ANNONS
Annons

Permajet papper

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Hej,
väldigt lite info här om Permajet papper. www.photo-shop.se verkar skippa Hahnemuhle papper till förmån för Permajet. Jag har beställt ett testpack med olika Permajet papper, så jag får se hur det står sig mot Hahnemuhle, Crane och Innova, men era erfarenheter vore intressant att ta del av. Själv har jag aldrig använt Permajet tidigare.

Mvh/Lars-Erik

Mitt testpack anlände idag i bedrövligt skick. Kartongen var riven i kanten på två ställen och det har inte orsakats av posten. Kartongen var skickad som vanligt brev, i ett tunnt bubbelplastfodral, för vilket jag betalade 90 kr till Photo-Shop.se.

Brevet vägde 790 gram och priset för det är 44 kr enligt Postens hemsida. De extra 50 kr är väl för att de ska stoppa kartongen i det tunna bubbelplastbrevet och handskriva adressen...

Nåväl, de flesta papper var naturligtvis skadade i kanten pga postens hantering. Skickar man printerpapper med post, bör man åtminstone förpacka dem ordentligt. Hoppas detta testpack inte är representativt för hur Photo-Shop.se normalt levererar papper till sina kunder.

Skrev dessutom för fem dagar sedan ett e-mail till Photo-Shop.se och frågade snällt om deras Fibre Base papper kom från samma tillverkare som Innovas FibraPrint. Har läst spekulationer om att det är samma papper, men Photo-Shop.se har hittills inte velat eller orkat svara på frågan. Tråkig start för en ny kund.

Hursomhelst, flera av papperna känns riktigt bra. Portrait 300g och Delta Matte Fibre 271g känns härliga. Fibre Base Royal 325g, Photo Art Pearl 270g och Smoot Art Silk 300g är halvblanka papper som påminner om Hahnemuhles halvblanka.

Nu kan man ju inte sitta och fingra på papperna, man måste printa på dem också, och det sker i morgon. Fortsättning följer, men det vore fortfarande kul om andra som har erfarenhet av Permajet ville delge sina kommentarer kring sina Permajetfavoriter.

Mvh/Lars-Erik

Jag har beställt samma testpack med Permajet-papper i A3 från DITO (när jag beställde en portfoliobox och syrafria förvaringsboxar för fotografier av dom). Hoppas de packar bättre! Dröjer nog innan den leveransen kommer dock eftersom man inte hade allt på lager, så omdömen från mig får vänta.

Det är rätt trist att printa testbilder, så det tog längre tid än jag tänkt. Jag har använt en variant av Bill Atkinsons testbild som kan laddas ner härifrån:

http://www.outbackprint.com/printinginsights/pi048/essay.html

Fördelen med denna variant är att den direkt kan printas i A4 format (mitt testpack från Permajet är A4) och den innehåller en svart/vit bild i mitten som återger en fin gråskala. Dessutom är den i ProPhoto RGB, min normala arbetsfärgrymd och skalan i nederkant återger såväl hög- som lågdagrar utifrån RGB värden.

Jag har använt Permajets standardprofiler, men för vissa papper tvingats använda en profil för en annan skrivare, Epson 4800 istället för 3800, då Permajet inte haft någon standardprofil för min 3800 skrivare.

Utgångspunkten har varit att försöka hitta ett prisvärt alternativ till Epson Archival Matte, det papper jag använt i många år som vardagspapper. Archival Matte är lite för tunnt, det väger bara 192g och det blir rätt blött när man printar på det och på en 3800 skrivare återges svärtan med en fläckig yta om man tittar från sidan. Se denna länk så förstår ni vad jag menar:

http://people.csail.mit.edu/ericchan/photos/tmp/overink1.jpg

Om man tittar på bilden rakt framifrån ser man inte denna fläckighet, men den syns tydligt om man vinklar papperet mot ljuset.

Det jag letar efter är ett bra matt papper med en vikt kring 250g-300g och med mindre optiskt vitmedel som inte är allt för dyrt. Nedan följer mina högst personliga kommentarer kring de Permajetpapper jag provat.

Portrait 300g

Det här är ett bomullslumppapper med något strukturerad, neutral till svagt cremefärgad yta som påminner om Hahnemuhle Photo Rag. Fin färgskala med god detaljåtergivning, bra svärta och bra högdagerseparation, jag kan tydligt se rutorna upp till 253. Känns Fine Art och kostar därefter, A4/25 425 kr. Innehåller låga nivåer av optiskt vitmedel. Något svårt att mata in i bakre facket på Epson 3800.

Finns i en 200g variant som heter Portfolio och en vitare variant som heter Portrait White 285g. Jag har inte provat dessa.

Alfa 310g och Omega 310g

Dessa båda är också bomullslumppapper och jag betraktar dem som snikversioner av Portrait, A4/25 325 kr. Alfa är mer varmtonad än Portrait och Omega är vitare, men varken Alfa eller Omega innehåller optiskt vitmedel. Ytan har något lite mindre struktur än Portrait, men de återger inte små detaljer i bilden lika skarpt. Skillnaden är dock rätt liten och svår att se för ett otränat öga. Färgskalan är ungefär som Portrait.

Jag inbillar mig att många skulle tilltalas av Omega, som ett billigare, lite vitare alternativ till Portrait, dessutom helt utan optiskt vitmedel.

Delta Matte Fibre 271g

Ett fiberpapper med alldeles slät yta. Lite styvare än bomullspapperna, så trots lägre vikt känns det lika fint att hålla i. Färgskalan är mustigare än de tidigare papperna, med mättade röda och gula färger och detaljskärpan är superb. Tyvärr tvingades jag här använda 4800 profilen, så separationen i framförallt lågdagrarna har en del övrigt att önska. Det kan sannolikt förbättras med en ny profil. Papperet är vitare än Omega, med en kallare, lite svagt blåaktig ton. Inget optiskt vitmedel.

Det här är det papper som kommer närmast Epson Archival Matte och överträffar det med marginal vad gäller färgåtergivning och känsla. Pris för A4/25 är 295 kr.

Papyrus 300g

Ett bomullspapper som beskrivs som cotton linters, jag vet inte skillnaden mellan cotton rag och cotton linters, men studerar man baksidan verkar basen vara någon sorts bomullsväv, ungefär som canvas. Hursomhelst så är ytan väldigt strukturerad. Båda arken hade fula märken i printytan, troligen tillverkningsfel. Svärtan är inte riktigt i nivå med övriga papper, men färgerna är klara och fina med förvånansvärt skarpa detaljer för ett papper med sådan yta. Ingen uppgift om optiskt vitmedel och då har jag lärt mig att man ska utgå från att det finns. Något svårt att mata in i bakre facket på Epson 3800. Pris för A4/25 är 425 kr.

Det fanns ett annat matt papper också i testpaketet, Double Sided Matt 220g, men jag har inte printat på det. Det känns sladdrigt och inget alternativ till Epson Archival Matte. Däremot är det billigt om någon nu är ute efter det, 100 st A4 kostar 295 kr.

Utöver ovan finns ett antal för mig ointressanta RC-papper och fyra stycken blanka och halvblanka papper, Fibre Base Royal 325g, FB Gloss Warmtone 295g, Smooth Art Silk 300g och Photo Art Pearl 270g. Låt mig få kommentera två av dem.

Fibre Base Royal 325g

Det här är tydligen ett nytt papper, ett halvblankt fiberpapper som Permajet verkar mycket stolta över. Papperet är tillverkat i tre lager, där det optiska vitmedlet har tillförts mellanlagret och sägs därmed ge det bästa av två världar; ett riktigt vitt papper som inte gulnar med tiden eftersom vitmedlet skyddas av det övre lagret. Papperet är också belagt på baksidan för att det ska hålla sig extra plant. Det lustiga med det är att det här var det enda papper i hela boxen som var väldigt tydligt skevt längs ena långsidan!

Papperet är vitt, styvt och tungt, 325g med en slät yta och färgåtergivningen är riktigt fint mättad med skarpa detaljer och med den bästa separationen i såväl hög- som lågdagrar. Jag kan utan större problem se skillnad på rutorna 4 och 6 i dagsljus. Men, vad hände med känslan? Papperet känns som ett RC-papper. Trist plastkänsla!

Photo Art Pearl 270g

Det här är ett papper som, precis som Hahnemuhle Fine Art Pearl, knappt kan kallas halvblankt, det får nog kallas pärlande. Det är inte matt och det är inte halvblankt, det bara pärlar i vissa vinklar. En tilltalande yta. Jag är inte helt säker på om papperet är gjort av trä- eller bomullsfibrer eller en blandning för det står ingenstans, men det är definitivt mycket trevligare att hålla i än FB Royal, trots lägre vikt.

Färgskalan är inte alls så mättad som FB Royal, jordgubbarna har inte den djupa röda färgen och himmelen som skymtar genom berget är inte lika blå. Svärtan är inte heller riktigt i klass med FB Royal, men det kan bero på att jag också för detta papper fick använda profilen för Epson 4800 istället för 3800-profilen som saknades. Så en slutlig bedömning får nog anstå tills jag har rätt profil.

Slutligen vill jag också bara säga att ska man hitta ett vardagspapper, så måste det vara enkelt att hantera. Delta Matte Fibre skulle kunna ersätta Epson Archival Matte, men på en Epson 3800 ska tjockare papper köras styckvis via skrivarens bakre fack och det är knappast optimalt för ett vardagspapper. Ska Delta Matte Fibre användas får man experimentera med skrivarinställningarna och se om det går att hitta ett läge för en ny profil där papperet kan printas den vanliga vägen.

De här "photo-shop", är det en relativt ny firma? Verkar ju lite amatörmässigt att skicka papperet så dåligt emballerat? Hade funderingar på att beställa en 50-pack A3 German Etsching därifrån som dom rear ut nu. Men blir lite tveksam när du skriver hur ditt papper var emballerat?

Permajet kommer ifrån (köper) sitt papper ifrån Hahnemuhle. Pressar priserna när de köper stora kvantiteter. Har permajets papper som motsvarar Hahnemuhle Torchon, vilket ger ett identiskt resultat.

Jag har provat att skriva ut på Lessebos handgjorda akvarellpapper. Både färgbilder och svartvita. Normala bildfiler blir lite bleka så man bör kräma på med svärta och saturation. Men man har även papper för tryck av etsningar och ska prova det också. Kanske är det likt German Etching från Hahnemühle, också ett etsningspapper. Har Permajet någon motsvarighet till German Etching som finns med i provpaketet? För övriga Hahnemühle-papper har man ju skrivit ut vilket papper från Permajet som ersätter?

Piscovery skrev:
Permajet kommer ifrån (köper) sitt papper ifrån Hahnemuhle. Pressar priserna när de köper stora kvantiteter. Har permajets papper som motsvarar Hahnemuhle Torchon, vilket ger ett identiskt resultat.
Jag tror inte det är så enkelt. Det finns inte så många papperstillverkare som gör högkvalitativt inkjet papper i världen, så olika märkesnamn köper papper från olika ställen.

Crane har egen tillverkning i USA, Innova gör sina FB papper i England om jag förstått det rätt och det finns flera tillverkare i Asien, bla Hongkong och Kina.

Hahnemuhle har egen tillverkning och deras papper säljs också under andra märkesnamn, men alla Permajetpapper tror jag inte kommer därifrån.

Jag är rätt övertygad om att Permajets fiberpapper och InnovaArts fiberpapper kommer från samma tillverkare.

Så här skriver Permajet om sitt Fibre Base Royal:

"By utilising a Titanium derivative, we are opting for a chemical that is as good as, if not better than the Bariumsulphate used in traditional papers."

Så här skriver InnovaArt om sitt Fiba Print Gloss:

"The first step was to find the right paper, a task that was made simple by modern improvements to Titanium dioxide. We were confident our choice of a smooth, fibre-based paper coated with Titanium dioxide, rather than Barite, would deliver because Titanium dioxide is now at least as good, if not better than, the Bariumsulfate used in barite papers."

På något sätt går det väl att få reda på hur det förhåller sig.

Graal skrev:
De här "photo-shop", är det en relativt ny firma? Verkar ju lite amatörmässigt att skicka papperet så dåligt emballerat? Hade funderingar på att beställa en 50-pack A3 German Etsching därifrån som dom rear ut nu. Men blir lite tveksam när du skriver hur ditt papper var emballerat?

Vet ej, har aldrig handlat där tidigare, köper mina papper hos YFO. Kanske de packar bättre när det är en "riktig order" och inte ett testpack?

Måste väl finnas folk här som köpt därifrån?

alfin skrev:
Jag tror inte det är så enkelt. Det finns inte så många papperstillverkare som gör högkvalitativt inkjet papper i världen, så olika märkesnamn köper papper från olika ställen.

Crane har egen tillverkning i USA, Innova gör sina FB papper i England om jag förstått det rätt och det finns flera tillverkare i Asien, bla Hongkong och Kina.

Hahnemuhle har egen tillverkning och deras papper säljs också under andra märkesnamn, men alla Permajetpapper tror jag inte kommer därifrån.

Jag är rätt övertygad om att Permajets fiberpapper och InnovaArts fiberpapper kommer från samma tillverkare.

Så här skriver Permajet om sitt Fibre Base Royal:

"By utilising a Titanium derivative, we are opting for a chemical that is as good as, if not better than the Bariumsulphate used in traditional papers."

Så här skriver InnovaArt om sitt Fiba Print Gloss:

"The first step was to find the right paper, a task that was made simple by modern improvements to Titanium dioxide. We were confident our choice of a smooth, fibre-based paper coated with Titanium dioxide, rather than Barite, would deliver because Titanium dioxide is now at least as good, if not better than, the Bariumsulfate used in barite papers."

På något sätt går det väl att få reda på hur det förhåller sig.

Informationen fick jag av Photo-shop på Elmia mässan. Jag har provat att använda ICC profil ifrån Hahnemuhle Torchon på motsvarande Permajet papper (ger samma resultat som Permajets ICC profil). Jag misstänker att de andra Permajet pappren som ersätter Hahnemuhles papper på Photo-shop kommer att ge samma resultat.

Här är svaren jag fick från Permajet i England. De är så allmänt hållna så jag tror det är OK att publicera dem här:

Fråga: Are Permajet Fibre Base papers, for example FB Royal and FB Warmtone from the same paper mill as Innova Art's Fiba Print series?

Svar: I am unable to confirm if the media is coming from the same mill, however, our product is coated at one of our coating mills.

Fråga: Are Permajet Portrait and Permajet Photo Art Pearl made by Hahnemuhle?

Svar: Again the Portrait and the Photo Art Pearl is made to our specification and like all papers they are sourced from the limited paper mills available in Europe, even though the texture maybe similar the top coating can vary dramatically and like Hahbemuhle we coat our media from the wide selection of coating companies that are available to us.

Så vad han säger är att det finns få papperstillverkare att tillgå, men ett stort urval av företag som lägger på ytskikten på dessa papper. Det innebär att även om Hahnemuhle gjort papperet, så behöver det nödvändigtvis inte vara ytbelagt på samma ställe.

Men om samma profil fungerar med samma resultat och photo-shop.se bekräftat att det är samma papper, så betvivlar jag inte det, men det är helt klart så att de har fler en en papperstillverkare, det framgår av deras miljödeklaration.

Så, kom jag fram till något matnyttigt i denna min lilla papperstest? Ärligt talat, vet ej. Intresset och feedbacken verkar ändå inte direkt vara på topp. Kanske man istället ska fråga efter vilken som är den bästa rawkonverteraren eller hur man skapar en lagermask i Photoshop? Eller om sRGB verkligen är ett bättre val än aRGB? DET, genererar feedback! ;-)

Hursomhelst, Permajet Portrait och Permajet Photo Art Pearl är matta och halvblanka papper som påminner om Hahnemuhle Photo Rag och Fine Art Pearl. Huruvida det är samma papper eller samma coating låter jag vara osagt. Portrait är ett Fine-Art papper som står sig väl i konkurrensen kvalitetsmässigt, men prismässigt har det inga fördelar framför tex Hahnemuhle om man kan köpa papper direkt över disk.

Omega 310g är ett i allra högsta grad lämpligt alternativ som inte bara är snarlikt och vitare, utan dessutom billigare än Portrait och originalalternativen. Inte lika skarpt ner på mikrodetaljnivå, men fullt acceptabelt i skärpehänseende för de allra flesta.

Delta Matte Fibre 271g kan jag utan tvekan rekommendera om ni gillar ett matt papper med stort färgomfång och skärpa i detaljerna utöver det vanliga. Dessutom härligt att hålla i. En riktig favorit som påminner om Epson Archival matte, fast i tjockare upplaga. Notera dock att ytan är helt slät (riktigt ultrasmooth), så föredrar ni mer struktur i pappersytan, är det här inget bra alternativ.

Fine-Art utskrifter har traditionellt karaktäriserats av lumppapper med matt yta, mest därför att det inte funnits papper som varit i nivå med gångna tiders mörkrumspapper. I dag finns det en flora av olika papper som syftar till att efterlikna silverbarytkänslan vi minns från sena timmar i mörkrummet.

Permajet Fibre Base Royal är ett sådant papper och jag ska modifiera mitt uttalande från tidigare om att det känns som ett RC-papper. Efter en del funderande och fingrande har jag kommit fram till att den negativa känslan mest beror på att papperet har ett glättigt baksidesytskikt, men i övrigt känns det som ett vanligt tjockt fiberpapper.

I olika trådar här på Fotosidan har jag blivit rekommenderad att prova Innova’s nya FibaPrint White Ultrasmooth Gloss., 285g. Tyvärr har jag inte lyckats få tag i detta papper ännu via YFO, men jag kan jämföra Permajet Fibre Base Royal med Innova’s FibaPrint White Gloss, 300g.

Likheten består i att Innovapapperet har samma fina färgmättnad (färgomfång) som Permajets FibreBase Royal. Med den testbild jag använt för dessa tester, så är jordgubbarna lika djupt röda och himmelen lika mättat blå i Innovabilden som i Permajets Fibre Base Royal, och skärpan i bilden är i stort sett identisk. Skillnaden ligger i papperets struktur, Innovapapperet är mer ”knottrigt”, och tilltalas man mer av en sådan yta, vilket jag gör, så är detta alternativ att föredra.

Innova’s papper har dessvärre en förmåga att vara böjda på både tvären och bredden. Med en Epson 3800, som saknar vacuumhållning för papperet vid utskrift, är det lätt att få bläckrester på den del som lämnar skrivaren, något som i princip inte förekom på de Permajetpapper jag testade.

Därmed avslutar jag min pappersreview, mest pga bristande intresse och avsaknaden av feedback.

Väntar fortfarande på min testpack med samma papper och återkommer ev.med mina erfarenheter av utskrift i svartvitt. Nej det här med printning verkar de flesta lämna ifrån sig. Tycker det är lite synd då det är den roligaste biten med fotografiet. Att se slutresultatet komma fram och att själv kunna styra mera direkt. Att kopiera och printa utskrifter är hjärtat i fotografin som jag upplever det. Att se på en välkopierad eller välprintad bild, på ett snyggt papper, är en fantastisk känsla. Och att veta att det är jag själv som åstadkommit resultatet hela vägen är extra tillfredställande. När man inser vilka fantastiska resultat som går att få fram på högkvalitativa papper och att man är kapabel att åstadkomma det, blir fotografin en förälskelse som aldrig försvinner. Fanns inte det skulle jag nog inte hålla på med fotografi.

Senast ändrad:
Vore synd om tråden självdog!
Inspirerad av denna tråd har jag bestält några test pack av PermaJet papper från Photo-Shop. Tyvärr levererades inte papperen förän i dag, för nu sitter jag på ett hotell i Mölndal, så tester kan inte starta förän i helgen.

Jag har förstått att du använder en Epson 3800 skrivare, jag använder själv en 4800 med ImagePrint och phate black bläck. Min första fundering är hur du hanterar profiler, kör du Epsons bläcklösning?

Jag har lite problem att hitta profiler till de papper jag vill prova. Colorbyte lovar att fixa profiler för de papper som de inte har i sin databas kostnadsfritt om jag har förstått det rätt. Men jag kan inte plåga Stefan Ohlsson med att ta fram profiler för alla obskyra papper som det vore kul att prova. Så jag tänkte undersöka papper med liknande strukturer med samma "ungefärliga" drivrutin för att få en uppfattning om hur de uppför sig.

Ilford smooth fine art är ett papper som jag tycker verkar intressant men som det just nu inte finns någon profil till. Jag har legat lite lågt med att skriva ut den "profilbild" jag fått av Stefan då jag först ville undersöka Papyrus Classic vilket verkar ha en liknande ytstruktur.

Jag har även beställt en kartong av PermaJet Parchment för att se hur det uppför sig, det skall ha en bra svärta enligt uppgift.

Provbilden är hämtad så nu är det bara att vänta på att helgen bryter ut och testandet kan börja :)

Jag är benägen att hålla med Nils funderingar om nöjet med att printa själv. Efter inköpet av skrivaren öppnade sig en ny dimension i mitt fotande. Att "fota för skärm" har blivit helt ointressant. Allt arbete med bilden har nu utskriften som mål. Men det är ett arbete i sig att sätta sig in i hur olika papper beter sig med olika bilder, men det är en rolig utmaning. Den dag jag kan allt är den dag jag dör av akut uttråkning!

OK guys, kul att ni reagerar, låt oss försöka få tråden att leva ett tag till då! Jag ser fram emot att få ta del av era erfarenheter när ni fått era Permajetpapper och hunnit printa med dem!

Reidar, de profiler jag använt för dessa tester är Permajet/Hahnemuhle/Innova’s egna standardprofiler som går att ladda ner från deras hemsidor. Hahnemuhle’s och Innova’s standardprofiler är normalt inte av bästa kvalitet med mina skrivare. Jag blev mycket förvånad över att Permajet’s standardprofiler för 3800 visade sig vara av så hög kvalitet, mycket bättre än standardprofiler från de andra två.

Med den testbild jag använt, ses detta utifrån ett antal karaktäristiska egenskaper. Första raden färgrutor direkt under den svart/vita bilden i mitten; en bra profil ska tydligt kunna skilja på de olika nyanserna av grönt, rutorna 4-6 från vänster. Om dessa gröna färger verkar flyta ihop är profilen inte optimal.

Likaså får de svarta rutorna längst ner till vänster heller inte becka igen. Åtminstone ner till 8-10 ska med enkelhet gå att särskilja. Den högra ungen av de fyra i mitten av bilden till vänster, är något rödlätt i huden. Blir han/hon/den gulaktig, är profilen inte optimal. Om så sker, brukar också lavabilden längst ner till höger uppvisa ett färgstick. Denna bild ska vara stålgråaktigt neutral och inte gulaktig (som om färgtemperaturen var fel).

Skillnaden i utskriftskvalitet från en Epson 4800 och en 3800 är i stort sett obefintlig. Min polare har en 4800 och även om han naturligtvis är övertygad om att hans skrivare är bättre, så ska man ha väldigt livlig fantasi enligt mitt förmenande för att uppfatta några skillnader i utskriftshänseende, även med en Schneider 6x lupp. Vi har jämfört samma landskapsbild med Epson Premium Semi-Gloss i A3+ format. 4800’ans försprång ligger i att den har vacuumhållning av papperet vid utskrift och att den kan ta rullpapper.

Nackdelen är, förutom storleken, bläckförlusten när man skiftar mellan PK och MK bläck. Med ImagePrint och en PhatteBlack lösning utgår dessa nackdelar, men det kostar en del, så helt klart ska du ska plåga Stefan Ohlsson så att du får profiler du kan använda! (bäst är naturligtvis att göra egna profiler för just din kombination).

Slutligen vill jag bara nämna att jag har ingen erfarenhet what so ever av Ilfords papper, men Permajet Papyrus känns inte långt från ett fint sandpapper, om det är det du gillar. ;-)

Senast ändrad:
Så!
Nu är alla papper som jag hittade profiler till utskrivna. Jag har valt att inte ägna mig åt gissningslekar med vilken profil som ev. kunde användas till respektive papper. Då kan jag lika gärna klara mig utan rip och skriva ut lite på måfå.
De papper som jag inte har profil till är:
Image Alfa
Imagelife Omega
Papyrus Classic (suck, ända sen träslöjden har jag gillat...:)

För dessa två har jag använt samma profil då jag endast hittade en benämnd Portrait:
Portrait Classic
Portrait White
Det verkar fungera utmärkt.

Jag har inte hunnit med någon mera djuplodande analys ännu men den kommer, jag tänkte undersöka utifrån de riktlinjer du angav i ditt sista inlägg.

Jag har gjort dubbla utskrifter av alla papper och en uppsättning ligger numrerad i en låda i den följd de levererades, från 1-14 (det finns även ett papper numrerat 15 då jag lagt till ett blad Parcment Classic, det borde ha ingått). Om du är intresserad att jämföra med dina utskrifter så kan du mejla mig din adress så kommer det med posten. Jag fick inte klart för mig om din polare använder ImagePrint rippen eller Epsons/tredjepart pappersprofiler.
Även Nils eller andra som är intresserade kan höra av sig, det går ju att skicka runt lådan.

Men generellt är jag imponerad av utskriftsresultatet från kombinationen Epson 4800/ImagePrint och den jämnhet som visas mellan de olika utskrifterna med avseende på jämnhet i färg och ton mellan de olika utskrifterna. Det verkar i första hand vara papperen i sig som är orsaken till tonskiftningar och variation i detaljupplösning.

I kväll skall jag börja tugga lite mer koncentrerat på papperen så får vi se vad jag kommer fram till.

Reidar,
jämförelsen vi gjorde var med Epson's ordinarie skrivardrivrutin och med Epson's standardprofil för Premium semiglosspapper. Jag har aldrig jämfört med utskrifter från Imageprint, så jag tackar för erbjudandet och återkommer med mejladress.

Den enda input jag har att gå på här är en kommentar från Andrew Rodney, som ungefär gick ut på att Epsons senaste drivrutiner i kombination med en specialgjord pappersprofil för ens egen skrivare var utskriftskvalitetsmässigt numera i klass med Imageprint och deras standardprofiler.

Andrew förutsåg att om denna trend fortsätter, kommer Imageprint att få problem med sin prisnivå, framför allt när applikationer som tex. Lightroom erbjuder mer RIP-liknande utskriftsmöjligheter.

Mvh/Lars-Erik

ICC-Profiler?

Lars-Erik. Tråkigt om du stänger tråden just nu. Jag har följt den och haft stor nytta av era tester.
Jag sitter i samma båt och föröker välja vilket/vilka papper jag ska välja från mitt testpack.

Min fråga är om någon av er har skickat in några "testkartor" för profilering.
Jag har kontaktat PermaJet i England för att fråga hur det går till.
Deras svar: Använder man deras papper och skriver en "testkarta" samt fyller i deras folmulär. Skickar allt per post till dom så får man tillbaka en ICC-profil för just den egna skrivaren till dom papper man skicka till dom.
Allt för det trevliga priset 0 pengar...GRATIS ALLTSÅ!!!

Jag kommer posta mina i veckan och återkommer när jag fått svar från dom.

Har ni redan testat så vill jag veta era erfarenheter.

vänligen: Mats

Jag förundras över varför arkivbeständiga papper för skrivare är ungefär dubbelt så dyra som traditionella fiberbarytpapper med silveremulsion? Det är ju inte rimligt? Pappersbaserna är nog ganska lika, Båda har coating av något slag. Dessutom har de traditionella papperen gelatinsilveremulsion ovanpå det.

Personligen tror jag att det är lite marknadsföringstrix med dessa lite mera "exklusiva" skrivarpapper och att skrivarpapperena har överpriser som skulle kunna sänkas rejält om det vore större efterfrågan och bättre konkurrens. Dessa mera arkivbeständiga papper används väl mest av proffslab som också tar ut ordentliga priser för att täcka sina kostnader och i första hand ser dessa till papperens kvalitét, inte priset. Ingen ifrågasätter därför prisnivån utan marknaden accepetar den då betalningsförmågan tydligen är lika stor. Vi amatörer som skriver ut tjänar inte på detta. Skulle fler ägna sig åt att skriva ut själva på arkivbeständiga papper tror jag prisnivån skulle sänkas. Då ökar efterfrågan och kan man sälja mycket även till privatkunder hårdnar konkurrensen eftersom dessa mera ser till priset än vad proffsfirmorna gör? Det är min högst ovetenskapliga teori.

Jag tror t.om att t.om handgjort akvarellpapper från Lessebo Handpappersbruk är billigare än de dyraste skrivarpapperena. Då måste det vara något som inte stämmer i prissättningen? Min dotter ska börja guida på handpappersbruket i morgon så jag återkommer med priser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar