triss skrev:
Har köpt en Epson Perfection 1670 Photo.
Nu undrar jag, när jag ska skanna negativ, vilken upplösning ska jag välja? Finns det någon formel? Ex. vilken upplösning ska jag välja om bilden ska bli 20x30cm vid utskrift i 300dpi?
Har inte hittat något alls om detta i instruktionsboken, tycker det är dåligt att man inte tar upp sådant väsentligt.
Visst finns det en formel, men tänk sakta igenom det hela så ser du att det finns ett enkelt samband. Om din slutgiltiga bild ska vara 20 cm hög (vilket är ca 7,87 tum, ty 1 tum = 2,54 cm) och ska kunna skrivas ut med 300dpi (punkter per tum) krävs det sålunda att bilden är 7,87 x 300 = 2360 punkter (ungefär) i höjdled.
Sen beror det på vad du använder för negativformat. Ju större format desto lägre upplösning klarar du dig med. Om du använder 35mm-film är negativrutan 24x36 mm stor, med andra ord 24 mm eller 0,945 tum hög. Upplösningen vid inskannningen måste då vara 2360 / 0,945 = 2500 dpi (avrundat).
Vill du ha en formel så blir den sålunda
x = y * z / w
där x är inskanningsupplösningen i dpi, y är bildens ena dimension i tum, z är den önskade uppösningen för utformatet och w är motsvarande dimension i tum för negativet.
Tänk även på att papper och negativ inte alltid har samma höjd/breddförhållande. I detta fall var det så, men om inte får man tänka till och matcha det mer "avlånga" formatets längsta sida till det mer kvadratiska.
2500 dpi är lite mer än vad din Epson har som äkta upplösning (1600 dpi), dock så verkar den ju med någon form av interpolering eller halvstegsskanning klara av 3200 dpi.