Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Smooth Focus"

Produkter
(logga in för att koppla)

stäck

Aktiv medlem
I manualen till min Dynax 7D står det om "Smooth focus" på sid. 116 (förmodligen på samma sida i den svenska manualen, heter väl "mjuk fokusering" eller nåt sånt).
Man måste frikoppla autofokusmekaniken "extra mycket" för att få riktigt lös och ledig manuell fokusering på vissa objektiv. Detta görs genom att trycka in objektivlåsknappen samtidigt som man håller ner en knapp på baksidan av kameran (mittknappen i styrkrysset). Vad jag förstått finns samma funktion även på Dynax 7, kanske på några fler Minolta SLR:er.
I mitt fall gäller det bara mitt Sigma 28/1.8, alla andra objektiv blir helt frikopplade av att bara ställa in kameran på manuell fokus på vanligt vis. Om man inte gör det känner man att manuell fokus är betydligt trögare, som om man vevar runt delar av autofokusmekaniken i kameran (men inte alls lika mycket motstånd som då AF är på, då sitter det mer fast än man vågar vrida).

Vad beror detta på egentligen? Kameran drar väl tillbaka den där lilla "skruvmejseln" som gå i objektivet vid MF, oavsett objektiv. Måste den tillbaka extra långt ibland?
Vilka andra objektiv händer detta med?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.