Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Panasonic's DMC-L1 DSLR
- Trådstartare Petro
- Start datum
Slowfinger
Aktiv medlem
´Verkar kunna bli ett underbart kit! Kul med lite nya innovationer och samarbeten.
Petro
Aktiv medlem
billextreme
Aktiv medlem
En pryl till i väskan
Den här måste undersökas närmare, helt klart.
Om de får full upp-backning med Leica objektiv blir det garanterat ett fint alternativ till alla 1,5x och 1,6x kameror på marknaden.
Sen ser den dessutom bra ut också, och det hjälper ju till lite.
mvh
Bill
Den här måste undersökas närmare, helt klart.
Om de får full upp-backning med Leica objektiv blir det garanterat ett fint alternativ till alla 1,5x och 1,6x kameror på marknaden.
Sen ser den dessutom bra ut också, och det hjälper ju till lite.
mvh
Bill
larsborg
Aktiv medlem
--------------------------------------------------
Jonne Ollakka skrev:
Tänkte också på hur snygg den är. Kul med tiderna på en egen ratt och att det finns en bländarring på objektivet. Det kanske kommer en Leicaversion också.
Synd att det är till 4/3-systemet med den minsta sensorn bland dslr'n.
Jorrå, kul med tiderna på en egen ratt och bländarring på objektivet, men så hade nästan alla analoga systemkameror från 30-talet till 90-talet, innan det blev små knappar att trycka på istället, hoppas att utvecklingen går tillbaka till det klassiska upplägget på kamerahuset.
Mycket lättare att hantera och överskådligt dessutom, även i mörker!
Dyrare att tillverka med ratt på kamerahuset och bländarring på optiken, än små knappar till allt möjligt, säkert blir Panasonic DMC-L1 svindyr när den finns att köpa, troligen till hösten 2006.
Men, blir det klassiska upplägget populärt, kanske det sprids oxå till en något billigare D-SLR.
Panasonic DMC-L1 är verkligen snyggt designad, även fast den är en D-SLR är utseendet mycket likt en mätsökarkamera, typ en klassisk Leica M-modell!
Rätt design är aldrig fel!
Jonne Ollakka skrev:
Tänkte också på hur snygg den är. Kul med tiderna på en egen ratt och att det finns en bländarring på objektivet. Det kanske kommer en Leicaversion också.
Synd att det är till 4/3-systemet med den minsta sensorn bland dslr'n.
Jorrå, kul med tiderna på en egen ratt och bländarring på objektivet, men så hade nästan alla analoga systemkameror från 30-talet till 90-talet, innan det blev små knappar att trycka på istället, hoppas att utvecklingen går tillbaka till det klassiska upplägget på kamerahuset.
Mycket lättare att hantera och överskådligt dessutom, även i mörker!
Dyrare att tillverka med ratt på kamerahuset och bländarring på optiken, än små knappar till allt möjligt, säkert blir Panasonic DMC-L1 svindyr när den finns att köpa, troligen till hösten 2006.
Men, blir det klassiska upplägget populärt, kanske det sprids oxå till en något billigare D-SLR.
Panasonic DMC-L1 är verkligen snyggt designad, även fast den är en D-SLR är utseendet mycket likt en mätsökarkamera, typ en klassisk Leica M-modell!
Rätt design är aldrig fel!
joakimsundkvist
Aktiv medlem
Fler länkar:
http://www.pma-show.com/2006/digital_camera/panasonic_review/015_panasonic_dmc_l1.html
http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/
Är det någon som ahr info om den nya D optik serien på något sätt är kompatibel med Leicas R optik?
Fler gluggar i D serien är utlovade men nu till en början känns det lite löjligt med att kunna byta optik om det bara finns en att tillgå.
http://www.pma-show.com/2006/digital_camera/panasonic_review/015_panasonic_dmc_l1.html
http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/
Är det någon som ahr info om den nya D optik serien på något sätt är kompatibel med Leicas R optik?
Fler gluggar i D serien är utlovade men nu till en början känns det lite löjligt med att kunna byta optik om det bara finns en att tillgå.
joakimsundkvist
Aktiv medlem
OK, då förstår jag lite mer. /Jocke
Petro
Aktiv medlem
. För jag antar att prylarna i 4/3-systemet är helt kompatibla? Eller ställer bländarringen till det?
Undrar jag med!
Slowfinger
Aktiv medlem
vad jag förstår ska det vara helt kompatibelt oavsett bländarringen. Och det är väl egentligen inte konstigare än gamla tiders snäpplås på minsta bländare för att gå över i automatik om det skulle vara så att bländarringen inte kan prata med huset?
Punkk
Avslutat medlemskap
Intressant nyhet helt klart, ett välkommet tillskott att Panasonic dyker upp i "storsensor-klassen". Lite trist dock att det inte är förrän i höst den väntas börja sälja, känns som en lite väl tidig teaser som man får vänta på.
Tills dess får man väl fundera på om den kommer vara värd en förmodad betydligt högre prislapp än Olympus e-330 då L1:an ger ett mer stilsäkert intryck och annan kontrollbarhet, men annars rätt så lika. Förhoppningsvis får man med Leica-linsen i ett förmånligt kitpris, men annars så tycker jag Zuiko redan verkar ha rätt bra objektivutbud om än ingen med IS.
Känns som Panasonic borde haft någon mer DSLR på gång, L1:an kommer nog inte i första hand addressa alla oss med FZ-kameror som är vana med lång zoom men som vill gå vidare med sitt första DSLR-köp.
Tills dess får man väl fundera på om den kommer vara värd en förmodad betydligt högre prislapp än Olympus e-330 då L1:an ger ett mer stilsäkert intryck och annan kontrollbarhet, men annars rätt så lika. Förhoppningsvis får man med Leica-linsen i ett förmånligt kitpris, men annars så tycker jag Zuiko redan verkar ha rätt bra objektivutbud om än ingen med IS.
Känns som Panasonic borde haft någon mer DSLR på gång, L1:an kommer nog inte i första hand addressa alla oss med FZ-kameror som är vana med lång zoom men som vill gå vidare med sitt första DSLR-köp.
arnenym
Aktiv medlem
Jag har funderingar åt samma håll som du Ambjörn. Jag tycker att det känns som att Panasonic har gjort ett första anfall för att ta sig in i "högstatusligan" och få en god renommé bland proffs och kritiker. Att skapa en förväntan är ett gammalt pr knep. Om sen kameran blir omskriven som en man vill ha och som kritikerna vurmar för så har man nått målet.
Men visst fan är den ball!!!
Zoso
Aktiv medlem
arnenym skrev:
Jag har funderingar åt samma håll som du Ambjörn. Jag tycker att det känns som att Panasonic har gjort ett första anfall för att ta sig in i "högstatusligan" och få en god renommé bland proffs och kritiker. Att skapa en förväntan är ett gammalt pr knep. Om sen kameran blir omskriven som en man vill ha och som kritikerna vurmar för så har man nått målet.
Håller med !
Hoppas vi får se en Leica variant av den här kameran också, då är det risk för att det blir gröt och pannkaka till middag under en väldigt lång tid
Knight Palm
Aktiv medlem
Everybody and his mother on the Web are writing...
J. Andrzej Wrotniak skriver på sin websida intressanta tekniska artiklar under rubriken Photo tidbits. Nu senast en artikel om Panasonic Lumix DMC-L1.
Ref:
J. Andrzej Wrotniak skriver på sin websida intressanta tekniska artiklar under rubriken Photo tidbits. Nu senast en artikel om Panasonic Lumix DMC-L1.
Ref: