Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Velvia 100F testad!
- Trådstartare objernulf
- Start datum
Wolfgang
Aktiv medlem
Tack för en fin test, Olle!
Själv har jag kört 4 st Velvia 100 och förälskat mig i den filmen. I början var jag dock mera avvaktande.
Velvia 50 och Provia 100 har jag aldrig tyckt om, utan använt E100VS istället.
Dina fina tester stämmer precis överens med mina mindre vetenskapliga iaktagelser.
Det blir Velvia 100 i framtiden!
Själv har jag kört 4 st Velvia 100 och förälskat mig i den filmen. I början var jag dock mera avvaktande.
Velvia 50 och Provia 100 har jag aldrig tyckt om, utan använt E100VS istället.
Dina fina tester stämmer precis överens med mina mindre vetenskapliga iaktagelser.
Det blir Velvia 100 i framtiden!
objernulf
Aktiv medlem
Ja, jag körde +/-1 steg i 1/3 steg och med min mätare blir det "rätt" med EI 100 för Velvia 100F.elohim skrev:
har inte läst hela tråden.. men har du testat alternativinställningar till ASA100?
Är det sonika 100 som gäller för V100F?
objernulf
Aktiv medlem
Nej, de är lika. Däremot är nya Astia 100F något lite finkorningare.EricSthlm skrev:
Är provia 100f finkornigare än velvia 100f?
Langsor
Aktiv medlem
elohim skrev:
vad kostar Velvia 100? Alltså upp till hur mycket är skäligt att betala utan att känna sig lurad?
i butiken där jag jobbar så tar vi 85:- för velvia 100
objernulf
Aktiv medlem
Mer mättade, något varmare och högre kontrast (mörka partier blir sotsvarta). Fungerar bra i projektor men inte så bra för skanning.Damocles skrev:
Hur är färgerna i Velvia 100F kontra Provia 100F.
Hercules
Aktiv medlem
J. Patric skrev:
Velvia 50 verkar dra lite åt magenta, och 100:an aningen åt cyan. E100VS verkar mer neutral.
Enligt min åsikt lider Velvia 50 av ett kraftigt magentastick/rödstick? vid vissa motiv, kanske främst i skugga och blå himmel.