Annons

10D "Err 99"

Produkter
(logga in för att koppla)

Henke_P

Aktiv medlem
Har nyligen inhandlat en 10D. Funkar utmärkt med mitt Canon orginal objektiv 24-85. Men ibland när jag använder ett äldre Sigma 70-100 4-5.6 DL Macro så får jag felkoden "Err 99" & kameran låser sig. Fel på kameran eller funkar det inte med Sigma objektivet??
 
Jag har inte den blekaste, Men kolla så att bländarringen står på 22 "max"

mvh. Adam
 
Enligt andra inlägg både här och på andra siter verkar det som Sigma och Canon inte är så vrålkompatibla, speciellt inte gamla sigmagluggar på nyare kameror. Vissa objektiv kan chippas om så att dom fungerar.
 
Henke_P skrev:
Har nyligen inhandlat en 10D. Funkar utmärkt med mitt Canon orginal objektiv 24-85. Men ibland när jag använder ett äldre Sigma 70-100 4-5.6 DL Macro så får jag felkoden "Err 99" & kameran låser sig. Fel på kameran eller funkar det inte med Sigma objektivet??

Det kan vara så att chipet i sigman måste byta ut. Expert är generalagent för Sigma i Sverige och Zieger Teknik sköter den tekniska supporten åt dem. Har själv haft kontakt med Bengt Zieger i ett liknande ärende och fick ett bra bemötande!

mvh Janne
 
Malm skrev:
Ursäkta men kan du förklara det där?

En del kameramärken hade tidigare - kanske även idag? - inget speciellt läge på objektivet för bländarautomatik. Istället ställde man in objektivets minsta bländare då man ville ha tidsförval. Hur det funkade rent mekaniskt vet jag inte, men jag har en stark känsla av att det handlar om rent mekaniska kameror. Eos-objektiven är inte konstruerade så och det var inte FD-gluggarna heller...

/Janne
 
Malm skrev:
Ursäkta men kan du förklara det där?

Jag tror att Adam menar att Henrik kanske har glömt att låsa bländarringen. Vet inte hur det fungerar på optik men på Nikkor vrider man - som du vet (för du har väl inte genomfört det där vansinniga bytet jag har hört rykten om;)) - bländarringen till minsta bländaren och petar ner låset.
 
Re: Re: 10D "Err 99"

Loj skrev:
Det kan vara så att chipet i sigman måste byta ut. Expert är generalagent för Sigma i Sverige och Zieger Teknik sköter den tekniska supporten åt dem. Har själv haft kontakt med Bengt Zieger i ett liknande ärende och fick ett bra bemötande!

mvh Janne

Vilken service! jag mailade Ziegers idag (söndag) och frågade om dom kunde fixa till mitt Sigma 90mm 2.8 MACRO objetiv, som strular med min 10D..
Fick svar redan idag, fastän det är helg.. det var bara att skicka ner objektivet till dom så fixar dom det så fort dom får delar från Sigma..

Undras ifall någon kan fixa till ett Tokina objektiv? (får err 99 ibland på det också)
 
Tack för tipsen!

Jan & Johan tackar för tipsen!!
Kontaktade Zieger Teknik, skickade in objektivet till dom. Dom uppgraderade objektivet helt kostnadsfritt. Fick tillbaka det idag, det tog 4 veckor men det är det ju värt!
 
Heja Ziegler

Båda mina Zigma-gluggar (18-35, 3,5-4,5 & 70-300 APO, 4,5-5,6) ger Err 99 med min 10D. Jag ringde nyss till Ziegler och de fixar båda gluggarna på garantin, trots att de köptes -96. Bra service!
 
Re: Heja Ziegler

Cabraken skrev:
Båda mina Zigma-gluggar (18-35, 3,5-4,5 & 70-300 APO, 4,5-5,6) ger Err 99 med min 10D. Jag ringde nyss till Ziegler och de fixar båda gluggarna på garantin, trots att de köptes -96. Bra service!

Jepp Sigma fixar ALLA sina objektiv gratis, som ren "goodwill"..

Tyvärr gick det inte att fixa mitt macro-objektiv (Ziegers sa att det hörde till en av de få modellerna som inte gick att bygga om) :-(
Så det blir till att köpa ny macro glugg när man får ihop lite pengar igen..
 
Inser att jag hade lite bråttom, så det blev full stavningskalabalik. Jag vet att objektiven heter "Sigma" och servicefirman "Zieger"...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.