Annons

Hur får vi in bilden i forumet...

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag skapar inte denna tråd för att jag är emot teknikdiskussioner. Dom är bra för att vi lär oss något viktigt, dom är bra för att vi kan dela med oss av nödvändigt tekniskt kunnande. Dom är bra om dom sker med förståelse för olika kunskapsnivåer, men...

Jag skapar tråden för att be er komma på idéer kring hur vi kan vidga forumet till att även handla om bildtankar och bildidéer. Vad vi vill göra med våra kameror? Vilka bilder funkar i vilka sammanhang? Vad vill vi förmedla med våra kameror (teknikmonster)?
 
Japp! Vi kör! Vi startar bildtrådar :)

Häng på ni andra oxå. Den värsta kameran är ju inte till någon nytta om vi inte har bildidéer.

Vilka idéer har ni?
 
Jag har en bildidé!

Jag vill fota kaffe! Jag vill göra en kaffeutställning.

Nästan alla svenskar dricker kaffe. Fast det görs i olika sammanhang och i olika åldrar.

Tänk till i hur många olika situationer, och med hur många olika människotyper och åldrar det går att fota kaffedrickande....

Det är en idé jag vill realisera.

Vilka idéer har du?
 
Det finns väl ett forum som heter Bildlära? Men där är det sannerligen inte mycket fart... =) Synd, för ska man utvecklas vidare som fotograf, så är det ju bilder man ska diskutera och inte en massa teknik.

Fram för mer bildsnack!!
 
Jag har en till större bildidé...

Det är att jag vill använda naturen till att göra det jag jag ser som "konstnärliga" bilder som förmedlar känslostämningar. Jag övar på det och vill en dag sammanställa sådana bilder i något sammanhang...

Jag kan ge mig på att ni sitter och trycker på bildidéer, små eller stora, som ni vill göra.

Vad tänker ni?
 
Jag har en idé som jag länge velat göra.
Ta kort på alkisar, hemlösa och andra "förstörda" människor i min stad.
Mörka svartvita bilder med rörelseoskärpa.
Men jag har inte vågat mig ut i mörkret än.
 
Bildidéer kan man ju få hur många som helst, mer eller mindre realistiska. Det svåra är att bestämma sig och realisera den tycker jag. Ibland är jag kanske inte redo och ibland har jag inte dom resurser som behövs för idén... Sedan så är nog jag lite sådan att jag gärna behåller mina idéer för mig själv, åtmindstone tills jag börjat realiserat den. Vill ju inte att någon ska sno den, även om den kanske inte är originell och flera har redan gjort något liknande =) Är jag snål då? ;-D
 
Sten och berg! Jag är inte geolog eller så men när man bor mitt i graniten och ser alla formationer och skiftningar så är det svårt att inte inspireras. I söndags tag jag en runda med hojen på Ramsvikslandet (Sotenäset) och hamnade längst ut på den västligaste spetsen, Koholmen. Bergsformationerna där är fantastiska.
 
Jag svarar på en av frågorna Janne ställde genom att citera mig själv från en liten bok där jag brukar skriva ned sådant jag kommer på och tycker är viktigt. Vad är det vi vill förmedla med våra kameror?

"25/12 1990
En bra bild ska förmedla något av själen i motivet. Ljus, komposition, skärpa, skärpedjup, exponeringstid, färg, kontrast, brännvidd, film, etc. är medel som står till buds för att åstadkomma detta. Medlen har dock en tendens att bli självändamål. Man fastnar gärna i tekniken istället för att försöka tränga djupare in i det man ser och därefter fundera över hur man ska förmedla det man känner och upplever. Därför är det så svårt att ta verkligt bra bilder.

1/12 1992
Jag gör bilder. Kameran är mitt redskap. Likaså förstoringsapparaten. Filmen och fotopapperet är mina material. Den fotografiska bilden är mitt medium. Med alla dess begränsningar och möjligheter. Inget i hela världen kan hindra mig att använda dessa möjligheter. Endast min egen fantasi och kreativitét sätter gränserna för vad jag kan åstadkomma. Kalla det FOTOGRAFI eller KONST. Det ger jag fullkomligt f-n i. Jag kallar det BILD och mina bilder utrycker det jag känner inom mig. Det som inte går att förklara i ord men som jag genom bildens komposition, utsnitt och tekniska utförande försöker materialisera och tydliggöra."

När jag nu i efterhand läser dessa ord så har nog ingenting förändrats. Jag är nog densamme idag och har lika svårt att i ord beskriva vad jag vill förmedla med bilden. Visst kan jag beskriva bilden men känslan är svår att sätta ord på. Många av mina bilder är nog ändå ett försök att förmedla naturens inneboende väsen, inte någon artbeskrivning eller liknande, utan dess fantastiskt varierande former och olika harmonier. Men även sådant människan åstadkommit har en själ. Ett väsen som avspeglar sig i arkitektur mm. Jag tror att det är något av detta jag också försöker förmedla i andra bilder. Människor har jag haft svårt för att fotografera. Kanske för att jag nog alltid varit en "enstöring" och trivs med det, att vara för mig själv och gå mina egna vägar. Men vem vet, någon dag kanske man ger sig på även det med samma lust och energi? En idé för nya typer av bilder?
 
Mehul skrev:
Jag har en idé som jag länge velat göra.
Ta kort på alkisar, hemlösa och andra "förstörda" människor i min stad.
Mörka svartvita bilder med rörelseoskärpa.
Men jag har inte vågat mig ut i mörkret än.

Det är en tuff uppgift att våga göra det, men det kan bli bilder som kan ha en nyttig uppgift i att visas upp för en större publik!
 
Contax skrev:
Bildidéer kan man ju få hur många som helst, mer eller mindre realistiska. Det svåra är att bestämma sig och realisera den tycker jag. Ibland är jag kanske inte redo och ibland har jag inte dom resurser som behövs för idén... Sedan så är nog jag lite sådan att jag gärna behåller mina idéer för mig själv, åtmindstone tills jag börjat realiserat den. Vill ju inte att någon ska sno den, även om den kanske inte är originell och flera har redan gjort något liknande =) Är jag snål då? ;-D

Det är naturligt att man vill hålla vissa delar för sig själv, men som medlem på fotosidan bör man kanske dela med sig iallafall lika mycket som man tar.
 
Arleklint skrev:
Det är naturligt att man vill hålla vissa delar för sig själv, men som medlem på fotosidan bör man kanske dela med sig iallafall lika mycket som man tar.

Det är alldeles riktigt Janne! Just nu är jag inne i en period där jag vill fotografera människor. Jag har precis kommit hem från en resa till Rom där jag verkligen kom loss med att plåta människor! Det blev nästan 6 rullar på 3 dagar. Får se hur många bilder som blev något =)
Det viktiga var ändå ATT jag plåtade människor. Jag har förut varit lite feg och försiktig med det. Därför kändes det roligt att komma loss lite :)
Andra idéer är att fotografera musiker. Definitivt inget originellt men roligt! Ytterligare en idé är att fotografera afrikansk dans i studio. Mycket färg och rörelse! Nu har jag inga kontakter med afrikanska dansare och inte heller någon studio, så det får ligga på framtiden ;-)

Någon som vill sammarbeta med ett sådant projekt? :)
 
Jag har haft tankar att plåta spansk tango, men inte kommit till skott. Lika färgrant där, men afrikansk dans rockar!
 
Vardagen!

Apropos bildtrådar: Varför inte fota vår absoluta vardag!? Ta bilder vid frukosten, på jobbet, läxläsnignen, nattningen...
Kanske flera med mig - inte alltid eller någonsin - har vackra modeller, färgglada blommor, frustande älgar och fantastiska solnedgångar (speciellt i november) att fotografera till vardags.
Man drar sig kanske för att laddda upp denna typ av bilder som kanske är lite tekniskt dåliga men som samtidigt förmedlar det vi kanske sysslar med mest.
Kanske verkar inlägger lite amatörmässigt i detta illustra sällskap, men det är också skrivet av en sann amatör!
 
Offentliga toaletter

Låter sjukt och det är det nog också.
Men tanken är att plåta ett antal offentliga toaletter i en stad (Borås) och sen ha en utställning på ex. Bibliotekets toaletter.
Fast jag har inte kommit till skott än.

Håkan
 
Jag håller på med två st "projekt". Det första går ut på att jag tar massa bilder på industriområdet/hamnen i Västerås med allt vad det innebär.

Det andra är en slags dagbok där jag tar en bild på mig själv (oftast i nån spegel) varje dag. Nu får jag väl iofs erkänna att det knappast blir varje dag, men jag har iaf en stor bunt med kopior på mig själv där jag nu kan se hur mitt humör har varit under vissa perioder. Jag ska nog fixa ett album där jag lägger in alla i kronologisk ordning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.