Det är rätt trist att printa testbilder, så det tog längre tid än jag tänkt. Jag har använt en variant av Bill Atkinsons testbild som kan laddas ner härifrån:
http://www.outbackprint.com/printinginsights/pi048/essay.html
Fördelen med denna variant är att den direkt kan printas i A4 format (mitt testpack från Permajet är A4) och den innehåller en svart/vit bild i mitten som återger en fin gråskala. Dessutom är den i ProPhoto RGB, min normala arbetsfärgrymd och skalan i nederkant återger såväl hög- som lågdagrar utifrån RGB värden.
Jag har använt Permajets standardprofiler, men för vissa papper tvingats använda en profil för en annan skrivare, Epson 4800 istället för 3800, då Permajet inte haft någon standardprofil för min 3800 skrivare.
Utgångspunkten har varit att försöka hitta ett prisvärt alternativ till Epson Archival Matte, det papper jag använt i många år som vardagspapper. Archival Matte är lite för tunnt, det väger bara 192g och det blir rätt blött när man printar på det och på en 3800 skrivare återges svärtan med en fläckig yta om man tittar från sidan. Se denna länk så förstår ni vad jag menar:
http://people.csail.mit.edu/ericchan/photos/tmp/overink1.jpg
Om man tittar på bilden rakt framifrån ser man inte denna fläckighet, men den syns tydligt om man vinklar papperet mot ljuset.
Det jag letar efter är ett bra matt papper med en vikt kring 250g-300g och med mindre optiskt vitmedel som inte är allt för dyrt. Nedan följer mina högst personliga kommentarer kring de Permajetpapper jag provat.
Portrait 300g
Det här är ett bomullslumppapper med något strukturerad, neutral till svagt cremefärgad yta som påminner om Hahnemuhle Photo Rag. Fin färgskala med god detaljåtergivning, bra svärta och bra högdagerseparation, jag kan tydligt se rutorna upp till 253. Känns Fine Art och kostar därefter, A4/25 425 kr. Innehåller låga nivåer av optiskt vitmedel. Något svårt att mata in i bakre facket på Epson 3800.
Finns i en 200g variant som heter Portfolio och en vitare variant som heter Portrait White 285g. Jag har inte provat dessa.
Alfa 310g och Omega 310g
Dessa båda är också bomullslumppapper och jag betraktar dem som snikversioner av Portrait, A4/25 325 kr. Alfa är mer varmtonad än Portrait och Omega är vitare, men varken Alfa eller Omega innehåller optiskt vitmedel. Ytan har något lite mindre struktur än Portrait, men de återger inte små detaljer i bilden lika skarpt. Skillnaden är dock rätt liten och svår att se för ett otränat öga. Färgskalan är ungefär som Portrait.
Jag inbillar mig att många skulle tilltalas av Omega, som ett billigare, lite vitare alternativ till Portrait, dessutom helt utan optiskt vitmedel.
Delta Matte Fibre 271g
Ett fiberpapper med alldeles slät yta. Lite styvare än bomullspapperna, så trots lägre vikt känns det lika fint att hålla i. Färgskalan är mustigare än de tidigare papperna, med mättade röda och gula färger och detaljskärpan är superb. Tyvärr tvingades jag här använda 4800 profilen, så separationen i framförallt lågdagrarna har en del övrigt att önska. Det kan sannolikt förbättras med en ny profil. Papperet är vitare än Omega, med en kallare, lite svagt blåaktig ton. Inget optiskt vitmedel.
Det här är det papper som kommer närmast Epson Archival Matte och överträffar det med marginal vad gäller färgåtergivning och känsla. Pris för A4/25 är 295 kr.
Papyrus 300g
Ett bomullspapper som beskrivs som cotton linters, jag vet inte skillnaden mellan cotton rag och cotton linters, men studerar man baksidan verkar basen vara någon sorts bomullsväv, ungefär som canvas. Hursomhelst så är ytan väldigt strukturerad. Båda arken hade fula märken i printytan, troligen tillverkningsfel. Svärtan är inte riktigt i nivå med övriga papper, men färgerna är klara och fina med förvånansvärt skarpa detaljer för ett papper med sådan yta. Ingen uppgift om optiskt vitmedel och då har jag lärt mig att man ska utgå från att det finns. Något svårt att mata in i bakre facket på Epson 3800. Pris för A4/25 är 425 kr.
Det fanns ett annat matt papper också i testpaketet, Double Sided Matt 220g, men jag har inte printat på det. Det känns sladdrigt och inget alternativ till Epson Archival Matte. Däremot är det billigt om någon nu är ute efter det, 100 st A4 kostar 295 kr.
Utöver ovan finns ett antal för mig ointressanta RC-papper och fyra stycken blanka och halvblanka papper, Fibre Base Royal 325g, FB Gloss Warmtone 295g, Smooth Art Silk 300g och Photo Art Pearl 270g. Låt mig få kommentera två av dem.
Fibre Base Royal 325g
Det här är tydligen ett nytt papper, ett halvblankt fiberpapper som Permajet verkar mycket stolta över. Papperet är tillverkat i tre lager, där det optiska vitmedlet har tillförts mellanlagret och sägs därmed ge det bästa av två världar; ett riktigt vitt papper som inte gulnar med tiden eftersom vitmedlet skyddas av det övre lagret. Papperet är också belagt på baksidan för att det ska hålla sig extra plant. Det lustiga med det är att det här var det enda papper i hela boxen som var väldigt tydligt skevt längs ena långsidan!
Papperet är vitt, styvt och tungt, 325g med en slät yta och färgåtergivningen är riktigt fint mättad med skarpa detaljer och med den bästa separationen i såväl hög- som lågdagrar. Jag kan utan större problem se skillnad på rutorna 4 och 6 i dagsljus. Men, vad hände med känslan? Papperet känns som ett RC-papper. Trist plastkänsla!
Photo Art Pearl 270g
Det här är ett papper som, precis som Hahnemuhle Fine Art Pearl, knappt kan kallas halvblankt, det får nog kallas pärlande. Det är inte matt och det är inte halvblankt, det bara pärlar i vissa vinklar. En tilltalande yta. Jag är inte helt säker på om papperet är gjort av trä- eller bomullsfibrer eller en blandning för det står ingenstans, men det är definitivt mycket trevligare att hålla i än FB Royal, trots lägre vikt.
Färgskalan är inte alls så mättad som FB Royal, jordgubbarna har inte den djupa röda färgen och himmelen som skymtar genom berget är inte lika blå. Svärtan är inte heller riktigt i klass med FB Royal, men det kan bero på att jag också för detta papper fick använda profilen för Epson 4800 istället för 3800-profilen som saknades. Så en slutlig bedömning får nog anstå tills jag har rätt profil.
Slutligen vill jag också bara säga att ska man hitta ett vardagspapper, så måste det vara enkelt att hantera. Delta Matte Fibre skulle kunna ersätta Epson Archival Matte, men på en Epson 3800 ska tjockare papper köras styckvis via skrivarens bakre fack och det är knappast optimalt för ett vardagspapper. Ska Delta Matte Fibre användas får man experimentera med skrivarinställningarna och se om det går att hitta ett läge för en ny profil där papperet kan printas den vanliga vägen.