Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anonym pool

Produkter
(logga in för att koppla)

donna

Aktiv medlem
FÖRSLAG OM HUR ANONYMA POOLER BÖR SE UT
LÄS FÖRST:
Dags att skriva förslag. Jag vill ha konstruktiva rader här. Gillar DU inte tanken på något sätt? Det är helt OK, skapa en tråd mot anonyma pooler men inte här!
Gillar DU iden? Bra, skriv dina tankar om hur den bör vara. Är vi tillräckligt många så finns det hopp att FS inför det. Tanken är att bilden ges större utrymme utan att man tar hänsyn till vem fotografen är. De som publicerar sina bilder i anonym pool är personer som är less på ryggdunkande, bara ge positiva och intetsägande ord, de vill verkligen veta vad folk tycker om deras bild.

Nu till saken: Följande varianter skulle kunna finnas. Flera kan finnas till en början och efter viss tid så tar man bort dem som inte är populära.

1) Fotografen och kritikern är anonyma både före och efter att kritik har getts.
2) Fotografen och kritikern är anonyma, men efter kommentar har getts så visas namnet på den som kritiserat bilden.

Ni kanske har andra varianter som kan diskuteras här.
Allmänna regler för anonym pool:
Bilden får inte ha ram, signatur, titel och andra saker som kopplar bilden till fotografen. Bilden får inte vara sökbar, annars kan man ju söka och se vem fotografen är.
Det kan finnas en "kontakta fotograf" som syns först när man har gett kommentar till bilden. Vill vi ha den funktionen?

Ni som lockas av tanken att publicera era bilder och få helt ärliga kritik, vad säger ni? Har ni fler tankar och förslag kring hur anonym poolen ska utformas?
Glöm inte att skriv under!
 
Tycker att iden är alldeles förträfflig! Så enkelt som möjligt typ som förslag 1 "Fotografen och kritikern är anonyma både före och efter att kritik har getts."

Kan inte se varför fotografen ska kunna kontaktas eller varför namn ska kunna synas. Det är återkopplingen som är viktig så att man kan utvecklas som fotograf så ju enklare desto bättre.

Känner även att detta kan hjälpa en fotograf som känner sig osäker & inte vågar lägga ut p.g.a. vad folk ska tycka. Finns säkert guldkorn där ute som vi inte får se p.g.a. detta.

//Larsa
 
Jag är väldigt mycket för en anonym pool.

För mig är orsaken att jag skulle sätta större värde på bildkommentarer som jag fått på en anonym bild.
För många skulle det säkert också bli lättare att kommentera ärligt och konstruktivt i en sådan pool.

Jag har tidigare sagt att det på fs är nära nog omöjligt att byta/komplettera till/med en ny stil. Detta eftersom bilder av den nya stilen relateras till de bilder folk är vana att se från fotografen i fråga.

En anonym bild löser problemet.
 
Skriv gärna vilken av de föreslagna varianterna ni föredrar. Jag skulle rösta på att testa #1 ett tag, sedan får vi se om det anonyma kommenterandet missbrukas och ev ändra reglerna.

En till regel: inget tackande (förståss)
 
Absolut alternativ 2: Fotografen och kritikern är anonyma, men efter kommentar har getts så visas namnet på den som kritiserat bilden.

Jag tror det är viktigt att i slutänden veta vem det är som har gett kritik. Detta eftersom vi alla har olika erfarenhet och kunskap och då kan man göra en bättre utvärdering av kritiken.
 
Skulle en regel om medlemskap under en viss tid eller en medlemsnivå kunna användas för att undvika missbruk av polen?

Annars är väl risken den att nån "snorunge" lägger upp en massa porrbilder (har sett det förut bl.a i gästböcker med möjlighet till image upload) vilket effektivt skulle svärta ner och förstöra en sån här pool. När man inte hänger ut sitt namn så ökar risken för missbruk.

Eller skulle de förta ide´en med poolen?

BAW - som tycker grundideen är mycket bra!
 
boris.bonasin skrev:
Absolut alternativ 2: Fotografen och kritikern är anonyma, men efter kommentar har getts så visas namnet på den som kritiserat bilden.

Jag tror det är viktigt att i slutänden veta vem det är som har gett kritik. Detta eftersom vi alla har olika erfarenhet och kunskap och då kan man göra en bättre utvärdering av kritiken.

Ett tillägg som jag gärna skulle se till atlternativ 2: Att man inte får veta om fotografens namn förränn redigeringstiden har gått ut.
 
Jag tycker inte att vi ska disktura formerna alltför mycket utan köra igång poolen och utvärdera efterhand. Det har redan snackats så mycket i olika trådar.

med vänliga och ivriga hälsningar

Johnnie
 
Jag tycker iden om en anonym pool är skitbra! Det skulle innebära att man kunde välja själv om man skulle vilja lägga sitt krut på anonyma bilder och göra det anonymt eller om man skulle gå till en annan pool och lägga mödan där man vet vem man ger kritik till och vem man får den av.

Framför allt skulle det inte längre finnas någon anledning att fotograf (och kanske till och med utrustning) inte framgår redan vid tumnaglarna i de övriga polerna vilket framgick tidigare(länge sedan). Det har jag saknat.
 
Jag tror på alternativ 1, dvs att både fotograf och kritiker förblir anonyma. Med detta alternativ behöver ingens känslor såras offentligt.
Detta förutsätter dock att någon håller lite extra koll på denna pool, risken är annars stor att det ballar ur.
 
Då blir det till att betala, vilket jag tänkt göra läääänge.

Om alla som tänkt lägga upp sina bilder i den anonyma poolen skriver upp sig här tappar vi poängen med poolen. Så upp med den så fort som möjligt.

Ska det vara flera underkategorier eller är det fritt fram för alla bilder?

Kommer bilderna att kunna ses på presentationen som vanligt?
 
Nu motsäger jag mig själv och forsätter argumentera:

Skulle man inte kunna välja anonymitet i valfri pool och göra en länk på framsidan till senaste anonyma bilder oavsett i vilken pool de är inlagda?

//J
 
Kan man inte ha en anonym betygspool. Min idé är att man lämnar betyg enligt vad som redan finns idag men den lämnas anonymt och någon motivering behövs inte.

Den möjligheten att snabbt kunna betygsätta utan att kommentera skulle (enligt mig) öka feedbacken på bilder här på FS. Nackdelen därimot är ju att folk kanske blir bekväma och slutar skriva kommentarer och bara ger betyg.

Att browsa och ge betyg på bilder enligt -"sunkig kattbild med utbränd blixt utan någon som helst idé bakom kompositionen ges betyg 1. Kattbild med idé bakom - värsta fisheye - klockren komposition ges betyg 5".

Det skulle ju också kunna gå att kombinera den anonyma poolen med anonyma betyg. Idag finns ju möjligheten att ge betyg men den funktionen används ju sällan.

Gillar helt klart idén med anonyma pooler, främst #1 med optionen att kunna häva sin anonymitet.

// Johan Maxe
 
Maxe skrev:
Den möjligheten att snabbt kunna betygsätta utan att kommentera skulle (enligt mig) öka feedbacken på bilder här på FS. Nackdelen därimot är ju att folk kanske blir bekväma och slutar skriva kommentarer och bara ger betyg.
// Johan Maxe

Själv så ger mig betyg ingenting, jag har själv slutat ge betyg för länge sedan då en kommentar ger så mycket mer. Kommer aldrig att förstå den femgradiga betygskalan men vill heller inte ha nåt mer avancerat. Konstruktiva kommentarer är grejen enligt mig.

//Larsa
 
Valfrihet är väl alltid bäst

Och den som väljer ska ju vara den som lägger upp bilden. Alltså om han/hon (fotografen) önskar att vara anonym.

Och jag tycker defintivt inte att de som kommenterar skall offentligöras efter en tid. Då faller ju hela iden liksom. Tror att många då avstår från att kommentera.

Däremot ser jag inga problem med att fotografen väljer att ståta med sitt namn om han vill.
 
Mja. Skall det vara anonymt skall det vara anonymt, annars tycker jag hela idéen faller. Varför skulle man annars lägga en bild i Anonyma poolen?

Eftersom det blir en hel del pyssel med att sätta upp det här - själva poolen och dess mallar är rätt enkel, men man måste spärra alla ställen där det står om man lagt en viss bild i en viss pool, senaste kommentarer man givit etc för att folk inte skall röja sin identitet. Så det här inget "snabbt experiment" - skall det göras skall det göras rätt.
 
Så sant Christer Det ligger mycket i ditt resonemang om att det ska göras bra om det ska göras, och nu är jag minsann bronsmedlem :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.