Annons

NIKON ELLER CANON? det är frågan.

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanOlovsson

Aktiv medlem
Hej gänget! Jag har länge funderat på att skaffa mig en system kamera men min stora fråga är, Canon eller Nikon hus? Vilket av företagen har bäst service? vilken kamera bör jag välja? Bildkvalitet? och förstås objektiven... Jag vill veta allt som kan vara bra att veta vid ett sådant här tillfälle!
Tack på förhand! /Johan
 
En klassisk fråga och du kommer få ett klassiskt svar:

Vad har dina kompisar för system. Köp likadant då du kan låna deras linser.

/ Marcus
 
Gå in i en affär och be att få klämma och känna på kamerorna som du är intresserade av för att känna hur de känns, hur sökaren är etc.
Se om kameran "talar till dig" så att säga.

Hittar du en som du trivs med så kolla upp dina andra frågor då.
 
Nu är det ju så att jag är ensam i mitt "gäng" om foto :(, så att låna kompisarnas gluggar blir svårt ;).. Men therese det har jag tänkt på men ingen har nikon d200 ännu ;P
 
JohanSandin skrev:
Nu är det ju så att jag är ensam i mitt "gäng" om foto :(, så att låna kompisarnas gluggar blir svårt ;).. Men therese det har jag tänkt på men ingen har nikon d200 ännu ;P

Det är ju det minsta problemet, försök komma i kontakt med någon här på fotosidan med en D200 som du kan träffa?
 
Jag är i samma sits som dig. Jag har tänkt satsa snäppet seriösare på foto än idag.
Jag har kommit fram till att jag vill ha Nikon D200 som hus, men jag vill ha Canons objektivserie som är något fler och något billigare. Fram för allt på telegluggar.
Så, nu blev du bara ännu mer förvirrad.
Lycka till!
/Fredrik
 
En skillnad som jag tydligt har märkt när jag testat Nikon (har själv Canon), är att de objektiv jag testat känns betydligt långsammare i fokuseringen än Canons objektiv. Däremot så känns det nog som sökaren är aningen större...
 
JohanSandin skrev:
Men visst kan man köpa en d200 och sedan köpa gluggar från andra tillverkare så som sigma och tamron???

ja det går bra.



freolo skrev:
Jag är i samma sits som dig. Jag har tänkt satsa snäppet seriösare på foto än idag.
Jag har kommit fram till att jag vill ha Nikon D200 som hus, men jag vill ha Canons objektivserie som är något fler och något billigare. Fram för allt på telegluggar.
Så, nu blev du bara ännu mer förvirrad.

hehe ok.. så du vill ha Nikon-kamera med Canon -gluggar? Lycka till mannen ;D

Visst är Canons L-tele väldigt fina på alla sätt och vis men Nikon har också bra gluggar...
Vad är det med canons gluggar som gör att du vill ha en D200 men Canonobjektiv?
 
harryett skrev:
hehe ok.. så du vill ha Nikon-kamera med Canon -gluggar? Lycka till mannen ;D

Visst är Canons L-tele väldigt fina på alla sätt och vis men Nikon har också bra gluggar...
Vad är det med canons gluggar som gör att du vill ha en D200 men Canonobjektiv?
Det är givetvis ett paket med 30D + canon-gluggar som konkurrerar mot D200 + Nikon-gluggar.

Canon 10-22mm saknas i mostsvarande hos Nikon.
Någon av Canon 70-200mm/f4, 70-200mm/f2.8 och 70-200mm/2.8 IS funderar jag på.
Detta är väl de främsta objektiv som är aktuella för min del. På den här fronten så ser jag canons gluggar som mer intressant.
Vad gäller kamerahus: Om du har hållit en Nikon D200 i handen så vet även du vad jag talar om när det gäller känslan i magen. D200 både sitter jätteskönt i min hand och upplevdes skönare att använda jämfört med 30D.

Men om man har andra användningsområden än mig. Tex om det räcker med 17-55 som vidvinkel och en 70-200mm som tele där man har krav på f2.8 och bildstabilisering (alt duger med 70-300/f4.5). Då har du flera varma ord från mig som talar för D200.
 
får jag föreslå en D200 och AF-S 80-200mm f/2.8D ED-IF och en AF-S 17-55mm f/2.8G DX IF-ED


vill du ha VR på telen är kanske denna ett alternativ:
AF-S VR 70-200mm f/2.8G ED-IF


Edit:
litet tillägg bara, Jag skulle personligen ha valt Nikon. bla. pga. kameran. jag vet vad du menar om skillnaden mellan 30D och D200 i handen.

och angående vidvikeln: är det skilnaden mellan 10mm och 17mm som avskräcker dig eller?
 
Senast ändrad:
Vad gäller vidvinkel så finns det ok pirat-objektiv. Men i den här jämförelsen så jämför jag nikon vs canon.

Nikon D200, 12-24mm, 17-55mm f2.8, 70-200mm f2.8 VR kostar ca 48 000kr exkl moms.

Canon 30D, 10-22mm, 17-55mm f2.8, 70-200mm f4 kostar lite drygt 30 000kr exkl moms.

Jag har svårt att motivera att Nikons alternativ är 17 000kr bättre.
Givetvis har Nikons telezoom både f2.8 och VR. Men det är inget som jag idag värdesätter, då jag värdesätter smidighet/vikt också. Ex Canons 70-200mm f4.

(80-200 har jag inte hittat, så den kan jag inte uttala mig om.)

/Fredrik, som mer o mer börjar lägga ner tankarna på att byta system...
 
Min upplevelse, som jag förstått det.. vad gäller huvudkontorens service är att de är lika ointresserade och loja på båda märkena...spelar ingen roll om du har grejer för 1250 eller 125000kr. Du får f-n inga svar, extra hjälp iaf =)

Pentax däremot är överlägsna, där kan du få prata om dina "knasiga" ideér med superteknikerna direkt...så var det förr iaf.

i övrigt är race ganska jämnt....

Jag har ju alltid kört nikon pga husen...men om jag kulle börja om..Kanske det blev Canon ändå...om de bara kunde göra något hus modernare än Eos 3.
 
Senast ändrad:
Försök få testa hålla i de modeller du är intresserade av! Du kan antagligen hitta likvärdiga gluggar både hos Nikon / Canon - men känns kamerahuset taskigt i händerna är det inte mycket att göra!

Jag gjorde även en krass ekonomisk beräkning där jag räknade ihop vad ett i mina ögon "rimligt" fotokit skulle kosta på motsvarande modell och det tillsammans med just ergonomin fällde avgörandet (Nikon i mitt fall)!

Lycka till!
 
freolo skrev:
Vad gäller vidvinkel så finns det ok pirat-objektiv. Men i den här jämförelsen så jämför jag nikon vs canon.

Nikon D200, 12-24mm, 17-55mm f2.8, 70-200mm f2.8 VR kostar ca 48 000kr exkl moms.

Canon 30D, 10-22mm, 17-55mm f2.8, 70-200mm f4 kostar lite drygt 30 000kr exkl moms.



Men 2mm hur stor skillnad gör det egentligen? Det är ju bara att ta ett steg bakåt om man har nikons vidvinkel zoom...
 
Men 2mm hur stor skillnad gör det egentligen? Det är ju bara att ta ett steg bakåt om man har nikons vidvinkel zoom... [/B]
Det gör den skillnaden att om man fotar inomhus och vill få med hela rummet. Då går man och ställer sig i ett hörn och vill få med "jätte-massor". Då funkar det inte att "att ta ett steg bakåt"...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.