Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för bättre skärpa

Tycker bilden inte är direkt oskarp men för att göra det enkelt kan du göra så här:

Kolla upp om optikens stabilisering skall stängas av vid stativanvändning. (står i optikens manual)
Fota vid 5,6 för optimal skärpa
Kortast möjliga slutartid och speciellt för småfåglar ( tycks ha en inbyggd vibrator i sig)
Fota i RAW
Fixa exponering - kontrast - färg - kurv-verktyget är bra.
Använd Smart Sharpen i PS. (jag använder max 60 och radius 0,8)
För bilder tänkta för webben ( ex.950 x 1450) sparar jag bilden via: Save for Web & Devices.
Snabbt och enkelt

http://g2.img-dpreview.com/1BA1DB697F6D437886609316F59A4063.jpg

/Stephan

Tack Stephan! Prövade just Smart Sharpen. Enkelt och inte alls överdrivet resultat.
 
Ingen som reagerar på att bilden är tagen med bländare 10? Jag vet inte var 200-500 har sin gräns innan det uppstår märkbar diffraktion, men gissningsvis är bländare 8 ett bättre val. I övrigt kan det vara som andra påpekat att bland annat ljuset har stor betydelse. Fågeln får väldigt starkt ljus direkt på sig vilket gör att detaljerna plattas ut lite. Jag tycker mig inte kunna se någon skakningsoskärpa i bilden, faktum är att jag faktiskt tycker den redan är väldigt skarp. :)
 
När det gäller skärpning så bör man ju alltid skärpa bilden i samband med nedskalning, eftersom man tappar en del skärpa vid nedskalning. Ett problem med denna bild är att den är nedskalad två gånger, en gång från originalstorlek till 2880x1920 och sen en gång till eftersom FS bildvisning anpassar sig efter webbläsarens storlek. Den första nedskalningen är gjord av dig eller automatiskt av FS när du laddar upp bilden, medan den andra görs av webbläsaren.

Men om man väljer att ignorera FS "kopieringsskydd" och tittar på bilden i dess fulla storlek så ser den rätt bra ut skärpemässigt, om man antar att den blivit nedskalad från original utan någon skärpa pålagd. Om du skalar ned originalbilden till storleken som du tänkt titta på den i och skärper den lite så kommer du säkert få ett helt ok resultat.
 
Är "smart skärpa" nåt som finns bara i senare versioner av PS ? Eller finns det i andra programvaror också ?

//Benny

Jag har tidigare endast använt LR och någon gammal version av elements men när jag köpte 7DmkII i somras så fick jag ett år adobe CC så jag kan inte svara på tidigare PS versioner men smart skärpa har förändrats en del sen det kom så jag tycker det borde finnas i CS6 åtminstone.
 
Har du 'Smart Skärpa' i din PS? (finns i PS CC). Då skulle jag vilja föreslå att du provar följande skärpningsförfarande:
I Lightroom, dra ner skärpa till noll. Det här påverkar bilden så du får gå över andra inställningar också, framförallt brusreducering som kan minskas ordentligt. När du exporterar bilden, se till att efterskärpning inte sker där heller (och exportera naturligtvis till 100% kvalitet).

I PS (CC) skärper du sen bilden, men enbart med 'smart sharpness', jag antar det heter 'smart skärpa' (ja, jag använder engelskspråkiga program, för att kunna kommunicera med resten av världen). Strunta helt i de andra skärpningsalternativen. Du kan använda 'ångra' och framåt för att se hur skärpan påverkar bilden - där är lite reglage för att ställa in 'smart sharpness, men default är ett bra ställe att börja.

Till allra sist, när du är nöjd, kan du prova med en liten oskarp mask ovanpå. Radie skall inte vara mer än 0,3-0,4 och den nedersta reglageparametern skall vara 0. Det översta reglaget styr hur kraftig effekt du lägger på. Prova mellan 60 och 190. Möjligen tycker du att det inte blir bättre med oskarp mask och då struntar du i detta.

Till TS, som många andra föreslagit, titta på till exempel Moderskeppets kurs om skärpa och ta vissa av de andra tipsen i tråden med en nypa salt. Ovanstående tips är ungefär tvärtemot vad Anders Jensen lär ut i kursen. Det är inte ett helt lätt ämne och det tar några timmar att ta sig igenom men jag garanterar att det är värt mödan!
 
För Canon finns det en funktion i Photo Professional som heter "Digital Lens Optimizer" som "rättar till" kända optiska begränsningar i Canons objektiv. Det borde finnas något motsvarande för Nikon ? Kanske användbart ?
 
Vill man riktigt "nörda" ner sig i ämnet skärpa, utan att det blir högtflygande, så finns en utomordentlig videokurs av Anders Jensen på moderskeppet som är 4h21min lång uppdelad på 59 avsnitt. Det kostar 99kr/mån utan bindningstid och är väl värt pengarna.
Han lite av "sågar" oskarp mask till det mesta och förpassar det till det förflutna och lyfter fram smart skärpa istället som ett val i dagens läge.

http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/allt-om-skarpa/

Kan bara hålla med. Med tanke på hur mycket tid och pengar de flesta amatörfotografer lägger ner på hobbyn så är priset för Moderskeppets kurser en piss i Mississippi. Just kursen "Allt om skärpa" med den alltid utmärkte Anders Jensen gav mig oerhört mycket. En ögonöppnare.

Oskarp mask är stenålder idag. Skärpeverktygen och metodiken har utvecklats oerhört mycket över tiden. Smart skärpa, kantmasker, frekvensseparering m.m. kan låta krångligt och invecklat. Vilket det är. Men det fina i kråksången är att man inte behöver bry sig så mycket. Naturligtvis är det ju bra om man förstår "tekniken" bakom de olika skärpeverktygen (vilket man också lär sig under kursen) men i det praktiska arbetsflödet är det, iaf för mig, actions, eller på svenska funktionsmacron, som gäller.

Och ännu bättre. Man behöver inte ens göra dom själv. Anders skickar med några väl genomarbetade actions i kursen. Så idag ser mitt arbetsflöde ut ungefär såhär;

- I Lightroom, öppnar bilden i framkallningsmodulen.
- Gör "grundredigering" dvs beskär, sätter svart- och vitpunkt, justerar exponering och färger m.m.
- Ev objektiv- och perspektivkorrigeringar
- Sätter en mycket försiktig "grundskärpa"

Skickar sedan över bilden till PS

- Gör ev retusch och annat som PS är bra på.
- Kör ett skärpemacro. Macrot stannar upp några gånger så jag kan lägga in önskad bildstorlek, finjustera skärpeparametrar etc (här varierar det naturligtvis hur många "stopp" man vill ha beroende på hur noggrann man vill vara.)
- Därefter skickar jag tillbaka bilden till LR som en .tif.

Nu är bilden klar och färdig att exportera som .jpeg. Jag lägger jag INTE på någon "skärmskärpa" eller kluddar med några storlekar. Bilden är ju färdigbehandlad efter att den lämnat PS. Möjligtvis skruvar jag på .jpeg-komprimeringen beroende på vad jag ska använda bilden till. "Normalvärdet" är dock 80.

Ja det blev ju ett längre inlägg än jag tänkt.....
 

- Kör ett skärpemacro. Macrot stannar upp några gånger så jag kan lägga in önskad bildstorlek, finjustera skärpeparametrar etc (här varierar det naturligtvis hur många "stopp" man vill ha beroende på hur noggrann man vill vara.)…

Skärpemacro? Finns det "färdiga" i PS, eller är det något man spelar/skapar in själv?
 
Skärpemacro? Finns det "färdiga" i PS, eller är det något man spelar/skapar in själv?

Ja man kan ju spela in egna macron till allt möjligt. Men jag använder de som Anders har skickat med i kursen. Jag vet faktiskt inte om det finns "medskickade" i PS men om du gör en googling på PS actions sharpen eller nåt sån så lär det finna en uppsjö att ladda hem. Gratis eller med en prislapp.

Någon mer kunnig än jag på PS kanske har några bra svar.
 
För Canon finns det en funktion i Photo Professional som heter "Digital Lens Optimizer" som "rättar till" kända optiska begränsningar i Canons objektiv. Det borde finnas något motsvarande för Nikon ? Kanske användbart ?

Jo det finns i Nikons raw-konverterare, PS och i Lightroom. De har lite olika kvalitet men man ska självklart slå på dessa med undantag för när man byter program, får man dubbel korrigering blir det lika fel som det var från början...fast åt andra hållet.

Jag upplever den i CNX2 bäst men LR/PS har blivit bättre. Se till att CA-borttagning är påslagen. Alla bilder har CA, även de som inte visar grenar mot ljus himmel, det är inte motivet som styr utan objektivets defekter och de är alltid där. Resultatet av en bra CA-borttagning är att bilden blir skarpare utan att man egentligen såg vad som hände.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar