ANNONS
Annons

vad är detta för en snuskig larv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en larv till Brunsprötad Skymningssvärmare.
Om du letar i litteraturen/internet så är larven grön.
Men när larven skall gå ner på marken och förpuppa sig så ändrar den färg till brun för att inte synas så väl.

Ja, jag tog upp den från gräset i dikeskanten och placerade den på en kvist av den anledningen att jag ville visa den på ett så bra sätt som möjligt.
Tycker den kommer fram bra på bilden.
Själv har jag aldrig sett den förut och hade lite sjå innan jag hittade info om den på internet.
Hade ingen aning om vad jag skulle söka på.
Och den såg ut som på bilden när den låg i gräset.
Det var rena ingivelsen/turen att jag såg den.
Att den skiftar färg och blir brun sker väl vid puppningstillfället när den går ner i jorden?

Ja, för att inte synas sä väl på marken så ändrar den färg från grönt till brunt. Puppan övervintrar nergrävd i marken.

Min fjärilsbild är en nykläckt Brunsprötad skymmningssvärmare. Min fru hittade puppan i en rabatt i våras. Jag grävde ner den i min "fjärilsbur". När den kläcks, så måste den sitta i ett par timmar och låta vingarna stelna innan den kan flyga iväg.

Jag hittade den i tid, och kunde flytta den till tallstammen och ta några bilder innan den flög iväg.

Glömde säga att bilden är tagen nu i fredags - 21 juli.
Plats: Sjösa såg. Utanför Nyköping. Mitt på dagen.

haha! jag visste väl att man kunde lite på alla härliga naturvetare här på fotosidan! en cykeltur och ett kvällsdopp senare så finns svaret på min fråga..

brunsprötad skymningssvärmare, har jag förstått det rätt att det ska vara två "s" så att det blir en svärmare? att den svärmar i skymningen, det låter mer logiskt än att den värmer upp skymningen så att säga ;)

tack!

mvh / m

eftersom jag fått mitt svar så plockar jag bort mina bilder och dödar därmed länkarna i mitt första inlägg.

men om folk är intresserade över vad jag hade på bild så finns ju det redan mycket finare bilder inlagda i tråden!!

tack för hjälpen!

mvh / m

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar