Annons

Problem med skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

spat

Aktiv medlem
Ska förmodligen börja med att säga att detta inte bara stör mig utan flera personer i mina kretsar. Jag fotar med en 300D, en vän fotar med en 350D. Nu till själva problemet! Jag upplever många gånger när jag är ute och fotar, vare sig det är jobb eller för privat bruk, att jag får oklara bilder. Jag får alltså inte den här hundra procentiga skärpa som jag vill åt. Visst, då och då blir det perfekt men allt för sällan. Min vän som äger 350D upplever precis samma sak, att han inte får den här glasklara bilden som han vill ha. Dessa två jättefina kamrer har fått väldigt bra betyg på marknaden och det är många som använder dem i sitt arbetsliv. Två kamrer som kostar en rejäl slant och som man givetvis förväntar sig ge än den tillfredställande kicken som man vill ha. Dock gör den inte det alla gånger.

Vi beslutade oss för att göra ett litet test:

Vi tog våra "käraste" ut på en promenad och drog av en hel drös med bilder. Det var inte många av dessa bilder som blev "kanonskarpa" Vi lånade även med oss en Canon IXUS 40. Alla bilder vi tog med 40:an blev "ultraskarpa".

Högsta upplösning på;

IXUS 40 = (2272 x 1704)
Med 100% skala på taget foto så är bilden glasklar.

300D = (3072 x 2048)
Med 100% på denna är många bilder gryniga och tråkiga, kan absolut inte användas i något sammanhang.

350D = (3456 x 2304)
Upplever precis samma sak som med föregående.

När man fotar med IXUS har man egentligen ingen större kontroll på vad man gör, utan det är kameran som har kontroll över dig. När du fotar med en systemkamera så är det du som bestämmer precis som du vill ha det. Du kan inte skylla på kameran om det blir oskarpt eller annat knas, men varför blir det egentligen så här. Vi kan knappast vara ensamma om detta problem. Du går ut i dagsljus, det är sol och du använder ISO100, högsta upplösning, inte RAW. Jag väljer objektet jag vill fota och ser att skärpan är perfekt. Jag trycker av! När jag kikar på bilden hemma ser jag att den inte alls är lika klar som jag såg den då. Vi gjorde även precis samma sak med ixusen och där va den helt perfekt.


Är det någon som kan svara på detta problem, vad är det för nåt vi missar eller är det helt enkelt så att det går inte att få bra kvalité med en kamera som kostar skjortan att köpa, nerå jag skoja. Skulle vara väldigt tacksam för svar och synvinklar på hur man kan lösa detta problem och vad för inställningar man bör tänka på.

MVH
 
Jag kan tänka mig att det beror på att kamerorna har helt olika bildbehandling. Bildbehandlingen i IXUS:en skärper förmodligen bilderna mer än de andra. Det här går väl att ställa in om jag inte minns fel.

Har du provat att skärpa bilderna från systemkameran i t.ex. Photoshop?
 
* Digitala systemkameror behandlar inte bilden lika mkt (eller inte alls) i kameran -- det får man göra efteråt i datorn (för mig en fördel, men kan tyckas vara en nackdel av många som inte vill/orkar göra det).
Om du vill så kan du kräma upp skärpa/kontrast/färgmättnad i kameran direkt. Det blir nog inte lika överdrivet som i din lilla ixus, men iaf "mer färdiga".

* DSLR har kortare skärpedjup. Vet inte om det var det som du menade, men jag läste i ngn tråd att ngn tyckte "bakgrunden blev suddig på alla bilder". Fördel för min del.


Lägg gärna upp bildexempel.
 
Du menar efterbehandlig? Ja det har jag givetvis gjort, men vill helst undvika det. Vill nå den skärpan redan vid fototillfället. Eller är det helt omöjligt? Nu pratar jag inte orealistiskt skarpa bilder.
 
En av de vanligaste anledningarna till oskarpa bilder är skakningsoskärpa. Nu pratar du om att fota i fullt dagsljus, så då antar jag att slutartiderna blir så korta att det inte borde vara ett problem, men i alla fall...

Sen är det så att alla digitalkameror har ett s k antivikningsfilter som gör att bilderna inte blir helt skarpa direkt, utan behöver skärpas upp lite (precis som Mats och Anders säger), antingen i kamerans inbyggda programvara, eller i ett bildbehandlingsprogram som t ex photoshop

/Tomas
 
spat skrev:
Du menar efterbehandlig? Ja det har jag givetvis gjort, men vill helst undvika det. Vill nå den skärpan redan vid fototillfället. Eller är det helt omöjligt? Nu pratar jag inte orealistiskt skarpa bilder.

Omöjligt och omöjligt, jag tror du kommer bli mer nöjd med bilderna om du lär dig efterbehandla dem. JAG tycker alla bilder från en DSLR behöver/måste efterbehandlas (olika mkt).

Har du provat ändra skärpa/kontrast/färgmättnad i kameran? Du kanske inte får exakt samma överdrivna färgmättnad och skärpa som med Ixusen, men garanterat mer färdiga bilder.
 
mill skrev:
Omöjligt och omöjligt, jag tror du kommer bli mer nöjd med bilderna om du lär dig efterbehandla dem. JAG tycker alla bilder från en DSLR behöver/måste efterbehandlas (olika mkt).

Har du provat ändra skärpa/kontrast/färgmättnad i kameran? Du kanske inte får exakt samma överdrivna färgmättnad och skärpa som med Ixusen, men garanterat mer färdiga bilder.

Jodå jag hanterar photoshop mycket bra, det ingår till en större del av mitt liv att arbeta i det, men jag kanske får nöja mig med att efterbehandla bilderna som jag även gjort tidigare. Känns bara som väldigt mycket arbete. Vad föredrar ni; manuell eller AF när ni fotar?
 
spat skrev:
Jodå jag hanterar photoshop mycket bra, det ingår till en större del av mitt liv att arbeta i det, men jag kanske får nöja mig med att efterbehandla bilderna som jag även gjort tidigare. Känns bara som väldigt mycket arbete. Vad föredrar ni; manuell eller AF när ni fotar?

AF till 99%, bara MF till makro och ansiktsporträtt för min del.

Snälla svara på om du har testat Parameter 1 eller inte :)
 
mill skrev:
AF till 99%, bara MF till makro och ansiktsporträtt för min del.

Snälla svara på om du har testat Parameter 1 eller inte :)

Hehe, sorry! Nej har icke prövat. Sitter på jobbet just nu så jag får pröva att leka lite när jag kommer hem :)
 
spat skrev:
Hehe, sorry! Nej har icke prövat. Sitter på jobbet just nu så jag får pröva att leka lite när jag kommer hem :)

Hmm kom på att Parameter 1 är nog standard på iaf 350D (dvs +1 på alla inställningar), men det finns flera att välja emellan, minns inte exakt, men du kan själv pilla på dem, dvs sätta dem på tex +2.
 
spat skrev:
Två kamrer som kostar en rejäl slant och som man givetvis förväntar sig ge än den tillfredställande kicken som man vill ha. Dock gör den inte det alla gånger.
MVH [/B]

Du får ursäkta mig, men det är nästan alltid fotografens fel när bilderna blir dåliga av någon anledning.
Lyckligtvis, eftersom det går att göra något åt den saken utan extra kostnad.
Jag misstänker att ni inte har full koll på hur fokuseringssystemet i era kameror fungerar och skall användas i olika lägen.
Det är inte lätt med flera fokuseringspunkter och en massa alternativ till fokuseringsmetod.

OM det är som jag säger så föreslår jag att ni ställer kameran på one shotfolusering med fokuseringspunkten i mitten. Förfokusera, dvs. ställ skärpan på önskad plats, komponera och ta bilden. krama av bilden, knäpp INTE.
 
att skärpa upp bilderna i efterhand är inte så jobbigt om man skapar ett funktionsmakro för det. Då kan du skärpa upp hela kataloger med bilder automatiskt...

En raw-bild från en DSLR kan man närmast se som ett negativ, och då borde en jpg från en DSLR kunna jämföras med en polaroid. Vill man ha full kvalitet och skärpa, då är det efterbehandling som gäller. Kameran gör inte det jobbet åt dig.
 
Re: Re: Problem med skärpa

hornavan skrev:
Förfokusera, dvs. ställ skärpan på önskad plats, komponera och ta bilden. krama av bilden, knäpp INTE.

Liten notis bara, men det är egentligen inget bra råd (om man har liten bländare, dvs kort skärpedjup, så kommer fokus att komma på fel ställe om man roterar kameran)
 
frågan är väl redan besvarad mer eller mindre, men jag skulle tro att du inte bara menar själva skärpan. Det du upplever som skarpt hjälps även av hur ljuset ser ut. fotar du med ett skymningsljus som motljus eller släpljus får du betydligt kontrastrikare ljus som tar fram mer detaljer, och upplevs därför också som skarpare. det är kanske därför som du bara får den riktiga kanonskärpan på vissa bilder. annars gäller det som tidigare sagts att på en dslr skärps oftast inte bilderna lika mycket i kameran som i en kompakt, alltså måste du i många fall skärpa upp dom i ett bildbehandlingsprogram i efterhand för att få samma skärpekänsla som i en kompakt. samma sak som för färgmättnad och kontrast..

även vilket ISO du har påverkar. om du kör med iso 200 eller 1600 har stor påverkan i hur skarp bilden blir. har man t.ex. autoiso inställt kan det altså också vara ett problem.
 
Re: Re: Problem med skärpa

hornavan skrev:
Du får ursäkta mig, men det är nästan alltid fotografens fel när bilderna blir dåliga av någon anledning.
Lyckligtvis, eftersom det går att göra något åt den saken utan extra kostnad.
Jag misstänker att ni inte har full koll på hur fokuseringssystemet i era kameror fungerar och skall användas i olika lägen.
Det är inte lätt med flera fokuseringspunkter och en massa alternativ till fokuseringsmetod.

OM det är som jag säger så föreslår jag att ni ställer kameran på one shotfolusering med fokuseringspunkten i mitten. Förfokusera, dvs. ställ skärpan på önskad plats, komponera och ta bilden. krama av bilden, knäpp INTE.

Jo, det var precis det jag skrev också; att man inte kan skylla på kameran utan det är väl snarare
fotografens fel när bilderna får en dålig skärpa.
Men upplever du själv att du alltid får den här glasklara skärpa utan att behandla den efteråt i photoshop. Att bilden är så skarp du nästan kan ta objektet du valt att fota? Skulle vara intressant att höra hur du går tillväga när du arbetar. Tack!
 
Pocketkamerorna skärper bilden väldigt hårt och dessutom anpassat för datorers låga upplösning.

En DSLR som sparar i JPEG skärper mycket försiktigare vilket innebär att bilden ser ganska soft ut i datorn, men denna bild är ett bättre utgångmaterial eftersom de olika parametrarna vid skärpning kräver olika inställningar beroende på slutresultatets tänkta upplösning. I RAW-läge sker givetvis ingen skärpning alls och lämnas helt till det "digitala mörkrummet".

Det är framförallt radien vid skärpning med oskarp mask som skall vara olika vid olika upplösning på visningsmediumet. På datorskärm som har en upplösning på ca 80-110 ppi så krävs en liten radie (en stor ger "halo" effekter), man kan ju faktiskt se enskilda pixlar på skärmen. Men vid utskrift/"labbframkallning" a 300ppi eller tom. mer, då trycker man ofta in mer än 3 gånger fler pixlar per längdmått, då är inte enskilda pixlar längre synliga, därmed krävs en betydligt större radie på skärpningen.
 
Re: Re: Re: Problem med skärpa

mill skrev:
Liten notis bara, men det är egentligen inget bra råd (om man har liten bländare, dvs kort skärpedjup, så kommer fokus att komma på fel ställe om man roterar kameran)
Med liten bländare brukar man mena liten bländaröppning, dvs ett högt bländartal, vilket ger stort skärpedjup. Bara så att det inte blir några missförstånd. Sedan vet jag inte vad du menar med att rotera kameran. Att ställa skärpan, antingen med AF eller manuellt, sedan komponera om och till sist krama av tycker jag är ett mycket bra råd. Kanske du menade att man inte ska flytta kameran för mycket när man komponerar om, för risken att man flyttar skärpeplanet?

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.