Annons

Ha kvar färg i svart/vit bild...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattee

Ny medlem
... har sett ett antal foton där man har kvar vissa färger tex; Blommor där blommans färg e kvar men allt annat finns i svart vitt...

Photoshop? hur gör man!?
 
hehe jaha =) Trodde det fanns ett filer som gjorde att man juh kunde just spara vissa färget...

Tack i..af ;)
 
För den här bilden valde jag jockeyerna med lasso (i STOR förstoring!), inverterade urvalet och desaturerade.
(ursäkta min svengelska!)
/Gitte
 

Bilagor

  • jockeys.jpg
    jockeys.jpg
    39.4 KB · Visningar: 437
Ok.... tycker att man kan göra så riktigt fina bilder på det här sättet..

Mkt specialla. =)

Tack
 
man kan oxå göra så här:

först göra bilden s/v.
(finns många sätt. ctrl+shift+U eller channel mixer eller konvertera till gråskala. jag föredrar channel mixer själv)
se till att bilden är i RGB (om konvertering används) och markera i händelsepaletten brevid den händelsen där bilden sist var i färg så det dyker upp en liten pensel med pil i rutan.
sen målar jag med händelsepenseln (Y) på de detaljer jag vill ska tillbaka till färg.
för det mesta målar jag inte med full opacitet, utan drar ner lite på färgmättnaden med kanske 60-70 % opacitet bara.

det här gör att man inte behöver jobba i flera lager. oftast går det fortast oxå.

ett tips är att innan det börjar målas tillbaka färgdetaljer, gör en sepiatoning.
ibland kan nämligen det s/v i bilden se lite skitigt och trist ut när det kommer tillbaka färg i bilden igen.
en sepiatoning kan göra övriga bilden varmare och klarare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.