Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Hej! Jag har blivit uppmanad av Johan Fjellström att starta denna tråden efter ett inlägg i tråden ":"Fullformat kommer aldrig att ta över" av Kom Wallung.
Johan skrev: "Detta inlägg är så viktigt att det borde få en egen tråd; fotografernas framtid.
Tyvärr så tror jag att det är oundvikligt att fotograf är en yrkesgrupp med begränsade framtidsmöjligheter.
Som någon redan sagt så sänk kravet på kvalitet hela tiden. Mobilbilder duger, på samma sätt som majoriteten accepterar mp3-musik ur pyttesmå högtalare.
Det är inte bara pressfotograferna som hotas, skolfoto tex håller på att sakteliga försvinna. När alla snart har en systemkamera inom familjen så är det inte längre lika intressant att köpa- de egna bilderna duger.
Ett exempel där jag själv drabbats är studentgrupper, under alla år har nästa alla studenter köpt en gruppbild när de tagit studenten. Nu köper några få, resten fotar av bilderna eller scannar dem.
Jag är glad att jag fick vara med på den tiden då fotografen var en unik person, nu är snart alla fotografer.
Snälla Sten Åke, gör en ny tråd av detta." (slut citat av Johan från tråden ifråga)
Citat: från tråden:"Fullformat kommer aldrig att ta över:
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag har inget att invända mot det påståendet att en tekniskt taskig bild kan vara bra och försvara sin plats i ett sammanhang men jag kan faktiskt inte påminna mig att jag tidigare sett en så pass tekniskt sett dålig bild tryckt i DN tidigare (den bild som avses är en tekniskt ganska dålig bild tagen med mobil på ett torg i en stad i Syrien under upproret där mot Baath-regimen). Det är det som jag tyckte var det intressanta. Det är som ett tidens tecken där man nu kanske är på väg att anpassa sig alltmer till dagens rådande realiteter. De som finns på platsen är alltmer sällan yrkesfotografer utan folk i allmänhet som bara råkar vara där när det händer. Genom det blir det ännu billigare för bildbyråer och tidningar som köper in bilderna. Färre och färre kommer förmodligen förvänta sig att bilderna nödvändigtvis behöver vara tagna av yrkesfotografer.
Intressant att så många i tråden mer eller mindre unisont säger att en taskig mobilbild är OK i dagstidningar. Undrar hur diskussionen kommer gå när en stor del av bilderna är tagen av allmänheten med mobiltelefon istället för yrkesfotografer. Kommer fotograferna då ställa sig upp som grafikerna gjorde en gång och hävda sin professionalitet och de gamla kvalitetskrav de hyllat och levt efter under hela sina yrkesverksamma år?
Känns lite som ett da capo på den diskussion som grafikerna försökte driva om kvalitet i texterna när tidningarna började med s.k. fotosättning och lät journalisterna dumpa in texterna direkt i systemen istället för att låta grafikerna göra det jobbet som de gjort i många årtionden. De hävdade på mer eller mindre goda grunder att avstavning och stavning skulle bli lidande av teknikskiftet. I backspegeln kan vi bara konstatera att läsarna i alla fall inte gjorde uppror och att grafikerna försvann från tidningarna då tidningsägarna fick som de vill - d.v.s. att de kunde spara pengar genom denna rationalisering och att de samtidigt blev av med en yrkesgrupp de vid tiden hade stora problem med att umgås med - inte minst på DN. Grafikerna missbedömde helt teknikens kraft och de förstod aldrig till fullo konsekvenserna av automatisk stavnings och avstavningskontroll. Ja t.o.m. meningsbyggnadsfel kontrolleras ju av datorerna och skulle det någon gång bli lite fel så finns det få som bryr sig idag och det var samma sak då.
Snart kommer förmodligen tidningarna att vara vara fulla av mobilbilder eller andra bilder tagna av allmänheten snarare än proffs och läsarna kommer kanske inte ägnar det en tanke annat än de yrkesfotografer som tidigare var de som levererade bilderna. Läsarna kommer kanske som sagt knappt reagera över detta eftersom de flesta redan är så vana vid mobilbilder och andra amatörbilder från Internet. En stor del av fotograferna riskerar att gå samma väg till mötes som redan beträddes av xylograferna (illustratörerna som gjorde tidningsbilder genom att gravera ändträ av buxbom med kopparsticksverktyg) när dessa slogs ut av den då nya fototekniken. Nu är det en stor del av yrkesfotografena som är under tryck därför att den tekniska utvecklingen nu satt samma möjligheter i händerna på alla och en var. Accepteras mobilfoto i tryckta alster i ökande utsträckning så är vi faktiskt där." (slut på citat)
Jag har verkligen själv undrat över vad som just nu sker och hur det kommer att påverka yrkesfotograferna. Jag recenserade en gång en doktorsavhandling om xylograferna för Folkets Historia och lärde mig samtidigt om hur den gruppen slogs ut av dåtidens stora tekniska omvälvning i bildframställningen när fotograferna tog över och fototekniken blev vardag på tidningarna.
Jag bevittnade själv grafikerna förlora striden på Dagens Nyheter, då jag var i huset som inhyrd tekniker och jobbade med ombyggnad av deras tryckpressar så de skulle klara den nya tekniken (direktlito med offsetplåt direkt mot pappret istället för högtryck a la Gutenberg) som lades i handerna på framförallt journalister och fotografer. Då gynnades journalisterna och fotografer på grafikernas bekostnad. Idag gynnas andra grupper på fotografer och journalisters bekostnad och nu gäller det inte bara tidningsfolket utan alla fotografer utan undantag.
Vilka strategier kommer fotograferna välja för att trygga sin försörjning och vad kommer att hända med synen på fotografisk kvalitet och yrkeskunskaper?
Jag tror personligen att fotograferna är ganska illa ute och de är av hävd mycket sämre organiserade än många andra grupper, då de är en ganska heterogen grupp med både anställda och företagare med ibland mycket motstridiga intressen. Grafikerna tillhörde arbetararistokratin, var hyfsat avlönade, förhållandevis mycket läsande och bildade samt mycket väl organiserade, åtminstone på tidningarna. Likväl gick de under trots på många sätt mycket bättre förutsättningar än dagens fotografer har.
Johan skrev: "Detta inlägg är så viktigt att det borde få en egen tråd; fotografernas framtid.
Tyvärr så tror jag att det är oundvikligt att fotograf är en yrkesgrupp med begränsade framtidsmöjligheter.
Som någon redan sagt så sänk kravet på kvalitet hela tiden. Mobilbilder duger, på samma sätt som majoriteten accepterar mp3-musik ur pyttesmå högtalare.
Det är inte bara pressfotograferna som hotas, skolfoto tex håller på att sakteliga försvinna. När alla snart har en systemkamera inom familjen så är det inte längre lika intressant att köpa- de egna bilderna duger.
Ett exempel där jag själv drabbats är studentgrupper, under alla år har nästa alla studenter köpt en gruppbild när de tagit studenten. Nu köper några få, resten fotar av bilderna eller scannar dem.
Jag är glad att jag fick vara med på den tiden då fotografen var en unik person, nu är snart alla fotografer.
Snälla Sten Åke, gör en ny tråd av detta." (slut citat av Johan från tråden ifråga)
Citat: från tråden:"Fullformat kommer aldrig att ta över:
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag har inget att invända mot det påståendet att en tekniskt taskig bild kan vara bra och försvara sin plats i ett sammanhang men jag kan faktiskt inte påminna mig att jag tidigare sett en så pass tekniskt sett dålig bild tryckt i DN tidigare (den bild som avses är en tekniskt ganska dålig bild tagen med mobil på ett torg i en stad i Syrien under upproret där mot Baath-regimen). Det är det som jag tyckte var det intressanta. Det är som ett tidens tecken där man nu kanske är på väg att anpassa sig alltmer till dagens rådande realiteter. De som finns på platsen är alltmer sällan yrkesfotografer utan folk i allmänhet som bara råkar vara där när det händer. Genom det blir det ännu billigare för bildbyråer och tidningar som köper in bilderna. Färre och färre kommer förmodligen förvänta sig att bilderna nödvändigtvis behöver vara tagna av yrkesfotografer.
Intressant att så många i tråden mer eller mindre unisont säger att en taskig mobilbild är OK i dagstidningar. Undrar hur diskussionen kommer gå när en stor del av bilderna är tagen av allmänheten med mobiltelefon istället för yrkesfotografer. Kommer fotograferna då ställa sig upp som grafikerna gjorde en gång och hävda sin professionalitet och de gamla kvalitetskrav de hyllat och levt efter under hela sina yrkesverksamma år?
Känns lite som ett da capo på den diskussion som grafikerna försökte driva om kvalitet i texterna när tidningarna började med s.k. fotosättning och lät journalisterna dumpa in texterna direkt i systemen istället för att låta grafikerna göra det jobbet som de gjort i många årtionden. De hävdade på mer eller mindre goda grunder att avstavning och stavning skulle bli lidande av teknikskiftet. I backspegeln kan vi bara konstatera att läsarna i alla fall inte gjorde uppror och att grafikerna försvann från tidningarna då tidningsägarna fick som de vill - d.v.s. att de kunde spara pengar genom denna rationalisering och att de samtidigt blev av med en yrkesgrupp de vid tiden hade stora problem med att umgås med - inte minst på DN. Grafikerna missbedömde helt teknikens kraft och de förstod aldrig till fullo konsekvenserna av automatisk stavnings och avstavningskontroll. Ja t.o.m. meningsbyggnadsfel kontrolleras ju av datorerna och skulle det någon gång bli lite fel så finns det få som bryr sig idag och det var samma sak då.
Snart kommer förmodligen tidningarna att vara vara fulla av mobilbilder eller andra bilder tagna av allmänheten snarare än proffs och läsarna kommer kanske inte ägnar det en tanke annat än de yrkesfotografer som tidigare var de som levererade bilderna. Läsarna kommer kanske som sagt knappt reagera över detta eftersom de flesta redan är så vana vid mobilbilder och andra amatörbilder från Internet. En stor del av fotograferna riskerar att gå samma väg till mötes som redan beträddes av xylograferna (illustratörerna som gjorde tidningsbilder genom att gravera ändträ av buxbom med kopparsticksverktyg) när dessa slogs ut av den då nya fototekniken. Nu är det en stor del av yrkesfotografena som är under tryck därför att den tekniska utvecklingen nu satt samma möjligheter i händerna på alla och en var. Accepteras mobilfoto i tryckta alster i ökande utsträckning så är vi faktiskt där." (slut på citat)
Jag har verkligen själv undrat över vad som just nu sker och hur det kommer att påverka yrkesfotograferna. Jag recenserade en gång en doktorsavhandling om xylograferna för Folkets Historia och lärde mig samtidigt om hur den gruppen slogs ut av dåtidens stora tekniska omvälvning i bildframställningen när fotograferna tog över och fototekniken blev vardag på tidningarna.
Jag bevittnade själv grafikerna förlora striden på Dagens Nyheter, då jag var i huset som inhyrd tekniker och jobbade med ombyggnad av deras tryckpressar så de skulle klara den nya tekniken (direktlito med offsetplåt direkt mot pappret istället för högtryck a la Gutenberg) som lades i handerna på framförallt journalister och fotografer. Då gynnades journalisterna och fotografer på grafikernas bekostnad. Idag gynnas andra grupper på fotografer och journalisters bekostnad och nu gäller det inte bara tidningsfolket utan alla fotografer utan undantag.
Vilka strategier kommer fotograferna välja för att trygga sin försörjning och vad kommer att hända med synen på fotografisk kvalitet och yrkeskunskaper?
Jag tror personligen att fotograferna är ganska illa ute och de är av hävd mycket sämre organiserade än många andra grupper, då de är en ganska heterogen grupp med både anställda och företagare med ibland mycket motstridiga intressen. Grafikerna tillhörde arbetararistokratin, var hyfsat avlönade, förhållandevis mycket läsande och bildade samt mycket väl organiserade, åtminstone på tidningarna. Likväl gick de under trots på många sätt mycket bättre förutsättningar än dagens fotografer har.
Senast ändrad: