Annons

Varför är knäppa färgfilmer populära?

Produkter
(logga in för att koppla)
Agfa RSX gillar jag däremot. Rena klara färger med naturlig återgivning.

Den e grym, och dessutom billigare än andra dia.Har fått YFO i Malmö att ständigt ha hemma 20 rullar i kylen för mig o andra som använder det.


Niklas, kylförvarad vid +6.
 
En bild har inte alltid syftet att exakt återge hur verkligheten ser ut. Snarare kanske bilder ofta syftar till att återge en känsla.

Att fota grovkornigt svartvitt, att använda olika typer av filter eller använda finkorniga färgstarka diafilmer är väl alla olika sätt att påverka bilden så att den bättre återger eller förstärker en känsla.

Verkligheten är varken grovkorning, svartvit eller extremt färgstark, men valet av film och teknik kan hjälpa oss att återge sånna känslor som inte fastnar på film.

För övrigt tror jag inte det är något speciellt just nu att färgstarka filmer är populära. Hur länge har Velvia och 100VS funnits på marknaden? Och vad hade man innan dess?
 
Tja patrik, skulle rekomendera att köra Kodak portra NC(natural color), tycker den blir väldigt nära färgerna som ögat ser det...
vill du ha lite mer kontrast kör då Kodak portra VC, båda med väldigt fina hudtoner.

Rille
 
Jag körde Portra 160 VC på ett bröllop och då var det för att ge bilderna en extra värme. Mycket uppskattade av brudparet ska tilläggas.

Jag använder sådana filmer för att skapa en viss känsla helt enkelt. And I like it! Kör inte med den typen av film för jämnan.

(Svartvitt regerar *S*)

Mina småtankar kring ämnet, och ingen kan säga att jag har fel ;)

/Henke

Läs nu för guds skull detta lite med glimten i ögat!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.