billyskate
Aktiv medlem
Fotointresset börjat komma tillbaka efter några år med endast iPhonekameran, och en Nex 5n som samlat damm.
Jag har tidigare ägt ett gäng EOS-kameror däribland 450d, 30d, 1d och 5d men köpte mig en Nex 5n senast för att ha en mindre kamera jag alltid kan ha med mig.
Tyvärr så blev det mer så att Nexen kändes som en Leksand jämfört med en "riktig" kamera vilket resulterade att jag fotade mer med min iPhone istället.
En sökare inhandlades till min Nex men situationen ändrades inte för det.
Nu har jag beslutat mig för att sälja all utrustning och börja om på nytt!
Det jag fotar är: resa (backpacking och lite äventyr), barn samt mat.
Det jag värdesätter: en kamera som är rolig att fota med (älskade min leica m6 och eos 5d). Att det finns ljusstarka objektiv med fast brännvid och små till storleken. Wi-fi är ett måste. Video är ett plus men 4K är inget måste.
Jag har kvar ett 24-105L och 50 1.8 från canontiden men kan absolut sälja dessa vid systembyte.
Så, ska jag köpa 6d eller spegellöst, och vilket märke/modell gäller då?
Budget för kamera är väl runt 10-13k ink moms och sen kan jag väl lägga kanske 5k på objektiv direkt vid kamerainköp.
Tack på förhand!
Jag har tidigare ägt ett gäng EOS-kameror däribland 450d, 30d, 1d och 5d men köpte mig en Nex 5n senast för att ha en mindre kamera jag alltid kan ha med mig.
Tyvärr så blev det mer så att Nexen kändes som en Leksand jämfört med en "riktig" kamera vilket resulterade att jag fotade mer med min iPhone istället.
En sökare inhandlades till min Nex men situationen ändrades inte för det.
Nu har jag beslutat mig för att sälja all utrustning och börja om på nytt!
Det jag fotar är: resa (backpacking och lite äventyr), barn samt mat.
Det jag värdesätter: en kamera som är rolig att fota med (älskade min leica m6 och eos 5d). Att det finns ljusstarka objektiv med fast brännvid och små till storleken. Wi-fi är ett måste. Video är ett plus men 4K är inget måste.
Jag har kvar ett 24-105L och 50 1.8 från canontiden men kan absolut sälja dessa vid systembyte.
Så, ska jag köpa 6d eller spegellöst, och vilket märke/modell gäller då?
Budget för kamera är väl runt 10-13k ink moms och sen kan jag väl lägga kanske 5k på objektiv direkt vid kamerainköp.
Tack på förhand!