av 120-film om jag bestämmer mig för att ge mig på mellanformat.
 
Erik Schalin skrev:
Man måste ju inte köpa just Hasselblad.

Fujis 6x8 är en arbetshäst, tror att den också har restitutionsinställningar.
Fuji 6x9

Mamiya RZ, RB, 6, 7, 1000s, 6x4,5, 6x4,5 AF

Pentax 6x4,5, 6x4,5 AF

Rollei

Storformat
Först måste du nog försöka komma underfund med hur mycket du vill bära.

Nej, det måste man ju inte, men det skulle vara roligt att ha en Hasselblad.

Av de du räknar upp är väl ingen 6x6 heller? Det är just det jag är ute efter.

Storformat är jag inte intresserad av just nu.

En bladare med 1-2 gluggar och stativ känns som rätt lagom att kånka runt på.
I dag bär jag runt på D200, 300/4, 70-200/2.8, 18-70, 10-20, 90 Makro, F3+28mm+36-72mm, termos och mackor när jag är ute...
 
Rollei 6x6

+ alla som är 6x 6 eller större.

Sen finns alla dessa äldre med dubbla linser.....kommer inte på vad de heter just nu...

Tanken med hus+2 optik & stativ är vettig.
Då försvinner nog Mamiya RB & RZ & Fuji 6x8
 
Fördelen med just Hasselblad är ju att det finns en massa tillbehör på marknaden och eftersom Digibackarna förlängt livslängden på V-systemet minst 20 år till, så kommer det nog snurra en del på begagnatmarknaden ännu några år. Svårt att tro att de andra märkena kommer leva så länge... Annat plus är att det finns ett par riktigt duktiga servicetekniker för hasselblad, o eftersom vi snackar finmekanik behövs de...

Gör en snabb sökning på ebay.de efter de olika systemen o kika på tillbehörsmarknaden för att få en känsla...

BAW
 
Formel 1 service kostar!

Jag köpte en 500 C/M och villa ha en ny mattskiva, med snittbild och grids.

Jag betalade 145 dollar på Ebay för kamerahuset, och när jag ringde YFO och hörde mig för om de hade en schysst mattskiva fick jag svaret, Ja vi har den mattskivan du frågar efter, Priset är 2500:-...!!!
Fan, jag hade ju bara betalt 145 dollar för HUSET!
Hur är det möjligt.???

När man spelar i en högre liga och använder sig av Hasselblad, då skall man också vara medveten om att behöver man service eller köpa nya prylar, nytt, då blir det en prisnivå som är anpassad efter de som tjänar pengar på sitt fotande.

Skulle inte kunna drömma om vad det skulle kosta att byta kamrem på en begagnad ferrari.....tur man kör en svensson bil!
 
Om man väljer ett märke som inte har "en massa tillbehör" så kan man sluta att gå runt och sukta efter ngt man inte har och gå ut och fotografera i stället.
:)
 
Vandraren skrev:
Vad är för skillnad på en 501C/M och 503CW?
501C/M är helt manuell och innehåller ingen elektronik öht. 503CW har blixt-TTL med vissa blixtar och är förberedd för winder (handgrepp). 503CX har blixt-TTL men ej möjlighet att ansluta winder.

Båda har GMS ("Gliding mirror system" - för att undvika vignettering i sökaren när mellanringar eller längre brännvidder används), det saknas på de äldre 501C och 503CX.
 
supermax_fred skrev:

Jag kan bara konstatera att en manuellt fokuserad hasselbladare inte hör hemma på 2000 talet!!

Jag fotar människor i första hand, och skärpan var svår att få till eftersom det räckte att modellen eller jag andades, så blev bilden oskarp, dvs skärpe planet förskjuts lätt.

Jag tror nog det är upp till var och en. Själv tar jag enbart porträtt med en manuellt fokuserad 500 C/M och även mycket porträtt med stoformat och där är skärpedjupet än mindre.

Men du menade kanske att på 2000-talet har man bråttom och hinner inte använda stativ och verkligen titta på mattskivan?

Det här är inget klagande svar utan mest till de som kan få för sig att man inte kan ta porträtt med en bladare (det är väl ändå det den används till mest).

/ Marcus
 
Några ord på vägen.

Se till att du har flera filmmag så att du enkelt kan växla film efter motiv.

Vad gäller gluggar så är det som vanligt smaken som är olika men kom ihåg att de närgränser som gäller på småbildens vidvinklar inte riktigt går att nå på Hasselbladsgluggarna.

Fundera på hur vidvinkligt du egentligen vill ha det. 50mm är väl idag den "billigaste" vidvinkeln begagnat och 40mm kostar många slantar.

Normaloptiken 80mm räcker långt på alla kameror, inkl kvadratiska mellanformatare.

Se upp med chromopik, och optik med bajonett 50mm den är den äldsta och det kanske kan vara svårt att få dem reparerade om oturen är framme. Kolla med någon bra serviceverkstad.


mvh
Johan
 
500C/M är ett bra hus, kan jag rekomendera. Det är rätt bra att ha två eller flera magasin. När det gäller gluggar så är C T* bra och idag väldigt billiga, även CF gluggar har överkomliga priser. Eftersom du tänker fota en del landskap så är en 40mm eller 50mm bästa valen + en 80mm. På filmsidan så har Ilford ett bra utbud på svartvit film, färgfilm har jag dålig koll på då jag själv bara fotar svartvit med min bladare.
Schönherrs har en del beg Hasselblad.

http://www.schoenherrsfoto.se/swe/index.html

Det finns en del på YFO också.

http://www.yfo.se/index.php?page=Home&page_id=3
 
Jag kan också rekommendera 500C/M. Själv har jag 80/2.8 Planar och 150/4 Sonnar. Du behöver inte flera magasin med en gång, börja med en. Det är skönt att ha två om man tar svartvitt och plötsligt ser en färgbild framför sig.
 
Erik Schalin skrev:
Rollei 6x6

+ alla som är 6x 6 eller större.

Hur menar du? Kan man ställa in bakstycket så det "beskär" till 6x6...?

Grejen är att jag är ute efter det kvadratiska formatet utan att beskära varken i det analoga eller digitala mörkrummet.

Sen finns alla dessa äldre med dubbla linser.....kommer inte på vad de heter just nu...

Typ Kodak six-twenty brownie? Skulle man ju kunna testa? Vad tror du om det?


Tanken med hus+2 optik & stativ är vettig.
Då försvinner nog Mamiya RB & RZ & Fuji 6x8

Hur menar du nu...?
 
kanske denna

Suktade hela 80- och 90-talet efter en pentax 645. En mellis som är nästan lika smidig som en småbildare. Bra optikutbud och suverän automatik med bl.a. spotmätning. Även en av mellismarknadens mest efektivaste spegeldämpningar enligt tester. De senare 645-husen har även AF men skulle jag satsa på landskap, människor eller allmänt natutfoto på film (givetvis dia) skulle det stenhårt bli Pentax 645. Kombinationen skulle bli vidvinkel + 120 macro. Prylarna bör gå att få för humana priser i detta digitala tidevarv. HB skulle gå bort pga sin klumpighet och uråldriga teknologi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.