Annons

ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Linde

Aktiv medlem
Jag ska lämna igen min HemPC (1,8GHz, 120G HD, CD-brännare, 15"platslärm) och behöver en ny.
Vad ska man köpa (prisklass 10-20k)?
Den bör också duga till Video redigering.
 
Jag skulle köpa loss den du har, om du får det förstås, och om dom inte vill ha mer än 4-5000:-

Datorn som du har duger definitivt till att redigera video med, iallafall om du har 256 Mb RAM-minne oxå, fast det är ju så billigt nu för tiden så det går ju att plocka i efteråt.

Redigerar själv på en P4 1.7Ghz med 1.3 GB RAM-minne och började på en P3 800Mhz med 256 MG RAM vilket oxå fungerade bra.

Jag tror inte att du har så stort behov av en ny dator med 2.5-3.0 Ghz processor om du inte vet med dig att du verkligen använder den.

Min åsikt är att datorerna har sprungit ifrån de vanligaste programmen och spelen med hästlängder, m a o är datorerna bättre än programmen just nu.
 
Jag hade också försökt köpa loss datorn till ett rimligt pris och kanske byggt på med lite mer minne. Jag hade en 15"skärm tidigare men bytte upp mig till en 19"skärm, har jag inte ångrat.
 
Her titttat på några "paket" och överväger snarast att köpa en där jag kan plocka ihop en egen konfiguration eftersom datorn i princip bara ska användas för bildbehandling. Något åt det här hållet:

CPU runt 2GHz, inte det snabbaste men snabbt.

Min 512 MB internminne

160 - 200 GB disk, troligen som Disk 2 och standard 40GB disken för system och program.

USB 2.0 och/eller FireWire

Nätverkskort

Grafikkortet tänker jag inte lägga men än nödvändigt på eftersom jag inte spelar, snarare ett kort med bra 2D grafik alltså.. Tips på vilket alternativ som är mest prisvärt ur det perspektivet ?

Har skärm men funderar på att byta från 17" till 19", någon som vet vad kvalitén är på de skärmar som erbjuds frö 2000 - 4000 Kr ?

Funderar på att köpa på www.komplett.se efetrsom de har paket utan bildskärm - någon som har erfarenhet av att handla där ?
 
Kring 2ghz cpu, minst 512MB minne, snabba hårddiskar, bra skärm (och grafikkort), gärna en burk som inte väsnas så mycket.

För videoredigering (och även annat) så kan det vara värt att satsa på raidade diskar. Helst då ett system med 4st hårdiskar där man får både prestanda och säkerhet, alternativt ett system med två diskar ihopkopplade för prestanda, med då bör man ta säkerhetskopior lite mer ofta..

Ska du köpa en ny dator så satsa lite pengar på en extern backuplösning också. T.ex. en extern 100-200gb usb2 disk, kostar mellan två och tre tusen. Det är dock väl värda pengar.
 
janc skrev:
Grafikkortet tänker jag inte lägga men än nödvändigt på eftersom jag inte spelar, snarare ett kort med bra 2D grafik alltså.. Tips på vilket alternativ som är mest prisvärt ur det perspektivet ?

Något av Matrox korten. ATi har även de prisvärda kort med bra 2D. Om du ska köpa ett GeForcekort så köp ett från Leadtek, de gör en egen DAC till sina egna kort som ger märkbart bättre bildkvalitet än övriga geforcekort. (T.om. snäppet bättre än ATi's kort).
 
Skärmen och eventuellt grafikkortet (förmodligen duger vilket kort som helst) är det viktigaste i mitt tycke att tänka på när det gäller bildbearbetning. För det gäller att bilderna återges korrekt ur alla vinklar. Min erfarenhet av platta skärmar främst från bärbara IBM datorer är den att de är hopplösa att använda för bildredigering. För bilder i storlek upp till 1024x768 och några få lager i PSP duger den dator du har gott. Den verkar kraftigare än den jag använder. Processorkraft och primärminne kommer datorn att dricka i takt med att antalet lager ökar i bildbehandlingsprogrammen. Dock är det sällan behov att köpa den allöra vassaste datorn, som kostar förhållandevis mycket mer för det extra krafttillskottet. Diskar behövs det i mängder. Diskar behövs det alltid fler av, så de bör vara stora.

Om du går i datorköpartankar och tänker behålla den nuvarande datorn, så kan idé vara att nätverkskoppla datorerna och med jämna mellanrum skicka över bildfilerna från den nya datorn till den gamla, som säkerhetskopiering.

ed änu mera disk i datorn så kan den även extraknäcka som skivspelare. Media Juke Box är nyckeln till den möjligheten och ett program som heter CDex bygger raskt om CD-skivorna till MP3, alternativt om du köper komplett MJB (250:) fixar den även det. Koppla datorn till steron och lägg upp skivorna på vinden.
 
varför det?

Hej igen!
Kul att så många hade synpunkter om det här. Han ut och plockade en liter kantareller medans ni skrev. ( Muuummms!!)

Jag är osäker på det här med prestanda och hur man verkligen kan tillgodogöra sig den.
CPU över 1,8GHz är nog bra , men det finns olika typer av RAMar som gör PCn snabbar, och troligen har även mängden RAM också inverkan på snabbheten.
Det vore intressant och höra om någon var säker inom det här.
Idag använder jag Adobe Premier LE och Photoshop.
Premier LE erbjuder bara lite redigeringstrix, men det räcker för de familjevideo som jag gör... MEN det tar tid med renderingarna.
Photoshop är även det ganska tungt, både att starta upp och den del redigeringsfunktioner.

2D-kort?
vad är det? Blir bilden på skärmen bättre? Vid redigering av Video i Premier LE tycker jag att Monitorn är usel. Fast jag tror att det beror på programmer och inget annat. Jag använder som sagt en platt 15"are och hade tänkt köpa en platt 17", eftersom jag alltid sitter mitt framför skärmen och inte kör spel. ELLER finns det andra anledningarna av inte ha "Platt"?

Backup?
Jag vet inte vad behovet av flera HDar ska vara bra till om det nu inte är så att man har HDen som det premanenta lagrings mediat. Nu har jag foto på CD/JPG och video på tape/AVI, men hade tänkt lagra video på DVD/MPG2 och troligen även foto på DVD/JPG. På det här sättet har jag trott att en 80-120G HD borde räcka ( som det gör i dag). Somliga tycker man ska dela HD, men jag har använt diskdefragmenteraren regelbundet istället.

Snabb hårddisk!
idag finns det ju olika HDar, så jag antar att det gäller att välja rätt. Kan det vara snabbare med två mindre än en stor?

DVD-brännaren
Vilken är det man köper idag? Är det något man bör tänka på? Ersätter den CD-brännaren?


Ja, det var nog allt.
 
RolandM skrev:
För 5000 + moms får man en sån här hos Dustin. Som ett exempel att jämföra med om utköpspriset är fantasisummor av 4-5 000. Har för mig att utköpspriset brukar vara i storlek av en månadshyra. Det finns ingen marknad för tre år (normala tiden för personal pc) gamla datorer.

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010048793

Utköpspriset är enligt lag detsamma som marknadsvärdet, och det finns visst en marknad för tre år gamla datorer.

Här är bara ett exepmel.

Skulle aldrig få för mig att sälja en fungerande dator liknande Hans för "en månadshyra" som brukar hamna på 5-800 kr.

5000+moms ger 6250 kr och då har du inte fått någon skärm , dessutom så har du inte fått speciellt mycket mer dator tycker jag. Visst processorn ökar lite till 2.4 Ghz och minnet blir DDR vilket troligtvis inte är fallet med den gamla datorn. Men samtidigt blir det en mycket mindre HDD som inte räcker för större videoprojekt.
Det ingår heller inte varken Firewire-port eller DVD spelare i detta paket.

Men eftersom jag inte vet om Hans får köpa ut den eller måste lämna tillbaka den så tänker jag inte dra detta längre än så här.

Däremot så finns det ett annat alternativ, köp ut den och uppgradera den själv. Är man bara lite teknisk så är det busenkelt. Finns färdiga paket att köpa med moderkort,CPU och RAM-minne.

Eftersom www.komplett.se redan varit på tråden så tar jag dom som exempel.

Uppgradering till P4 2.66 Ghz för drygt 3000:-

Då behåller du det mesta och byter de som anses vara "gammalt".
 
Senast ändrad:
Hans:

Vad det gäller hårddiskar så finns det som sagt ett antal olika, men se till att du får en som snurrar med 7200 rpm, och här kan jag faktiskt rekommendera IBM för hårddiskar är dom bra på, deras HDD:er heter dock Hitachi idag.
Deskstar har jag ett par stycken och de får bra resultat i tester. Har du gått om flis så är dock SCSI diskar att rekommendera, de har mycket snabbare accestider, men kräver extra kort och ger lite mer problem vid installation av Windows.

Sen är det faktiskt så att två hårddiskar är bättre än en, men då ska du ha Windows och alla program på den ena och sedan bilderna eller filmerna på den andra.

Tänkte på en annan sak, du sa att datorn var trög att använda i photoshop. Det borde den inte vara.
Har du installerat om den någon gång under dina (antagande) tre år ?
Det brukar få fart på de flesta datorer.

Min erfarenhet är att själva renderingen "tar tid", speciellt om du använt olika effekter.
Byter du sedan format från DV till exempelvis Mpg, ska ju datorn både rendera in effekterna och sedan krympa varje ruta till ett mindre utrymmeskrävande format, det blir lite beräkningar det.

DVD-brännare har jag inte så mycket aning om, mer än att min Pioneer DVR 104 fungerar klanderfritt och har hitills bränt ca 60 skivor i 1x spinn och samtliga är felfria. Det är en DVD-RW brännare som inte bränner den andra sortens skivor DVD+RW.
 
nja

Tack Roland

men roland är ganska nära tror jag.
Jag fick inget exakt pris på erbjudandet men man trodde på ca 12k och datorn är 15måndader. Den har inte DVD-brännare ( förståss) men driver ( som är kul men värdelöst) och jag vill ha en större skärm.
Nix, jag tackade nej.

Fast det där med uppgradering är ju intressant. Går det att uppgradera även den gamla, dvs 400MHz, 2-40G HDD, CD-brännare och Windows98.
Printerna och chassit är bra med annars är allt "trött".
 
Vad menar du med 12k ?

Skulle dom ha 12.000:- för den, låter dyrt.

Din 400 Mhz dator går också att uppgradera, men det kan bli lite mer krångel.

På en så pass gammal dator räcker det oftast inte med moderkort,processor och minne. Troligen behöver du byta även nätaggregatet och grafikkortet också om du ska köpa de färdiga uppgraderingskitten.

Nätdelen för att nya moderkort har ett par kontakter till som behöver spänning, och grafikkortet p.g.a att AGP-porten har bytt utseende litegrann på senare år.

Däremot kan du nog hitta moderkort och så som passar till dina gamla grejer men det kräver lite mer forskning, eftersom det handlar om att köpa prylar som är nyare än det du har idag men äldre än det som är det senaste.

Rörigt ?

Generellt kan man säga att CD-spelare ,Diskettstationer,Hårddiskar,diverse PCI-kort (ljud,TV,USB,Firewire,Nätverk) kan sparas då de inte har bytt standard på länge.

Medans processor och minnen går framåt hela tiden, och för med sig nya moderkort för att klara av de högre hastigheterna.

Jag skulle nog råda dig till att skippa det om du inte känner nån som kan hjälpa dig.
 
mina tips är följande:

¤ satsa på mycket RAM. det är billigt denna period och du kan få två stycken 512mb för under 2000kr.

¤ den prisvärdaste processorn är just nu AMD 2600+ och tänk då på att köpa minnen med 333MHz busshastighet (PC2700)

¤ hårdiskar är knivigt ämne. IBM har haft STORA problem med sina diskar, därav Hitachis inköp av IBMs hårddisksektion. Jag rekommenderar *inte* IBM, utan snarare Seagates 7200.7 med 8mb cache (istället för 2mb, skillnaden är stor i prestanda). Ett annat bra hårddiskmärke är Maxtor som släppt sina DiamondMax Plus9 (också med 8mb cache) som dessutom har speciella kullager för tystare drift. Dock är de inte lika tysta som Seagates diskar.

¤ grafikkort för 2D, då har vi Maxtors kort som är bäst. Maxtor har en bra tradition inom 2D och det syns i tester osv.

¤ Skärm. Satsa på en BRA skärm direkt. det kommer du aldrig ångra. Skärmen är det du kommer i kontakt med från datorn, tillsammans med mus o tangentbord. Jag skulle rekommendera en 19". Märken som jag sett har bra testresultat den senaste tiden:

Sony (oftast dyrast, men också extremt skarpa), Nec, Samsung, Philips.

Köp bara inte nåt billighetsmärke som Scott, Belinea osv.. deras bildkvalitet är märkbart sämre, min bror gjorde felet att köpa en sån ;)


detta var mina förslag o tips. har sysslat väldigt länge med hårdvara o att bygga datorer, så detta ämne ligger mig nära om hjärtat. Jag vill att alla ska göra bra köp, för det finns så stora skillnader på prisvärde och kvalitet..
 
12k

Jo, otroligt men sant.
De hade förhoppning om att få den sålt för 12 tusen kronor. Så jag svarade förståss "nix".
 
Tänker bara kommentera på en punkt, övrigt har andra redan gjort så bra.

Det är det där med en eller flera hårddiskar ihop med PhotoShop. Adobe rekommenderar att man använder sig av mer än en hårddisk så att man kan låta PS ha sina filer för virtuellt minne på en annan disk än där PS är installerat. Genom att göra så kan man få en märkbar prestandaökning i PS.

Här är ett citat från Adobes hjälpsidor om PhotoShop:

The following guidelines can help you assign scratch disks:

For best performance, scratch disks should be on a different drive than any large files you are editing.
Scratch disks should be on a different drive than the one used for virtual memory.
Scratch disks should be on a local drive. That is, they should not be accessed over a network.
Scratch disks should be conventional (non-removable) media.
Raid disks/disk arrays are good choices for dedicated scratch disk volumes.
Drives with scratch disks should be defragmented regularly.


/AnnaKarin
 
Senast ändrad:
angående hårddiskar till vanliga pcdatorer så finns det egentligen bara ett riktigt bra svar idag om man vill ha driftsäkerhet.
Köp "riktiga" scsidiskar.

Läste nyligen ett test där man skulle testa western digital 200gb, maxtor 160gb, seagate 160gb och ibm 180gb. Efter en dag hade en av diskarna dött helt, en lämnade ifrån sig ordentliga tjuutljud, en annan fick man massor med läsfel från osv.
Det låter kanske som det har varit fel på testarna / konfigurationen men har man otur så kan man verkligen få kassa diskar.

Ett hett tips är att inte köpa den senaste och största modellen, hellre modellen med snäppet mindre lagrinskapacitet.

IBM har haft ordentliga problem tidigare, vet faktiskt inte hur det går för Hitachi med diskarna nu men det kan faktiskt inte gå sämre än det gick för IBM med sina deskstar iaf.

Seagate diskarna är bland de tystaste och vad jag läst hyfsat stabila. För mig har dock 2st 80gb redan rasat..

Poängen med detta var att få fram att dagens idediskar verkligen inte är att lita på =)

Så här skulle min setup se ut om jag skulle ha bilder / annat viktigt i datorn:

"Kvalitetsnätaggregat" av ej billigaste modell.
UPS, behöver inte vara någon dyr modell.
Minst två hårddiskar som speglas (raid 1), om en disk rasar så förlorar man ändå ingen information.
Extern backupdisk via usb2/firewire.

tillkommer gör givetvis antivirusprogramvara beroende på operativsystem =)
 
Jag blev lite konfunderad av att IBM´s diskar skulle vara dåliga sa jag forskade litegrann i saken.

Uppenbarligen har dom misslyckats med en serie som heter 75 GXP där dom har lite högre procent kraschade diskar än normalt, och har faktiskt blivit stämda av privatpersoner i USA (det förlovade landet i väst).

Varnade desutom för att diskarna skulle bli för varma och fick bara köras 8 timmar per dag.

Eftersom 75 GXP inte tillverkas längre och inte verkas finnas till salu heller så tror iallafall jag att problemet är ur världen och tänker fortsätta med att köpa deras diskar, då de är störst i världen på att leverera hårddiskar till persondatorer.

Ja kan på rak arm säga att vi på jobbet har minst 4 st IBM deskstar 60GXP 60 GB som har stått igång kontinuerligt på en filserver sedan nyåret 2001/2002 utan missöden.

Men ni andra får självklart köpa vilka diskar ni vill. :)
 
det stämmer som du säger fredrik att 75GXP var en misslyckad serie. Snabbt som tusan kom då 60GXP som skulle råda bot på problemen med förra serien.

däremot lyckades man inte så bra och 60GXP kraschade nästan lika ofta som 75GXP. Jag har själv haft en 60GXP som har fungerat utmärkt under svåra förutsättningar, men jag har alldeles för många bekanta som har fått skicka in sina 60GXP för att jag ska rekommendera IBM.

Dessutom kom den nyare 120GXP-serien med varning om att endast användas 8h/dag. Många klagade och IBM sade att det inte skulle påverka garantin. Men vad kan en ny hårddisk göra om man förlorat all sin data?

Ett tag senare annonserar i stort sett alla stora hårddisktillverkare att de sänker garantin på sina "vanliga" serier, från 3 till 1 år. Deras respektive "Special Edition"-serier med 8mb cache osv skulle fortsätta ha 3års garanti.

I fortsättningen ser vi ett uppköp av IBMs hårddisksektion som i mina ögon helt klart är ett försök att få bort IBMs smutskastade namn från diskarna och dessutom en chans för Hitachi att få hela IBMs forskning lite billigare.

Jag personligen kan inte rekommendera någon att köpa IBMs diskar, även om de på senare tid säkert blivit stabilare. Det är ingen idé att chansa när det finns andra tillverkare som dessutom gör snabbare och tystare diskar. Jag syftar på Seagate, WesternDigital och Maxtor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.