Annons

Val av bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Llindberg

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en ny bildskärm för att kunna jobba bättre med bildbehandling. Har fått tipset att köpa en 19-tums CRT-skärm av märket Lacie som visst är populärt inom den grafiska branchen. Vilka andra lämpliga skärmar finns på marknaden om man vill säker på att få bra färgåtergivning?

/Lars
 
Hej

Själv har jag en Lacie 22" och är mycket nöjd, men den är egentligen Mitsubishi skärm som är färgad (blåsvart) och har en huva. Som jag har förstått så får du en Mitsubishi skärm några tusen kronor billigare men med samma prestanda (dvs samma skärm). Någonstans har jag sett en ny skärm från Mitsubishi som är svart och har huva och den är säkert billigare. Hade jag vetat detta innan så hade jag nog köpt en Mitsubishi skärm. Om du har råd så skaffa en 22"

Omar at http://sydnet.net/omar
 
Är kanske inte riktigt rätt man att rekommendera skärmar då mitt tekniska kunnande inte är på topp men ...köpte själv på rekommendation en Mitsubishi diamond pro920 crt19" just för bildhantering och den är knivskarp! Den ligger kanske snäppet under Lacie men är förhållandevis billig, kostade 5000:- på Warehouse express för ett halvår sen och har inte ångrat mig en sekund. Visst, du kan punga ut det dubbla men ska du ha en kanonskärm för "billig" penning så ta dig en titt i alla fall.

Mvh/Jan
 
Tror att Lacie bara använder Mitsubishis bildrör och bygger skalen själva. Dock lär väl dom ha lite extra kvalitetskontroll ovanpå mitsubishis egna.

Står det Diamondtron är det typ 99% säkert att det är ett mitsubishirör i den då dom äger patented på diamondtron precis som sony har patent på trinitron.

När det gäller samsung vet jag att dom har en del skärmar med mitsubishirör i, och en del tror jag är egentillverkade, vet dock inte om dom har licensierat tekniken. Annars kan du komma undan ruskigt billigt med samsung i jämförlse, typ strax över 6k för en 22".
 
Jag har en Samsung 22-tummare som jag tror heter SyncMaster 1100P. Köpte den med ett datapaket genom jobbet för ett år sedan & har därför inte koll på priset.

Jag är inte speciellt imponerad av den & undrar om dom skärmar ni avhandlar här håller en högre kvalite än den? Funderar nämligen på att byta upp mig.

Larsa
 
Tack för synpunkterna. Jag kommer nog att hålla mig till 19 tum av utrymmesskäl. Såg på Inwarehouse att en Lacie 19tum kostar 5700 inkl moms och Mitsubishi Diamond Pro920 19CRT 3600 kr (fast exklusive keps). Om jag förstår det hela rätt så skulle det vara samma skärmar men att Lacien håller högre kvalitet ändå?
/Lars
 
Jag tycker att Sony är ett märke som inte ska glömmas bort. Är själv oerhört nöjd med min E530 och en G420. Problemet är ju dock att Sony inte längre tillverkar CRT-skärmar under 21"...vilket egentilegn gör det här inlägget totalt meningslöst, såvida du inte köper begagnat.
Jag är iaf. säkert på att jag kommer köra Sony i skärmväg länge länge till.

//Ola.
 
Vi har både Lacie, Mitsubishi och Barco.

Barco är dyrast men även tveklöst bäst.
Lacie är bra men lite svår att kalibrera
Mitsubishi är en utmärk skärm för en "billig" penning.

Har även en 19-tum Syncmaster, som jag är jättenöjd med, men den använder jag åas.inte så mycket till bilder.
 
Hej! Ny här men tänkte ändå lägga in vad jag har för erfarenheter av skärmar. Har jobbat som scanneroperatör/bildredigerare sedan några år så ett par skärmar har jag iallafall provat.

Barco: grafikernas Rolls Royce. Tyvärr tokdyr pga sin avancerade teknik och knappast något en vanlig dödlig kan motivera att köpa.

Eizo: TFT-skärm. Grymt bra skärm måste jag erkänna även om den inte kommer upp i barco-klassen och många tusen billigare än barcon. Tror t.o.m den har fått recensioner om sig att vara näst bäst? Tyckte personligen att den var helskön att jobba vid. Finns både som 17" och 21".

Lacie: nä tack. Just den jag hade var helt omöjlig att kalibrera och...nä, de känns inte pålitliga helt enkelt.
 
Ska man använda mitsubishi bildrör, vilka gör det bättre än dom själva skulle jag vilja säga...

Jag själv har funtat på att skaffa en 22"... men 12k(mitsubishi) istället för 6K(samsung) för samma bildrör är lite att ta i för hemanvändare...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.