ANNONS
Annons

Hur ofta rengör du som har 20D din sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Inom loppet av ett par månader kommer jag att inhanda en 20D med diverse tillbehör.
Damm på sensorn är något som få fotografer gillar, och dom enda som verkligen har tagit detta på allvar är Olympus. Att tekniken fungerar har jag erfarenhet av.

Ni som äger en 20D, hur ofta har ni rengjort/behöver ni rengöra era sensorer?

När ska andra tillverkare ta efter Olympus?

Tacksam för svar.

Jag plåtar väldigt mycket och byter objektiv ofta, så det blir en del damm.
Ja, det är synbart.

...jag har tagit 1569 kort med min 20D. Jag har gjort rent sensorn 3 gånger enligt följande:

- första gången efter ca 170 bilder och då var det ganska så mycket damm, vilket jag är säker på medföljde kameran från tillverkningen. Jag använde då "våtmetoden".

- andra gången efter ca 1200 bilder då det bara fanns några enstaka dammkorn (små, men irriterande). Vid det tillfället använde jag "SensorBrush-metoden", vilket resulterade i helt ren "sensor" precis som med våtmetoden"

- nästa gång vid ca 1500 bilder med samma metod som föregående. Lika perfekt resultat även denna gång.

Jag föredrar helt klart "Sensorbrush-metoden", eftersom att den går fortare och man slipper slabba med vätskor m.m. Resultatet blir i alla fall det samma dvs. ren "sensor". "våtmetoden räknar jag med att använda när "sensorBrush-metoden" inte räcker till... när det nu kan vara??

En självrengörande "sensor" tar jag för givet att alla tillverkare har på sin "utvecklingslista".

Jag byter objektiv ungefär 1 eller 2 gånger per fototillfälle. Ibland när jag bara är ute efter ett speciellt foto, så byter jag inte alls...

:) Håkan

hakanv skrev:
...jag har tagit 1569 kort med min 20D. Jag har gjort rent sensorn 3 gånger enligt följande:

- första gången efter ca 170 bilder och då var det ganska så mycket damm, vilket jag är säker på medföljde kameran från tillverkningen. Jag använde då "våtmetoden".

- andra gången efter ca 1200 bilder då det bara fanns några enstaka dammkorn (små, men irriterande). Vid det tillfället använde jag "SensorBrush-metoden", vilket resulterade i helt ren "sensor" precis som med våtmetoden"

- nästa gång vid ca 1500 bilder med samma metod som föregående. Lika perfekt resultat även denna gång.

Jag föredrar helt klart "Sensorbrush-metoden", eftersom att den går fortare och man slipper slabba med vätskor m.m. Resultatet blir i alla fall det samma dvs. ren "sensor". "våtmetoden räknar jag med att använda när "sensorBrush-metoden" inte räcker till... när det nu kan vara??

En självrengörande "sensor" tar jag för givet att alla tillverkare har på sin "utvecklingslista".

Jag byter objektiv ungefär 1 eller 2 gånger per fototillfälle. Ibland när jag bara är ute efter ett speciellt foto, så byter jag inte alls...

Tack Håkan för det ingående svaret.
En fråga bara, våtmetoden, vad är det?
Sensorbrush känner jag till.

Rengör med blåsluft på fotoaffären några gånger om året. Ska dock köpa sensorbrush (eller liknande, det finns tydligen även makeuppenslar som fungerar bra), och då blir det oftare. Det känns som om dammet blir störande ca varannan månad.

Scratchen skrev:
Tack Håkan för det ingående svaret.
En fråga bara, våtmetoden, vad är det?

...här är en länk till en beskrivning av en "våtmetod"

...här är är verktygen som beskrivs i länken ovan "verktygen"

...och en länk till

...och en länk för dom som vill köpa sina grejor i Sverige finns här

...vill du enbart vill ha ECLIPSE OPTIC CLEANER, finns den till bra pris här:
YFO

...en sköljblåsa kan man köpa billigt på Apoteket (samma blåsa som medföljer Revaxör öronrengöringsvätska). Blåsan använder man om man vill försöka blåsa bort dammet (blåsan fungerar lika bra som de speciella "foto-blåsarna) som säljs i fotobutiken. Ibland funkar det att blåsa bort dammet, och ibland inte...

/Håkan

Scratchen skrev:
Mycket på en gång nu, tackar så mycket! Ska läsa och lära mig.

Det bjuder jag på :)

Lycka till med inköp av 20D, det är en fantastisk kamera.

Lite damm är inget att oroa sig för - lätt att ta bort. Glöm bara inte att ha ett fulladdat batteri när du ställer in kameran för sensorrengöring, så att spegeln inte "fäller ner sig" om batteriet skulle ta slut...

bive skrev:
Då kan du även passa på att läsa http://194.100.88.243/petteri/pont/How_to/a_Brush_Your_Sensor/a_Brush_Your_Sensor.html

Använder mig själv av denna metod och det har funkat bra. Penslarna är inte speciellt svåra att hitta (räkna med en 100-lapp för ett paket med en 5-6 stycken) och Clas Ohlson har luft på burk som funkar fin-fint.

Var har du hittat dina och vad heter de? Var de rena eller var du tvungan att tvätta dem flera gånger?

mvh

Bent

Jag köpte penslarna på Kreatima i Stockholm. Dom heter Winsor & Newton, Special Value. Jag använder Nr 8 Short Flat.

Vet att penslarna också finns i välsorterade järnaffärer (Solna Centrum t.ex.) men en konstnärsbutik borde ha dom eller få hem dom utan problem. Sminkborstar gav jag upp, lukten som plågade näsborrarna efter en halv dags jagande i diverse parfymaffärer var inte skoj...

Tvättade penslarna 4 gånger för att vara på den säkra sidan och det verkar ha funkat. Inget kladd eller repor på sensorn, och väldigt mycket billigare än ett "proffskit".
Men det är klart, om det inte hade funkat så hade man nog ångrat att man inte kastade ut tusenlappen på "proffskittet" :)

Som tur är har ju du nu provat ;). Jag ska redan imorgon kolla med en lokala konstnärsaffären. Stort tack för informationen.

Peter-> Hur tvättade du dem, eller närmare bestämt-vad använde du för att få dem rena? Yes? Vanligt vatten? Kontrollerade du med att gnugga * ggr mot ett polfilter att se att det inte fanns lösningsmedel kvar på borsten eller du kanske gillar 'living on the edge' :)?

ksjunior skrev:
Peter-> Hur tvättade du dem, eller närmare bestämt-vad använde du för att få dem rena? Yes? Vanligt vatten? Kontrollerade du med att gnugga * ggr mot ett polfilter att se att det inte fanns lösningsmedel kvar på borsten eller du kanske gillar 'living on the edge' :)?

Jag använde mig av lite Yes och en massa rinnande vatten. Testade på ett gammalt polfilter efter 4 tvättar (lät penseln torka i ett par timmar mellan tvättarna) så såg jag inga ränder eller annat som verkade oroväckande.

Sedan så ska man väl inte sticka under stol med att jag gärna testar alternativa metoder, speciellt om de verkar vettiga och klart billigare än de beprövade.
Sensorer är känsliga, men troligen inte så känsliga som man lätt får för sig. Efter att ha läst en hel del skräckhistorier på nätet hur folk har lyckats få både det ena och det andra på sina sensorer utan att det gått år skogen så borde det rimligtvis funka med en billigare pensel som är ordentligt rengjord.
Blåser man dessutom rent med en gummituta (Apotekets revaxör-tuta) så borde man (logiskt) bli av med större fasta partiklar (grus om man nu har rejäl otur) som kanske riskerar att repa sensorn när man borstar den.

Nästa projekt är att testa en egen variant av våtmetoden. Det lär dock dröja ett tag eftersom sensorn än så länge blir helt ren med pensel och luft. Apoteket säljer Isopropylalkohol (100 ml för runt 50-lappen) som tydligen ska vara mer eller mindre identisk med Eclipse-vätskan och jag håller på att jaga fram 100% luddfria dukar som kan fungera som putsdukar. Ska snacka med några kriminaltekniker om vad dom använder för att göra rent sina optiska instrument med (förutom 96%-ig etanol).

Någon som känner till en webshop som säljer dessa penslar? (Den billigare varianten i Sverige alltså.)

GinFlyer skrev:
Någon som känner till en webshop som säljer dessa penslar? (Den billigare varianten i Sverige alltså.)

– Men en vanlig makeup-pensel går ju bra som är av nylon, vilket de flesta är tror jag, annars har konstnärsaffärer nylonpenslar oxå.

Idag förresten köpte jag en gummituta på apoteket för 26 kr! Vad jag inte visste var att hela tutan är gjord i gummi så det känns bra att spetsen är mjuk ifall man skulle nudda sensorglaset.

Funderar på att pröva att blåsa med denna tuta på en nylonpensel för att få upp statisk laddning i borsten, tror ni det räcker el måste jag blåsa från en burk? (har ingen pensel än och inte tillräcklig smutsig sensor för att börja laborera, fick nämligen kameran idag!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar