Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon MP-E65/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Jag undrar hur MP-E65 skiljer sig från andra macroobjektiv, mer än att MP-E65 verkar ge 5:1-macro?

Har sökt en del på Google, men inte hittat någon riktigt bra recension...

Är objektivet något slags underverk, eller vad? 10 papp kostar det i alla fall...

Bilagor

• mp-e65.jpg
    mp-e65.jpg
    40.6 KB · Visningar: 1,777
Det är ett special objektiv som enbart kan användas för macro 1x - 5x avbildning på sensor/film.
Vanligen kan Macro objektiv klara upp till 1x men även fokusera på oändligt avstånd. Vad jag vet så finns inget liknande objektiv hos någon annan vanlig tillverkare. Om det är värt pengarna, tja det beror på hur ofta du behöver möjligheten att avbilda med större förstoring än 1x (alt 1,4x eller 2x vilket kan åstadkommas med "vanligt" Macro och teleförlängare).

Själv har jag objektivet och matchande blixt på önskelistan.

Jag har ett MP-E65, och det är ett ganska speciellt objektiv. Det är inte ett nybörjarobjektiv. Man bör vara mycket intresserad av makro-fotografering, och redan provat på ett vanligt makro-objektiv och mellanringar och/eller försättslinser. Det är mycket svårt att använda, men kan ge resultat som är svåra att skapa på annat sätt.

För bra resultat måste man använda stativ och trådutlösare. Man kan bara fokuserar på 7-12 cm avstånd från det främre linselementet. Vid ökning av avbildningsskalan blir objektivet rejält mycket längre, så för att ställa in det är det bra att ha en s k makrosläde. Jag använder en som heter Manfrotto Mikro inställningsplatta 454.

Det största föremål som går att avbilda på en "1,6 crop-sensor" (=300/350/400/10/20/30D) är sensorns storlek, dvs 22,5 x 15 mm. Avbildningsskalan är då 1:1. Vid 5:1 är den avbildade ytan 4,5 x 3 mm.

Man kan i praktiken endast avbilda stillastående föremål. Minsta vindpust kan sabotera en bild, om föremålet sitter på en rörlig växtdel.

Det finns ingen autofokus, endast manuell fokusering. Skärpedjupet vid skala 5:1 är endast någon millimeter, så fokuseringen är mycket viktig och svår med de små ljussvaga sökare som bjuds på crop-kameror.

Det har en mycket gedigen byggkvalitet.

Vid avbildningskalor på 2:1 och större, är det i allmänhet nödvändigt att använda blixt. Det naturliga ljuset räcker helt enkelt inte till. Separat blixt eller/och ringblixt är att rekommendera.

Alltså det är dyrt, krångligt att hantera, mycket begränsat användningsområde, kräver stativ samt blixt, och alldeles...underbart!

Här är några bildexempel tagna med MP-E65:

Endast naturligt ljus:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=836414

Med blixt:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=752495
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=771521
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=778210

Tackar för lektionen Björn. Visst blir man sugen.

Att avståndet till frontlinsen är 7-12 cm medför att man har en rimlig chans att rigga en eller ett par blixtar utan att objektivet skymmer för mycket. Men en ringblixt är väl ändå i stort sett oumbärlig antar jag.

Helt otroliga bilder, man ser detaljer och ting man varken sett tidigare eller hade någon som helst aning om.

Men det är dyrt alltså... Verkar ju gå på ca 15 000 kronor med MR-14 EX, och än mer ifall man vill ha en MT-24 EX.

Tja... Får bli ett framtidsprojekt för min del. :)

Notera att Sigma har en ringblixt Sigma EM-140 DG till ett lägre pris än Canon. Jag använder den med gott resultat.

Sebastian Mandrean skrev:
Helt otroliga bilder, man ser detaljer och ting man varken sett tidigare eller hade någon som helst aning om.

Men det är dyrt alltså... Verkar ju gå på ca 15 000 kronor med MR-14 EX, och än mer ifall man vill ha en MT-24 EX.

Tja... Får bli ett framtidsprojekt för min del. :)
När man köper MP-E65 gör man bäst i att räkna med kostnaden för stativ (om man inte redan har det), inställningssläde, makroblixt och trådutlösare i priset redan från början. Inställningssläden är viktig, på optiken ställer man in avbildningsskalan och fokuserar sedan genom att ändra avståndet till motivet - det finns ingen fokusring.

Det tråkiga är om man köper detta objektiv så måste man köpa en massa extra för 10000.

Skaffar man ett MP-E65 har man säkert annan makro utrustning där en makroblixt kan vara användbart.

Som tidigare nämnts är det ett extremt objektiv så man ska nog skaffa ett vanligt makroobjektiv, stativ+trådutlösare, makroblixt, makrosläde (i ungefär den ordningen) innan man skaffar det här objektivet...

Jag har i år provat lite mer att använda MP-E65 även i naturligt ljus, och i sol eller mitt på dagen fungerar det ofta bra, om motivet är välbelyst. Följande bilder är tagna i naturligt ljus:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1072063.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1105203.htm
[http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1091090.htm

Det är alltså inte ett måste att ha blixt. Har man en vanlig blixt med förlängningskabel kan det också fungera, om och inte lika mekaniskt bekvämt. Den macroblixt jag har, Sigma EM-140, kostar i dagsläget 3350 kr på CyberPhoto, och är en fröjd att jobba med.

Stativ och trådutlösare har man ju nytta av för de flesta objektiv, och behöver inte kostar mer än 1000-2000 även i nypris, och billigare begagnat.

Manfrotto Mikro inställningsplatta 454 kostar i dagsläget 749 kr på CyberPhoto. Fotograferar man döda föremål, och har en fällbar och skjutbar mittpelare på stativet, är det inte ett måste med denna heller, men det är bekvämt.

Jag var själv mycket nära att köpa detta objektiv, men kom i sista stund på att jag nog egentligen inte är så mycket för att ta "ansiktsporträtt" av insekter, utan hellre vill avbilda dem i ett sammanhang och lattja med kompositionen av strån och blad, etc. Därför blev det ett Sigma 150/2,8 med ringblixt från samma tillverkare och det är jag nöjd med. Men vem vet, i framtiden kanske det blir ett MP-E 65 iallafall, det går ju verkligen att komma nära...

På tal om makro; är det någon här som har erfarenhet av mellanringar och makroobjektiv? Rekommenderade "längder" för att få kanske 2x förstoring? Sedan är jag lite nyfiken på vad som händer om man kombinerar ett vidvinkelobjektiv, säg 17 mm, med mellanringar... kan man uppnå något slags vidvinkelmakro eller är jag bara ute och cyklar i drömmössan? :)

Jag kör ju med fuskmacro 80-200 med en ef 50 1,8 längst fram får cirka 3 gångres förstoring med det. Det lustiga är att jag kan köra med den inbyggda blixten på 30D och ändå få välutlysta bilder. Funkar även med 430ex. Jag tycker bara om extremmacro inte 1:1 som är på tok för lite förstoring för mig.

Vidvinkel och mellanringar brukar kunna resultera i att fokuseringsplanet hamnar i objektivet, så det är kanske inte att rekommendera.

stef-n skrev:
På tal om makro; är det någon här som har erfarenhet av mellanringar och makroobjektiv? Rekommenderade "längder" för att få kanske 2x förstoring?
Jo, både mellanringar, extender och försättslins fungerar med makro-objektiv. Mellanringar har större effekt ju kortare brännvidden är, och försättslinser har större effekt ju längre brännvidden blir.

Jag har testat med olika kombinationer på mitt Sigma 150 f2.8 EX med hjälp av en måttstock, och mätt minsta fokusavstånd till ett motiv i ändan på måttstocken. Jag tog en bild på en linjal, och jämförde med hur många millimetrar som fick plats på sensorn i breddled jämfört med sensorns verkliga bredd (22,5mm). Resultat (mätvärdena är ungefärliga):

Normal
Max: Oändligt Min: 19,0 cm Avbildning: 22,5 mm Skala: 1,00

12 mm mellanring:
Max: ~2,8 m Min: 18,5 cm Avbildning: 18,5 mm Skala: 1,22

20 mm mellanring:
Max: ~1,6 m Min: 18,0 cm Avbildning: 17,5 mm Skala: 1,29

36 mm mellanring:
Max: 78 cm Min: 17,5 cm Avbildning: 15,0 mm Skala: 1,50

12+20+36 mm mellanringar:
Max: 44 cm Min: 16,5 cm Avbildning: 11,5 mm Skala: 1,96

500D försättslins:
Max: 57 cm Min: 14,5 cm Avbildning: 16,0 mm Skala: 1,41

500D försättslins + 12+20+36 mellanringar:
Max: 24,5 cm Min: 13,0 cm Avbildning: 8,5 mm Skala: 2,65

"Max" och "Min" anger kortast och längsta fokusavstånd från främre linsen till motivet. "Avbildning" anger det bredaste föremål som fyller hela bilden i breddled vid närgränsen, och "Skala" anger beräknad avbildningsskala, dvs 22,5/Avbildningen.

atotowi skrev:
Vidvinkel och mellanringar brukar kunna resultera i att fokuseringsplanet hamnar i objektivet, så det är kanske inte att rekommendera.

Jo, det har jag också hört. Frågan är ju vid vilken mellanringslängd detta inträffar? Jag skulle gärna kunna använda mitt 17 mm och fokusera bara några få cm framför frontlinsen vid vissa tillfällen,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar