Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är meningen med ljusstarka objektiv?
- Trådstartare klyscha
- Start datum
Det finns faktiskt objektiv som presterar optimalt redan på full bländaröppning, exempel är Canons 85/1,8, 135/2 och 200/1,8 liksom flertalet av Canons mest ljustarka teleobjektiv.
Men skärpa är inte allt. Ibland använder man stor bländaröppning för att få snygg oskärpa i bakgrunden till porträttbilder eller för att få korta slutartider så att man kan frysa rörelser.
i denna bild har jag medvetet använt stor bländaröppning för att få kort skärpedjup. OCch nog är bilden skarp där den ska vara det.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=203268
Men skärpa är inte allt. Ibland använder man stor bländaröppning för att få snygg oskärpa i bakgrunden till porträttbilder eller för att få korta slutartider så att man kan frysa rörelser.
i denna bild har jag medvetet använt stor bländaröppning för att få kort skärpedjup. OCch nog är bilden skarp där den ska vara det.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=203268
klyscha skrev:
Magnus- Men om man vil ha stort skärpedjup i lite ljus så är ju stativ ett måste och poängen med "ljusstarka" objektiv försvinner.
Visst, men alla fotografer plåtar ju inte samma saker.
Jag är pressfotograf och stativ använder jag bara någon enstaka gång om året. Jag har större behov av ljustarka objektiv så att jag kan använda det befintliga ljuset och slippa blixt. Landskapsbilder är inte så vanliga i nyjetstidningar...
Andra fotografer tar aldrig bilder på folk och bara naturbilder. Terje Hellesö använder väl stativ till 99 procent.
klyscha skrev:
Får du inte för kort skärpedjup om du använder f/2.0 och liknande? Eller det kanske räcker om man har lite avstånd till motivet. Antar att vidvinkel ökar skärpedjupet också.
2,0 kan vara för kort skärpedjup men till porträtt räcker det att ett öga är skarpt.
Skärpedjupet är faktiskt större med teleobjektiv. men eftersom vi oftast fotograferar med vidvinkelobjektiv på relativt sätt större avstånd så upplever vi att vidvinkelobjektiv har större skärpedjup.
Bifogar bild med 135/2,0 på bländare 2,0
Bilagor
Estethia
Aktiv medlem
de flesta porträttfotografer ääääälskar gluggar med 1.8 och lägre nuffror!
det är snyggt att rama in ett ansikte med en suddig bakgrund.
och själv hatar jag stativ så ljusstarka gluggar är att föredra om man ska slippa rörelseoskärpa.
jag föredar nämligen att plåta många bilder så jag ser till att ha minst nån bild med skärpan på rätt ställe än att ha ett skärpedjup som räcker till jordanien.
det är snyggt att rama in ett ansikte med en suddig bakgrund.
och själv hatar jag stativ så ljusstarka gluggar är att föredra om man ska slippa rörelseoskärpa.
jag föredar nämligen att plåta många bilder så jag ser till att ha minst nån bild med skärpan på rätt ställe än att ha ett skärpedjup som räcker till jordanien.
sagan
Avslutat medlemskap
f/1.8 passar till alla motiv..beror ju inte på motivet utan på vad du vill lyfta fram i bilden.klyscha skrev:
Det kan inte finnas många motiv f/1.8 passar till.
Landskapsbild med f/1.8:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=114304
sagan
Avslutat medlemskap
Hehe...du kan ju givetvis använda vilken bländare som helst på ett ljusstarkt objektiv, inte bara den största.
Samma objektiv som tidigare bild men nu med f/4:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=109195
Samma objektiv som tidigare bild men nu med f/4:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=109195
Fotograf121
Aktiv medlem
jag använder Canon 10D med ett 17-40/4L USM där jag ibland skulle vela få bakrunden difus för att få mer fokus på bilden ska jag ens komma i närheten av detta måste jag använda f4 och 40mm men endå inte lyckas prestera detta då bränviddsförlägningen på x1,6 ökar skärpdjupet så skulle jag kunna använda 2,8 istället så skulle jag ha lättare att prestera detta.
Jag tycker i det jag har läst om att du tycker man ska använda stativ i ljussvaga förhållanden gör att man kan skippa ljusstarka objektiv är snevridet och på fel bana. Du måste tänka bildskapande.
Jag tycker i det jag har läst om att du tycker man ska använda stativ i ljussvaga förhållanden gör att man kan skippa ljusstarka objektiv är snevridet och på fel bana. Du måste tänka bildskapande.
Estethia
Aktiv medlem
klyscha skrev:
Hur stort skärpedjup ger 1.8 på några meters avstånd? En decimeter? Två?
Det kan inte finnas många motiv f/1.8 passar till.
hehe, vill du skapa såna begränsningar i ditt fotograferande så varsågod. ;o)
själv plåtar jag alltid med största bländaröppning utom när jag plåtar IR.
eftersom kompaktkameror alltid har små bländaröppningar så tycker jag personligen att det ser mer amatörmässigt ut med långt skärpedjup på porträtt och liknande närbilder.
dessutom. ju mer vidvinklig glugg man har och ju längre bort från motivet man står, desto längre skärpedjup och vice versa.
nåt du kanske inte tänkt på?
sagan
Avslutat medlemskap
Du får exakt samma skärpedjup som med fullstor sensor...endast utsnittet ändras.121an skrev:
bränviddsförlägningen på x1,6 ökar skärpdjupet
sagan
Avslutat medlemskap
Och har du inte ljusstarkare än f/4 i den situationen så får du leva med suddiga bilder.
Alternativt så kan man givetvis använda blixt..
Själv föredrar jag att använda stativ i svagt ljus..då kan man välja vilken bländare man vill, iaf så länge det inte är rörliga motiv.
Alternativt så kan man givetvis använda blixt..
Själv föredrar jag att använda stativ i svagt ljus..då kan man välja vilken bländare man vill, iaf så länge det inte är rörliga motiv.