Har varit hos Photax i Nybro idag och köpt hela deras lager av Fortepapper. Hamstra, hamstra hamstra! Nej nu skojar jag. Men en rejäl laddning för 4500:- blev det ändå att fylla på mitt egna lager, som redan innan hade en del Fortepapper. Ska ha lite roligt med dom papperen några år framåt hade jag tänkt mig, trots att de nu försvinner från marknaden.
På Photax trodde man att Fortes fabrik är så gigantiskt stor att det inte går att få lönsamhet i produktionen. De säljer ju en hel del papper, både under eget namn och ompackat under andra namn men maskinpark och linjer är anpassade till att förse hela den fd östblocksmarknaden med papper och det blir för dyrt att tillverka de mindre kvantitéter som idag går åt i samma linjer. Photax letar ersättningsproducenter och man tittar då på flera alternativ. Det kommer vi att få information om på hemsidan så småningom. Men man trodde att deras lager av Fortepapper skulle räcka under våren och hade t.om någon sändning på ingång. Så än finns chansen att köpa Fortepapper hos Photax.
Och Fredrik, har tyvärr inget riktigt supermatt papper på förslag. Men när jag tänker på Orwos otroligt matta, B 111, 112 eller 113 tror jag det hette, så går det kalla kårar längs ryggraden. Ett papper som var så matt att man med lätthet kunde "torr"kolorera och retuschera med vanliga färgpennor typ blyerts.
Inte har fotopapper blivit billigare på senare år. Och billigare blir det inte heller. Men vi får hoppas att inte fler producenter försvinner. Med Fortefabriken går ju en del av fotohistorien i graven. Det var Kodak som ursprungligen startade den. och att någon skulle återuppta produktion där är nog uteslutet.