Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera månen

Produkter
(logga in för att koppla)

bugibugiman

Ny medlem
Jag undrar hur man bär sig åt för att få en snygg bild på månen? Vad behöver man för optik? Själv har jag endast ett 18-70mm objektiv och det är omöjligt att fånga en skarp bild på månen. Det blir alltid bara ett suddigt ljus... Jag är tacksam för alla tips...
 
Med 70mm kommer månen att bli väldigt liten men pröva att spotmäta på månen eller eventuellt köra manuellt på bländare 8 ungefär och en slutartid på runt 1/125s, beroende på isoinställningen såklart. Bara att pröva sig fram! :)
 
Detta är min första bild på månen.
Jag vet inte om bilden är bra eller inte, men risken finns att jag ångrar att jag postat den, eftersom jag inte ens hunnit titta på andras mån-bilder än.
Bilden är tagen under kvällen med bländare 8, slutare 320, iso 320 och 135mm.
Jag skärpte bilden i Camera Raw och ökade kontrasten med nivåer.
Det är 100% crop.

*/Lasse
 

Bilagor

  • moon-1.jpg
    moon-1.jpg
    46.5 KB · Visningar: 11,420
Med ett 18-70objektiv kommer man inte så långt. Månen borde då bara se ut som en prick.

Själv har jag använt mitt 70-200 med en 2x brännvidds förlängare och först då kan jag tycka att det börjar likna nått. En del använder 400 och 500mm´ers objektiv med förlängare på, En del använder ju såklart objektiv mer än så.

Men 18-70 är inget att fota månen med......
 

Bilagor

  • 050820- 072 (månen) -.jpg
    050820- 072 (månen) -.jpg
    59.7 KB · Visningar: 11,382
Tänk bara på att månen är solbelyst. Den ska alltså exponeras på samma sätt som en normal solig dag.

Matris- eller centrumvägd mätning fungerar alltså inte. Spotmätning kan fungera om spot-området täcker månen. Annars är det nog enklare att testa med manuella inställningar.

"Sunny 16 rule" fungerar vid stjärnklar himmel. Bländare 16 och slutartiden 1/ISO.
 
Tackar

Tack för era svar... Skulle sitta bra med ett riktigt smaskigt teleobjektiv, men när allt kostar så förebenat mycket... :( Har någon erfarenhet av Tamrons zoom-teleobjektiv? De är nämligen inte så fruktansvärt dyra...
 
Månen kräver lååååånga objektiv om man vill fylla bildrutan. Den här tog jag nyss med 300mm på en Eos 5D (ISO 100 f/5,6 1/320s).
 

Bilagor

  • måne_okroppad_400_070103.jpg
    måne_okroppad_400_070103.jpg
    3.4 KB · Visningar: 11,077
Här är ett utsnitt av föregående bild i 100%. Skärpan satt inte så bra, så jag har skärpt den en hel del ....
 

Bilagor

  • måne_kroppad_400_070103.jpg
    måne_kroppad_400_070103.jpg
    85.2 KB · Visningar: 11,121
Bussmicke skrev:
Men ändå tillräcklig hystad av de förutsättningar du hade.

Mjo, rätt ok blev den. Min 300:a är lite svår att fokusera månen med, då det går att fokusera förbi oändligt (mycket förbi t.o.m.) ...
 
Skärpa på månen

Någon skrev att skärpan går förbi månen och att man inte kan ha oändligt läge. Hur är det möjligt?????? Mig icke förstå. Månen är ju ändå ganska långt från jorden.....

Kan någon som förstår sig på förklara???
 
Många objektiv går att fokusera förbi oändligheten, då den fokuseringspunkten kan ändras beroende på luftförhållanden, temperatur etc.

Oändligt är inte alltid oändligt :)
 
Sunny f/16 rule

Jag kör inte Sunny f/16 rule, däremot Moon f/8 rule, samt kollar histogrammet så att inte högdagrarna blir utbrända. (Exempel: F8, ISO800, 1/800s).

Slutartiden bestäms t.ex. av brännvidden eller hur stabilt det använda stativet och infästningen är.

Med brännvidden 283[mm] på en Olympus E-300 kamera med 8 Mpix, så blir månen bara ca 480x480[pixlar], dvs knappt en kvarts megapixlar. Sålunda om man skall fota månen och få den att fylla sensorn, så behövs väsentligt längre brännvidder. Ett 500[mm] spegeltele på en 4/3-sensor kamera börjar likna något, eftersom bildvinkeln då är nere på vad som motsvarar en brännvidd på 1[m] om man jämför med gamla 135 filmstandarden. Med en 1.4x telekonverter och avsaknad av autofokus blir inställningen av avståndet så kritiskt att jag önskar att jag hade en kamera med Live View. Spegeluppfällning och ett robust stativ är av absolut nödvändighet. Jag har nyss skaffat ett bättre stativ, så jag ska damma av mina gamla manuella objektiv och försöka få lite bättre fokus och skärpa på någon månbild.

De bästa månbilderna jag har sett är inte tagna med någon DSLR, utan med kompaktkameror monterade på astronomiska teleskop.

Ref:
 
kan inte säga att månen givit mig några större problem som fotoobjekt. Men nu i digital åldern är det ju bara att prova sig fram om man inte får fram något vettigt resultat av spotmätningen.
Med lite ordentligt med MM så är inte mätningen något problem heller eftersom då kommer månen fylla ut tillräkligt.

F5,6 -8 är vettigt..men du måste ändå välja en lite kall och fin natt... väldigt lätt att få oskärpa inte bara pga skak. Har för mig att vid solstånden så är det stora månskivor...

tror absolut inte på f16 metoden, då de flesta objektiv i konsumentklass har en vändpunkt lr ett spann mellan typ f4-11 där det inte är meningsfullt att köra f22 för då går skärpan ner igen.

Ett billig tele lär nog inte funka tyvärr, som alltid om man vill ha riktigt bra bilder.
Har själv provat med 5-900 mm utan något våldsamt engagemang, tycker väl att runt 6-700mm var det roligast.
lycka till
 
Re: Sunny f/16 rule


Oj vad snyggt! Teleskop och digital kompaktkamera fungerar ju alldeles ypperligt som du nämnde. Min 350D med 400mm objektiv presterar inte i närheten av det :)
 
Sunny-16 är ju bara en snabbregel för att få ett exponeringsvärde. Detta kan man sedan justera för att få en annan bländare, t.ex. 8 eller 5,6
 
ANNONS