PMD
Aktiv medlem
Hur vanlig?Det är en ganska vanlig mänsklig reaktion att ta hand om ’skadade’ eller ’övergivna’ djur på olika sätt.
Även om det är vanligt så är det sällan bra.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur vanlig?Det är en ganska vanlig mänsklig reaktion att ta hand om ’skadade’ eller ’övergivna’ djur på olika sätt.
Hur vanlig?
Hur vanlig?
...
Och jag kan inte tänka mig att det skulle vara olagligt! Hur skulle det kunna vara det?
...
Man får flytta ett djur till säkerhet, t ex till vägkant men man får inte ta hand om ens hjälplösa djur.
Var gränsen går vet jag inte men det finns en lag.
Det får man visst. Dock i högst 48 timmar (vilket man nog inte var i närheten av i det aktuella fallet med mullvaden).... man får inte ta hand om ens hjälplösa djur.
Det får man visst. Dock i högst 48 timmar (vilket man nog inte var i närheten av i det aktuella fallet med mullvaden).
Nja, det finns ju utrymme för tolkning. Man får inte ”ta hand om” i betydelsen göra till husdjur. Däremot får man alltså ”ta hand om” i betydelsen ge akut hjälp och vård i upp till 48 timmar.Intressant citat förresten, måste alltså vara fel:
"Man får inte hålla på att ta hand om vilda djur eftersom de är fredade, säger Yvonne Lundell, handläggare på Naturvårdsverket"
Nja, det finns ju utrymme för tolkning. Man får inte ”ta hand om” i betydelsen göra till husdjur. Däremot får man alltså ”ta hand om” i betydelsen ge akut hjälp och vård i upp till 48 timmar.
Jag klagade inte, jag klargjorde. Försök att inte ta varje inlägg i en diskussion som en personlig kränkning.Ja men det var exakt samma fras "ta hand om" som du klagade på ett par inlägg upp
Även fotografer bör nog hålla en godtagbar moralisk nivå rent allmänt. Bara för att man är fotograf får man faktiskt inte bete sig hur som helst.Däremot är det intressant att fokus läggs på värderingar kring att ett dött eller skendött djur flyttats på, i en tråd som handlar om fotografi.
Hur påverkar det fotografens skicklighet eller kunskap som fotograf? Eller är det så att fotografens moraliska framtoning är avgörande för hans bilders kvalitet? - Nej han var en elak jävel som flyttade döda djur, han kan nog inte vara nåt till fotograf då....
Jag tvivlar dock på att det är tillåtet att hålla ett skendött djur i fångenskap så länge. Det är ju inte skadat.Det får man visst. Dock i högst 48 timmar (vilket man nog inte var i närheten av i det aktuella fallet med mullvaden).
Hur vanlig?
Det är inte min rubrik.Får man flytta djur för att förbättra bilder undrar du i rubriken.
Får man mata fåglar? Får man lägga ut åtel?
Båda fallen flyttar djur.
Det är inte min rubrik.
[...]