Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varumärke på bokomslag.

Produkter
(logga in för att koppla)

nicrosoft

Aktiv medlem
Jag håller på med ett bokomslag där jag vill ha med en bild ev en flaska Jim Beam. Jag har själv tagit bilden så den biten är det ingen fara med.

Frågan är om man får lov att använda en bild av en produkt på ett bokomslag utan att fråga om lov. Jag har tittat runt här på fotosidan och har inte hittat ngt som kan hjälpa mig. Det närmsta är "lagen om bild i reklam" men jag tycker inte att man kan jämställa ett bokomslag med reklam.
 
Jag är tveksam till att u får använda bilden om flaskan/ettiketen är huvudmotiv. Ett bokomslag får nog räknas som reklam för boken.

Frågan dök upp i en tråd jag skapade för nått år sedan om att fotografera spritflaskor.

Greven
 
Flaskan kommer inte att vara huvudmotiv men den kommer ev. ändå att ha en framträdande roll på omslaget. Förmodligen lika bra att kontakta leverantören.
 
Senast ändrad:
Generellt sett är det så att andras varumärken inte får användas kommersiellt (jag antar att din bok kommer att säljas kommersiellt om du bekymmrar dig för sånna här problem).
 
Nu blev det inte Whiskyflaskan sin hamnade på omslaget utan min gitarr. :) Hoppas att Fender inte bryr sig.

Frågan är ju i så fall var man skall dra gränsen. Skall man behöva ha tillstånd från Volvo om det står en av deras bilar på en parkering som man skall ha med på ett omslag, det känns lite långsökt,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.