Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av 5 färgdiafilmer

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Nu har jag testat färgdiafilmer. Alla bilderna togs med samma objektiv (Nikkor AF 50/1.4 på bländare 8) och olika filmer i olika hus. Jag tog även samma bild med D70 och Nikkor Ai 35/2.

Allmänna kommentarer:

Fuji Astia 100F
Finkornigast men skillnaden är liten. Mycket låg kontrast och låg färgmättnad. Perfekt för skanning. Perfekt för hårt dagsljus. Bilderna ser dock bleka ut i projektor jämfört med de övriga.

Fuji Provia 100F
Ligger mellan Astia och Velvia i färgmättnad och kontrast. Något kall.

Fuji Velvia 100F
Hög färgmättnad och kontrast. Briljanta bilder i projektor men en mardröm att skanna.

Fuji Velvia 100 (Japanversion)
Hög färgmättnad och kontrast. Briljanta bilder i projektor men en mardröm att skanna. Varmare färger än Velvia 100F. Påminner om gamla Valvia 50 men har finare korn.

Kodak E100VS
Hög färgmättnad. Lägre kontrast än Velvia vilket gör den lättare att skanna. Något grövre korn än de andra.

Nikon D70 (6 Mpixel)
Renare och klarare bilder än skannde färgdia. Betydligt mer detaljer i skuggorna.
 
Bilder finns i detta album

Utsnitt ur dessa. Filmerna är från vänster:
Astia, Provia, Velvia 100F samt
E100VS, D70, Velvia 100 (Japan).
 

Bilagor

  • t1.jpg
    t1.jpg
    48.5 KB · Visningar: 563
Astia, Provia, Velvia 100F samt
E100VS, D70, Velvia 100 (Japan).
 

Bilagor

  • t3.jpg
    t3.jpg
    48.7 KB · Visningar: 558
Astia, Provia, Velvia 100F samt
E100VS, D70, Velvia 100 (Japan). [/B][/QUOTE]
 

Bilagor

  • t2b.jpg
    t2b.jpg
    39.7 KB · Visningar: 544
D70 är bättre än skannad dia! Till vänster Provia 100F skannad med Nikon LS-4000 i 4000 dpi och till höger Nikon D70 (JPEG fine). Nedanför är den skannade bilden nedskalad och digitalbilden uppskalad så att de får samma storlek.

I lupp på ljusbordet är filmen något detaljrikare men det försvinner i skanningen. Dessutom är kornet störande. Jag föredrar helt klart den renare digitalbilden.
 

Bilagor

  • vs1.jpg
    vs1.jpg
    35.4 KB · Visningar: 542
Bilderna på det gula huset var intressanta. De enda väsentliga skillnaderna jag upplever mellan Fujis filmer är att Provian mycket riktigare är kallare och att Velvia 100F och Astia 100F ger identiskt klara färger när man tittar på t.ex. backarna i nederkanten. Om man tittar på husets gula vägg ser man dock att Velvian är mer mättad.

Däremot upplever jag att Provian har större kontrast än Velvian. Hur har du efterbehandlat bilderna?
 
LeadHead skrev:
Ja då är verkar det lite märkligt att skuggorna är djupare i Provia-bilden...?
I tredje bildexemplet ser det lite skumt ut. Men titta på första exemplet i dörröppningen. Där syns tydligt att Velvian blir mörkare i skuggan och att Astia blir ljusast.
 
objernulf skrev:
D70 är bättre än skannad dia!
I lupp på ljusbordet är filmen något detaljrikare men det försvinner i skanningen. Dessutom är kornet störande. Jag föredrar helt klart den renare digitalbilden.

Det framgår inte någonstans vilket ISO-värde D70:n var inställd på.
 
Hej

inte direkt nytt kanske. En del bilder är ju dessutom svåra att jämföra med varann eftersom ljuset bevsiligen skiljer sig åt. Jag gjorde en liknande övning S2 kontra Velvia och fick en del hugg o slag då man undrade varför... utgången var given ansågs det.

Men, allt är ju inte kornfrihet o insmickrande färger... digitalkamerans akilleshäl är det binära beteendet vid svårt ljus anser jag. utfrätt högdager eller insotade (brusiga) lågdagrar är en prio man får hantera mest hela tiden om man skall få ut max.

Personligen har jag sålt mina dslr medans man får ut något av dem... Pentax 645 systemet o dia blir det för mig.

Kanske framöver då man slipper den Bayerska färginterpolleringen, moaré samt att tekniken motsvarar negativ färgfilms dynamik... då kommer jag att köpa igen, kanske. Framtilldess lånar jag dslr då jag behöver och sambon få ta kort med en Ixus 430 medans jag skapar bild på dia ;-).

med vänlig hälsning
Johan
 
D70 var på ISO200. Det skiljer 30 minuter mellan D70-bilden och filmbilden då jag av misstag hade kört på ISO800 (visas nedan).
 

Bilagor

  • 800.jpg
    800.jpg
    4.3 KB · Visningar: 299
objernulf skrev:
Fuji Velvia 100F.
Hög färgmättnad och kontrast. Briljanta bilder i projektor men en mardröm att skanna.
Jag håller med om att den är svårscannad, inte alls lättare än Velvia 50 som det påstås från tillverkaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.