Annons

Ska skaffa en extern hårddsik

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan inte ge några konkreta tips, mer än att den bör ha en on/off-knapp så att den inte startar automatiskt när du drar igång datorn. Min externa väsnas en del, men jag har den bara påslagen när jag gör backup.
 
En onoff knapp är inget måste ska lägga back upp en dag i veckan på nya bilder och sedan lägga den i ett brandsäkert skåp.
 
Ok, ska du bara plocka fram den ibland är det kanske ingen fara. Registrera dig på Idg:s forum och sök där. Visst finns det finns massor med kompetens här på FS, men på Idg har jag fått en del datahjälp.
 
Häromdagen köpte jag en Western Digital Caviar XL, 500 GB, 16 MB cache, SATA2 för 975 kronor. Den satte jag i ett Cooler Master X Craft External kabinett för 549 kronor. Totalt: 1524 kronor för en extern SATA2 disk på 500 Gig! Ganska hyfsat pris.
Medföljande programvara fixar också backupkörning automatiskt, räcker med ett knapptryck på kabinettet så går programmet igång. Skitbra, helt enkelt!
 
Calle S skrev:
Jag kan inte ge några konkreta tips, mer än att den bör ha en on/off-knapp så att den inte startar automatiskt när du drar igång datorn. Min externa väsnas en del, men jag har den bara påslagen när jag gör backup.

Man kan med fördel gå ett steg längre och rycka ur kontakten ur vägguttaget. Jag mätte förbrukningen på allt elektriskt hemma och transformatorerna till mina externa diskar var en av många saker som stod och drog ganska många Watt i onödan.

När jag utrustade mitt datarum (och studio) med grupper av strömbrytare gick jag ner till en förbrukning på under tio W för hela rummet när allt onödigt var brutet. Innan var det c:a 160 W !!! Det enda som egentligen alltid behövde vara igång var basstationen till telefonen.

Även platta bildskärmar drar ström när man bara stänger av med knappen på framsidan. Mina drog mellan 20 och 40 W/styck, avstängda.

/ Paj - idag miljömedveten.
 
swepri skrev:
Man kan med fördel gå ett steg längre och rycka ur kontakten ur vägguttaget. Jag mätte förbrukningen på allt elektriskt hemma och transformatorerna till mina externa diskar var en av många saker som stod och drog ganska många Watt i onödan.
Smart, jag hade bara oväsen-aspekten i åtanke. Bra!
 
Är det någon skillnad på western digitals mybook och deras elements förutom utsendet?
 
Snor, eller utvidgar frågeställningen lite, då jag inser att även jag snart kommer att behöva utökad lagringskapacitet. Om man tänker sig att ha en extern som tuffar och går oavbrutet, bör man inte då satsa på en med inbyggd fläkt? Något annat att tänka på? Någon som har tips på bra och prisvärda alternativ?
 
Robin Gyllander skrev:
Är det någon skillnad på western digitals mybook och deras elements förutom utsendet?

Vet ej skillnaden, men jag vet att den "kan" slå på och av automatiskt med datorn. Någon skrev att det inte är bra, men för mig är det perfekt, för jag vill använda disken när datorn är på. Ska ha en till för backup av den förstnämnda och den ska bara plockas fram vid backup. Dessutom är den en av de snyggare och med ett bra pris. Finns med bara USB, med USB och FW400 och en variant med USB, FW400 och FW800. En ytterligare modell har LAN.
 
Robin: My Book diskarna finns i Essential, Premium och Pro utförande. Som Mats sa så är det olika anslutningsmöjligheter. Misstänker att USB 2.0 som är mest gångbar. Har man Firewire 800 (1394b) så är det givetvis Pro som gäller. Storleken på bufferminnet är lite olika, beroende på total diskstorlek. 250 & 320 har 8 Mb, 500 har 16 Mb.

Anders. Fläktlösningar är nog mest till för varma chassin, externa diskar klarar sig bra med flänsar eller "lufthål" i kabinetten.

Om man vill ha en extern hårddisk att ha med som mellanlagring på semestern el dyl skulle jag vilja rekommendera en extern 2,5 tums disk. Den klarar sig i regeln med ström från USB-porten. Mycket smidigt att slippa trassel med strömaggregat.
 
Robin: My Book diskarna finns i Essential, Premium och Pro utförande. Som Mats sa så är det olika anslutningsmöjligheter. Misstänker att USB 2.0 som är mest gångbar. Har man Firewire 800 (1394b) så är det givetvis Pro som gäller. Storleken på bufferminnet är lite olika, beroende på total diskstorlek. 250 & 320 har 8 Mb, 500 har 16 Mb.

Anders. Fläktlösningar är nog mest till för varma chassin, externa diskar klarar sig bra med flänsar eller "lufthål" i kabinetten.

Om man vill ha en extern hårddisk att ha med som mellanlagring på semestern el dyl skulle jag vilja rekommendera en extern 2,5 tums disk. Den klarar sig i regeln med ström från USB-porten. Mycket smidigt att slippa trassel med strömaggregat.
 
Krisiun skrev:

Anders. Fläktlösningar är nog mest till för varma chassin, externa diskar klarar sig bra med flänsar eller "lufthål" i kabinetten.


Ok, alltså även om de står och snurrar i princip dygnet runt?

På min datorlåda finns det ett uttag där det står IEEE 1394 Är det Firewire 800, eller har jag missförstått nåt? Skiljer det mycket (=klart märkbart) i hastighet mellan Firewire och USB?
 
Jag tror att FW 400 är ungefär som USB2, men FW800 skal lvara betydligt snabbare. Men eSATA är ju rejällt snabbare än både USB och FW.
 
MWPhoto skrev:
Jag tror att FW 400 är ungefär som USB2
Stämmer, fast FW 400 har bättre "sustained throughput" än USB 2.0 High Speed. (USB 2.0 kan vara långsamt som tusan också; man måste kolla att det är specat som High Speed).
 
Ok, till hösten får det kanske bli en sån här. Tycker det känns som om det skulle kunna vara en bra lösning att stoppa in två diskar i den och spara alla bilder på båda två. Förutom att bränna på DVD förstås. Det skulle frigöra rätt mycket utrumme på de interna diskarna.

(Min kontakt med beteckningen IEEE 1394 har jag förresten listat ut är en FW 400. Hade den hetat IEEE 1394b hade den varit en FW 800. Surt...)
 
WFS) (Graylingman skrev:
Ok, alltså även om de står och snurrar i princip dygnet runt?
Japp, de blir aldrig så pass varma att det blir några problem, även om de står på länge.
På min datorlåda finns det ett uttag där det står IEEE 1394 Är det Firewire 800, eller har jag missförstått nåt? Skiljer det mycket (=klart märkbart) i hastighet mellan Firewire och USB?
Som Mats och Per sa... I teorin är det:
FW 400 - 400 Mbps
USB 2.0 - 480 Mbps
FW 800 - 800 Mbps
 
Jag har två stycken Lacie bigdisk med 500 gb vardera. Dom tuffar och går, den ena har gjort det i två år och den andra i ett.

Kör dom över firewire, behöver bara koppla en till datorn och sedan koppla ihop diskarna.

Normalt är den ena påslagen när jag jobbar, den andra (äldre) slår jag på ibland för att ta backup till. Dom speglar således varandra vad det gäller bilder som ska sparas. Reser jag bort så förvarar jag diskarna på olika ställen.

Väntar på att det ska hända något på lagringsfronten, priser och kapacitet har inte ändrats mycket på länge vad det gäller lagring.
 
en FW-disk är ett bättre val än USB2 imo... FW bygger på scassi. Den teoretiska överföringshastigheten spelar absolut noll roll.

Firewire med andra ord. Dock så har det ju att göra med controller-kort osv att göra också men jag vågar generallisera litegrann.

Har ett par mybook-vad-dom-nu-heter. Ser ut som en bok och har två cirklar på framsidan ^^ bra beskrivning. Fungerar helt ok tror jag. Ingen av diskarna har dött ännu iaf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.