Krille
Aktiv medlem
I Photo Natura diskuterade vi för flera år sedan naturfotots framtid i en värld där fotografin blir allt mer digital. Vi antog pessimistiskt att naturfotots trovärdighet skulle påverkas av att det är så lätt att skapa perfekta bilder i en dator. Amerikanske naturfotografen Art Wolfs klantiga klavertramp i sin bok Migrations var rena järtecknet. Vi hade många diskussioner om ämnet och beslöt att en digitalt förändrad naturbild alltid borde vara försedd med en märkning. Tyvärr har det inte blivit så. Idag har vi fått just det mardrömsscenario som vi i Photo Natura och många andra naturfotogarfer fruktade - att en alltför bra naturbild riskerar att ifrågasättas med kommentaren: "Bra bild! Kanske gjord i Photoshop?"
Själv har jag fått höra den kommentaren om mina egna bilder ett flertal gånger, både på utställningar och även här på Fotosidan. Jag tycker att det borde vara självklart att man märker sina datorfixade och datorskapade bilder så att det klart framgår att de inte är naturliga. Exempelvis med ett stort, fett D (digital).
/Christian Nilsson, Photo Natura medlem
Själv har jag fått höra den kommentaren om mina egna bilder ett flertal gånger, både på utställningar och även här på Fotosidan. Jag tycker att det borde vara självklart att man märker sina datorfixade och datorskapade bilder så att det klart framgår att de inte är naturliga. Exempelvis med ett stort, fett D (digital).
/Christian Nilsson, Photo Natura medlem