Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic's DMC-L1 DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
skulle kunna köpa en bara för att den är snygg!!
undrar vad priset blir . . och prestandan
//rob
 
Tänkte också på hur snygg den är. Kul med tiderna på en egen ratt och att det finns en bländarring på objektivet. Det kanske kommer en Leicaversion också.

Synd att det är till 4/3-systemet med den minsta sensorn bland dslr'n.
 
Inte heller varje dag det släpps optik med den mekaniska kvalite'n, åtminstone inte om det är som Leicas tidigare gluggar.(vilket det säkert är). Ska bli intressant att se var priserna hamnar...men blir det för dyrt är de dödsdömda från början...
 
En pryl till i väskan :)

Den här måste undersökas närmare, helt klart.
Om de får full upp-backning med Leica objektiv blir det garanterat ett fint alternativ till alla 1,5x och 1,6x kameror på marknaden.

Sen ser den dessutom bra ut också, och det hjälper ju till lite.

mvh
Bill
 
Snygg och med optisk sökare, tidsratt och bländarring. Det är ju nästan så man dreglar.
Är objektivet lika bra som namnet och utseendet ger intryck av är det ännu bättre.
Risken är väl att den blir svindyr.
 
jag är också rättså rädd att den kommer att kosta fruktansvärt mycket mer än vad den är värd i mina ögon. (minns den förra med fast optik)
 
--------------------------------------------------
Jonne Ollakka skrev:

Tänkte också på hur snygg den är. Kul med tiderna på en egen ratt och att det finns en bländarring på objektivet. Det kanske kommer en Leicaversion också.

Synd att det är till 4/3-systemet med den minsta sensorn bland dslr'n.
--------------------------------------------------

Jorrå, kul med tiderna på en egen ratt och bländarring på objektivet, men så hade nästan alla analoga systemkameror från 30-talet till 90-talet, innan det blev små knappar att trycka på istället, hoppas att utvecklingen går tillbaka till det klassiska upplägget på kamerahuset.

Mycket lättare att hantera och överskådligt dessutom, även i mörker!
Dyrare att tillverka med ratt på kamerahuset och bländarring på optiken, än små knappar till allt möjligt, säkert blir Panasonic DMC-L1 svindyr när den finns att köpa, troligen till hösten 2006.

Men, blir det klassiska upplägget populärt, kanske det sprids oxå till en något billigare D-SLR.
Panasonic DMC-L1 är verkligen snyggt designad, även fast den är en D-SLR är utseendet mycket likt en mätsökarkamera, typ en klassisk Leica M-modell!
Rätt design är aldrig fel!
 
Fast i 4/3-systemet finns ju också Olympus med en hel del gluggar som verkar fina. Och Sigma är på gång, så nog finns det objektiv att byta mellan. För jag antar att prylarna i 4/3-systemet är helt kompatibla? Eller ställer bländarringen till det?
 
Senast ändrad:
vad jag förstår ska det vara helt kompatibelt oavsett bländarringen. Och det är väl egentligen inte konstigare än gamla tiders snäpplås på minsta bländare för att gå över i automatik om det skulle vara så att bländarringen inte kan prata med huset?
 
Intressant nyhet helt klart, ett välkommet tillskott att Panasonic dyker upp i "storsensor-klassen". Lite trist dock att det inte är förrän i höst den väntas börja sälja, känns som en lite väl tidig teaser som man får vänta på.

Tills dess får man väl fundera på om den kommer vara värd en förmodad betydligt högre prislapp än Olympus e-330 då L1:an ger ett mer stilsäkert intryck och annan kontrollbarhet, men annars rätt så lika. Förhoppningsvis får man med Leica-linsen i ett förmånligt kitpris, men annars så tycker jag Zuiko redan verkar ha rätt bra objektivutbud om än ingen med IS.

Känns som Panasonic borde haft någon mer DSLR på gång, L1:an kommer nog inte i första hand addressa alla oss med FZ-kameror som är vana med lång zoom men som vill gå vidare med sitt första DSLR-köp.
 
Jag har funderingar åt samma håll som du Ambjörn. Jag tycker att det känns som att Panasonic har gjort ett första anfall för att ta sig in i "högstatusligan" och få en god renommé bland proffs och kritiker. Att skapa en förväntan är ett gammalt pr knep. Om sen kameran blir omskriven som en man vill ha och som kritikerna vurmar för så har man nått målet.
Men visst fan är den ball!!!
 
arnenym skrev:
Jag har funderingar åt samma håll som du Ambjörn. Jag tycker att det känns som att Panasonic har gjort ett första anfall för att ta sig in i "högstatusligan" och få en god renommé bland proffs och kritiker. Att skapa en förväntan är ett gammalt pr knep. Om sen kameran blir omskriven som en man vill ha och som kritikerna vurmar för så har man nått målet.
Men visst fan är den ball!!!

Håller med !

Hoppas vi får se en Leica variant av den här kameran också, då är det risk för att det blir gröt och pannkaka till middag under en väldigt lång tid :)
 
ANNONS