Vill man riktigt "nörda" ner sig i ämnet skärpa, utan att det blir högtflygande, så finns en utomordentlig videokurs av Anders Jensen på moderskeppet som är 4h21min lång uppdelad på 59 avsnitt. Det kostar 99kr/mån utan bindningstid och är väl värt pengarna.
Han lite av "sågar" oskarp mask till det mesta och förpassar det till det förflutna och lyfter fram smart skärpa istället som ett val i dagens läge.
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/allt-om-skarpa/
Kan bara hålla med. Med tanke på hur mycket tid och pengar de flesta amatörfotografer lägger ner på hobbyn så är priset för Moderskeppets kurser en piss i Mississippi. Just kursen "Allt om skärpa" med den alltid utmärkte Anders Jensen gav mig oerhört mycket. En ögonöppnare.
Oskarp mask är stenålder idag. Skärpeverktygen och metodiken har utvecklats oerhört mycket över tiden. Smart skärpa, kantmasker, frekvensseparering m.m. kan låta krångligt och invecklat. Vilket det är. Men det fina i kråksången är att man inte behöver bry sig så mycket. Naturligtvis är det ju bra om man förstår "tekniken" bakom de olika skärpeverktygen (vilket man också lär sig under kursen) men i det praktiska arbetsflödet är det, iaf för mig, actions, eller på svenska funktionsmacron, som gäller.
Och ännu bättre. Man behöver inte ens göra dom själv. Anders skickar med några väl genomarbetade actions i kursen. Så idag ser mitt arbetsflöde ut ungefär såhär;
- I Lightroom, öppnar bilden i framkallningsmodulen.
- Gör "grundredigering" dvs beskär, sätter svart- och vitpunkt, justerar exponering och färger m.m.
- Ev objektiv- och perspektivkorrigeringar
- Sätter en mycket försiktig "grundskärpa"
Skickar sedan över bilden till PS
- Gör ev retusch och annat som PS är bra på.
- Kör ett skärpemacro. Macrot stannar upp några gånger så jag kan lägga in önskad bildstorlek, finjustera skärpeparametrar etc (här varierar det naturligtvis hur många "stopp" man vill ha beroende på hur noggrann man vill vara.)
- Därefter skickar jag tillbaka bilden till LR som en .tif.
Nu är bilden klar och färdig att exportera som .jpeg. Jag lägger jag INTE på någon "skärmskärpa" eller kluddar med några storlekar. Bilden är ju färdigbehandlad efter att den lämnat PS. Möjligtvis skruvar jag på .jpeg-komprimeringen beroende på vad jag ska använda bilden till. "Normalvärdet" är dock 80.
Ja det blev ju ett längre inlägg än jag tänkt.....